خبرگزاری کار ایران

راهنمای برنامه‌ریزی سفر هوایی با هواپیما

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۰۰۴

سفر با هواپیما یکی از سریع‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به مقصد موردعلاقه‌تان است. با انتخاب هواپیما به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل دیگر در ترافیک جاده‌ای نمی‌مانید، نگران تصادفات جاده­ای هم نیستید و در کم‌تر از چند ساعت بدون آنکه رانندگی کنید، می‌توانید به مقصد سفرتان، حتی اگر در یک قاره دیگر قرار دارد، برسید.

 

اگر می‌خواهید از سفر خود با هواپیما رضایت کافی داشته باشید، بهتر است که کمی بیشتر درباره انواع بلیط هواپیما و مراحل انتخاب آن آشنا شوید تا بتوانید انتخاب‌های هوشمندانه‌تری کنید.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید برای یک سفر هوایی با هواپیما برنامه‌ریزی کنید.

انتخاب مقصد مناسب

اولین مرحله برای برنامه‌ریزی یک سفر هوایی انتخاب مقصد سفر است. مقصد سفرتان را می‌توانید یکی از شهرهای داخلی یا خارجی قرار دهید. در هنگام انتخاب مقصد مناسب سفر به این نکته توجه کنید که هرچقدر مقصدتان از شهر مبدأ دورتر شود، قیمت بلیط هواپیمای آن نیز بیشتر می‌شود. از طرفی برای سفر به برخی از شهرها نیاز به ویزا دارید و مراحل گرفتن ویزا نیز از شما وقت می‌گیرد.

انتخاب زمان مناسب برای سفر

بعد از آنکه مقصد مناسبی برای سفر خود انتخاب کردید، نوبت به آن می‌رسد که زمان مناسبی را برای سفر به آن انتخاب کنید. در هنگام انتخابِ زمانِ مناسب به دو معیار زیر توجه کنید:

  • آب‌وهوا
  • شلوغی مقصد

بسته به مقصد انتخابی شما آب‌وهوای آن می‌تواند از متفاوت شود. به طور مثال بهترین زمان برای سفر به شهرهای جنوبی کشور فصول سرد سال است. از طرفی زمان مناسب برای سفر به شهرهای شمالی کشور فصل بهار به‌خصوص ماه اردیبهشت است.

توجه به شلوغی مقصد سفر یا میزان تقاضا برای سفر به آن مقصد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. به طور مثال فصل شلوغی سفر برای استانبول تابستان است. در این مدت قیمت بلیط هواپیمای استانبول در مقایسه با فصول دیگری نظیر زمستان کاهش پیدا می‌کند.

راهنمای برنامه‌ریزی سفر هوایی با هواپیما

از طرفی در مدت زمانی که مقصد انتخابی شما خلوت‌تر از همیشه است، با خیال راحت می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری آن شهر دیدن کنید و به سراغ تفریحات آن بروید؛ بدون آنکه ازدیاد گردشگری شما را اذیت کند.

انتخاب ایرلاین مناسب

سومین مرحله برای خرید بلیط هواپیما انتخاب ایرلاین مناسب است. اگر قصد سفر به شهرهای داخلی را دارید می‌توانید از میان ایرلاین‌های مختلفی نظیر ماهان، ایران‌ایر، زاگرس، آتا، معراج و ایرلاین‌های دیگر ۱ یک کدام را برای خود انتخاب کنید. اگر هم قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید، می‌توانید بلیط ایرلاین‌های خارجی را خریداری کنید. در ادامه نام برخی از ایرلاین­های خارجی که مسافران ایرانی می­توانند از آن­ها استفاده کنند را مشاهده می­کنید:

  • ترکیش ایرلاین
  • هواپیمایی امارات
  • قطر ایرویز
  • هواپیمایی لوفت­هانزا

اگر به دنبال بلیط ارزان‌قیمت می‌گردید به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای سفرهای خارجی نیز ایرلاین‌های داخلی را انتخاب کنید.

راهنمای برنامه‌ریزی سفر هوایی با هواپیما

انتخاب کلاس پروازی

ایرلاین‌های مختلف بلیط هواپیمای خود را در سه کلاس پروازی زیر عرضه می‌کنند:

  1. کلاس اقتصادی یا اکونومی
  2. کلاس تجاری یا بیزینس
  3. کلاس فرست

اکثر ایرلاین‌های داخلی کلاس پروازی اکونومی را به مسافران ارائه می­کنند. برخی از ایرلاین­های داخلی نظیر ایران ایر و ماهان، کلاس بیزینس را نیز دارند. برخی از ایرلاین­های خارجی علاوه بر این ۲ کلاس پروازی کلاس فِرست را نیز عرضه می‌کنند.

اگر می‌خواهید امکانات و خدمات لوکسی در اختیار شما قرار بگیرد، به سراغ ایرلاین‌های بروید که کلاس پروازی فرست را ارائه می‌کنند. اگرنه کلاس اکونومی ارزان‌قیمت‌ترین کلاس پروازی است.

به دنبال بلیط سیستمی هستید یا چارتری؟

بلیت هواپیمای ایرلاین‌های مختلف می‌تواند به دو  صورت سیستمی یا چارتری عرضه شود. بلیط‌های سیستمی مستقیماً توسط ایرلاین‌ها به بازار ارائه می‌کردند؛ اما انواع چارتری ابتدا توسط آژانس‌های چارتر کننده پیش‌خرید می‌شوند و سپس به بازار ارائه می‌گردد. به‌طورکلی می‌توان ۳ تفاوت عمده میان این دو بلیت در نظر گرفت. این ۳ تفاوت را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • برنامه پروازی بلیط‌های سیستمی باثبات‌تر از بلیط‌های چارتری است.
  • قیمت بلیط‌های سیستمی در طول سال باثبات‌تر از بلیط‌های چارتری است.
  • امکان استرداد برای بلیط سیستمی وجود دارد؛ اما بلیط چارتری این‌گونه نیست.

اگر به دنبال بلیط لحظه آخری می‌گردید، باید بدانید که بلیط های چارتری ممکن است در یک روز مانده به شروع پرواز  قیمت کمتری پیدا کنند و تبدیل به بلیط های لحظه آخری ‌شوند. بلیط های سیستمی نیز می‌توانند تبدیل به بلیط لحظه آخری شود؛ اما این تغییر آن‌چنان مرسوم نیست.

مرجع معتبری برای خرید انتخاب کنید

روش‌های مختلفی برای خرید بلیط هواپیما وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به مراجعه حضوری به دفاتر آژانس‌های هواپیمایی و سر زدن به تک‌تک وب‌سایت­های  شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد. اما اگر می‌خواهید در وقت خود صرفه‌جویی کنید و با کمترین زمان ممکن یک لیست جامع از بلیط هواپیما عرضه شده توسط ۴۵ وب‌سایت فروش بلیط را در یک صفحه و یک‌جا ببینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به مارکت پِلِیس خدمات سفر که با نام سفرمارکت شناخته می‌شود، مراجعه کنید.

در وب‌سایت و اپلیکیشن سفرمارکت امکانات مختلفی برای شما تعبیه شده است که به شما کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن مناسب‌ترین بلیط را متناسب با بودجه، وقت و علاقه خود پیدا کنید.

به طور مثال تقویم قیمتی سفرمارکت قیمت بلیط هواپیمای مورد نظرتان را در یک هفته تا یک ماه آینده نشان می‌دهد. روزهایی که آن بلیت قیمت کمتری پیدا می‌کند با رنگ سبز بر روی این تقویم نشان داده شده است.

در بخش فیلترها می‌توانید موارد زیر را انتخاب کنید تا لیست نتایج جستجو متناسب با انتخاب شما تغییر پیدا کند:

  • ایرلاین مورد علاقه­تان را انتخاب کنید.
  • به دنبال پروازی بدون توقف هستید یا پروازهای غیرمستقیم با تعداد توقف زیاد را ترجیح می‌دهید؟
  • کلاس پروازی  مورد علاقه­تان را انتخاب کنید.
  • به دنبال بلیط سیستمی هستید یا چارتری؟
  • می‌خواهید ساعت پروازتان چه زمانی باشد؟
  • می‌توانید محدوده‌ی قیمت بلیط‌ هواپیمای مورد نظرتان را تعیین کنید.
  • اگر به وب‌سایت خاصی اعتماد بیشتری دارید، می‌توانید آن را انتخاب کنید.

اگر هم وقت کافی برای چک کردن بلیط هواپیما ندارید، می‌توانید اپلیکیشن بازار آنلاین خدمات سفر را برای گوشی هوشمند خود نصب کنید تا در هرکجا که هستید، تنها با چند کلیک ساده، بتوانید از قیمت روز بلیط هواپیمای مورد نظرتان آگاه شوید. همچنین با مشاهده یک لیستِ جامع از انواع بلیط هواپیما بتوانید امکانات، خدمات و قیمت بلیط­های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و درنهایت متناسب با بودجه و علاقه‌ای که دارید، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

جمع‌بندی

سفر با هواپیما یکی از جذاب‌ترین و سریع‌ترین شیوه‌های سفر کردن است. برای برنامه‌ریزی یک سفر جذاب هوایی در ابتدا لازم است که مقصد مناسبی را انتخاب کنید و سپس تاریخ مناسبی را برای سفرتان برگزینید. در مرحله بعد باید ایرلاین، کلاس پروازی و نوع بلیط خود را معین کنید و در ادامه مرجع معتبری را برای خرید بلیط انتخاب کنید تا بتوانید از طریق آن متناسب با بودجه و وقتی که دارید، مناسب‌ترین بلیط را در کمترین زمان ممکن، انتخاب و خریداری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز