خبرگزاری کار ایران

نگاهی اجمالی به بورس در سالی که گذشت

کد خبر : ۱۵۴۰۶۱

بطور کلی روند شاخص کل در سال ۹۳، بلندمدت صعودی همراه با نوسان خواهد بود اگرچه همه گروه ها ممکن است روند صعودی نداشته باشند اما سهامداران چنانچه سهام را مبتنی بر تحلیل انتخاب کنند و در زمان صحیح اقدام به ورود و خروج سهام مختلف داشته باشند می توانند بازدهی مطلوبی را در سال آینده کسب کنند.

از ابتدای سال ۹۲ شاهد افت و خیزها و رکوردهای شاخص کل بورس بودیم اما در ماههای گذشته بورس از حیثنقدینگی با دو مشکل همراه شد اول اینکه ۴۰ درصد از بازار به دلیل توقف نمادهای پتروشیمی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده بود که در حال حاضر مشکل مذکور رفع شده و مسئله دیگر در ایجاد مشکل کمبود نقدینگی در بازار، محدودیت حجم فروش در هر کد معاملاتی بود که مشکل مذکور باعثشد سهامداران حقوقی و صندوق ها با مشکل کمبود نقدینگی همراه شوند و همچنین باعثشد خرید با حجم محدودی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به نظر می رسد چنانچه محدودیت ها در بازار در حداقل خود قرار گیرد، با توجه به جذاب بودن قیمت سهام، مشکل کمبود نقدینگی بازار کاملاً حل شود.

بر این اساس کارشناسان معتقدند با توجه به بهبود شرایط اقتصادی در سال ۹۳ ارجح ترین بازار، بازار سرمایه و بورس با بازدهی ۳۰ الی ۴۰ درصد باشد و صنایع پیشتاز در سال آینده صنعت دارو، بانکداری و مخابرات باشد.

گفته می شود، صنعت دارو با توجه به رفع تحریم ها، هزینه مالی پایین، عدم تأثیرپذیری از فاز دوم هدفمندی یارانه ها، افزایش ظرفیت و تولیدی که در سال آینده خواهد داشت و همچنین با توجه به افزایش نرخ حدود ۷ الی ۸ درصدی که می گیرد با افق روشنی در سال ۹۳ همراه می شود.

همچنین بانکی ها نیز با توجه به افزایش حجم تراکنش، افزایش درخواست وام و گردش پولی که اتفاق می افتد می توانند سرمایه گذاری بیشتری کنند و سوددهی مناسبی را در سال آینده کسب کنند. گروه مخابرات نیز با توجه به سود تقسیمی مناسبی که در مجمع می دهند و معاملات آنها پرحجم و دارای ریسک پایین است لذا می توانند پتانسیل رشد مناسبی در سال ۹۳ داشته باشند.

در این ارتباط شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است؛ سال ۹۲ بورس کشور دستخوش نوسانات مختلفی بود از بحثانتخابات ریاست جمهوری تا گسترش تحریم ها و ابهامات گوناگون در این عرصه ها بازار سرمایه را دچار تلاطم و التهاب کرد.

شایان آرانی در گفتگو با ایلنا گفت: در کنار این موضوعات نتایج مذاکرات هسته ای در دور اول و دوم و نیز افزایش نرخ تورم و گسترش بیکاری و رشد پایین اقتصادی همه و همه نگرانی هایی را در بورس بوجود آورد که می توان گفت اتفاقات یکسال گذشته تاکنون سابقه نداشته و اینکه بازار سرمایه در این شرایط با رشد های غیر عادی مواجه می شد که با هیچ قاعده اقتصادی همخوانی نداشت به خاطر این موضوعات بوده است.

وی خاطر نشان کرد: طی ۲ ماه گذشته خوشبختانه این التهابات کاسته شده و فضا در بورس تا حدودی آرام شده است و شاخص ها به سمت متعادل شدن در حرکت هستند و به نظر بنده در صورتی که شاخص ها پایین تر بیاید منطقی تر و صحیح تر است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه به مدیریت بورس در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: اندازه بازار سرمایه از ۱۰ سال گذشته تاکنون بسیار گسترده شده و ارزش این بازار به اندازه ارزش تولید ناخالص داخلی رسیده است و مدیریت بازار با این گستردگی با توجه به شرایط اقتصادی بسیار سختی که بوجود آمد بسیار دشوار بود هر چند ممکن است ایراداتی بر آن وارد باشد اما در کل اقدامات موثری صورت گرفت.

وی در خاتمه گفت: بطور کلی روند شاخص کل در سال ۹۳، بلندمدت صعودی همراه با نوسان خواهد بود اگرچه همه گروه ها ممکن است روند صعودی نداشته باشند اما سهامداران چنانچه سهام را مبتنی بر تحلیل انتخاب کنند و در زمان صحیح اقدام به ورود و خروج سهام مختلف داشته باشند می توانند بازدهی مطلوبی را در سال آینده کسب کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز