خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بورس کالا در گفتگو با ایلنا خبر داد؛

جهش تقاضا و رونق در بازار آهن

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۷۱۶

از آنجاییکه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی پروانه‌ ساخت گرفته‌اند احتمالا با برنامه‌های دولت قدرت خرید مردم برای خرید مسکن افزایش می‌یابد و به همین دلیل سال ۹۳ سال رویایی برای عرضه مسکن خواهد بود و تقاضا برای فولاد نیز بیشتر خواهد شد.

یک کارشناس بورس کالا از جهش تقاضا و رو نق در بازار آهن خبر داد.

ابوذر مشایخی، یک کارشناس بورس کالا در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: طی شش ماه گذشته به دلیل نوسانات در نرخ ارز و نبود تقاضا در بازار رکود در بازار آهن و فولاد به وجود آمد به نوعی که قیمت این محصول از ۱۹۵۰ با ۲۰ درصد افت به ۱۶۰۰ تومان رسید.

وی افزود: این در حالی است که از ابتدای اسفند ماه شاهد افزایش قیمتها بودیم و طی ۱۰تا ۱۵ روز اخیر جهش تقاضا و رونق در بازار آهن را شاهدیم به گونه‌ای که نرخ هر کیلو گرم محصولات آهنی به ۱۸۵۰ تومان رسیده است.

مشایخی با بیان این که کاهش موجودی انبارها باعثافزایش تقاضا شده است گفت: به انضمام موضوع افت موجودی انبارها آزاد سازی نرخ سنگ آهن و همچنین موضوع بهره مالکانه باعثافزایش قیمتها شده است.

وی گفت: همچنین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای شرکتهای فولادی و برنامه نرخ گذاری سنگ آهن بر اساس ۷۰ درصد قیمت‌های جهانی و تغییر نرخ ارزش افزوده از ۶ به ۸ درصد باعثشده تا خریداران قبل از سال جدید خریدهایشان را انجام دهند زیرا هم اکنون ۲ درصد جلوترند.

مشایخی با اشاره به آمار واردات شمش فولاد خاطر نشان کرد: در سال ۹۱ شش میلیون تن واردات شمش فولاد صورت گرفت این در حالی است که در شش ماهه دوم ۹۲ این میزان به شدت کاهش یافت چرا که واردات فولاد توجیه اقتصادی نداشت و قیمت فولاد خام به ۱۴۰۰ تومان و قیمت میلگرد به ۱۶۰۰ تومان رسیده بود و این باعثشد که در یک بازه زمانی ۶ ماهه واردات به شدت کاسته شود.

این کارشناس بورس کالا پیش بینی کرد سال ۹۳ سال رویایی برای عرضه مسکن خواهد بود و گفت: بسیاری از شرکتهای ساختمانی پروانه های ساخت گرفته اند و در صورتی که با برنامه های دولت قدرت خرید مردم برای خرید مسکن افزایش یابد تقاضا برای فولاد نیز بیشتر خواهد شد.

وی گفت: کل پرداخت‌های بودجه عمرانی در سال ۹۲ کمتر از ۱۲ هزار میلیارد تومان بود اما برای سال آینده این بودجه سه برابر خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان به بخش عمران تعلق می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز