خبرگزاری کار ایران

برنامه های هفت گانه تالار شیشه ای در ۹۳ اعلام شد

کد خبر : ۱۵۴۵۶۴

مدیر عامل بورس تهران به تشریح اقدامات بورس تهران در سال ۹۲ پرداخت و برنامه های هفتگانه را برای سال آینده اعلام کرد.

حسن قالیباف اصل با اعلام برنامه سال ۹۳ افزود: مقرر شده در سال ۹۳ علاوه بر پذیرش ۱۰ شرکت جدید، پذیرش ۷ اوراق بدهی، پذیرش ۴ صندوق قابل معامله در بورس(ETF) و پذیرش ۲ اوراق صکوک انجام شود.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به اینکه بورس قصد معرفی یک ابزار جدید به بازار را در سال ۹۳ دارد، گفت: ۵ سمینار آموزشی در تالارهای مناطق به منظور افزایش دانش سرمایه گذاران در حوزه ابزارها و نهادهای جدید برگزار می شود.

بورس همچنین افزایش سرمایه از مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به ۱۰۰۰ میلیارد ریال را در سال های ۹۳ و ۹۴ در برنامه کاری خود قرار داده است.

** عملکرد بورس در سال ۹۲

قالیباف اصل در خصوص عملکرد بورس در سال ۹۲ افزود: ارزش جاری بازار در سال ۹۲ از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان در ۲۵ اسفندماه ۹۲ رسید که با رشدی ۱۲۷ درصدی همراه بود.

وی در مورد ارزش اسمی بازار گفت: ارزش اسمی بازار از ۵۰ هزار میلیارد تومان به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۴۴ درصدی آن است. از ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش در ارزش اسمی بازار، مبلغ ۵/۱۵ هزار میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه شرکتها است که نسبت به مبلغ ۷/۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۱ رشد ۱۷۱ درصدی داشته است. بنابراین مبلغ ۵/۶ هزار میلیارد تومان از افزایش ارزش اسمی بازار از محل پذیرش شرکت های جدید بوده است.

مدیر عامل بورس به وضعیت شاخص بورس اشاره کرد و افزود: شاخص کل در ابتدای سال ۳۸۰۴۰ واحد بود که به ۷۸۳۹۸ واحد رسید که با رشدی معادل ۱۰۶ درصد همراه بوده است.

وی افزود: ارزش کل معاملات از ۶/۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که بیانگر ۲۸۶ درصد رشد است. از این مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومان آن به صورت معاملات خرد و بلوک(۷۲ درصد کل معاملات) بوده است که نسبت به سال ۹۱ رشد ۲۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه نسبت گردش معاملات در سال ۹۱، حدود ۱۶ درصد بود افزود: نسبت گردش معاملات در سال ۹۲ به ۳۴ درصد افزایش یافت که حاکی از افزایش میزان نقدشوندگی سهام در بورس تهران است، در ضمن تعداد کل دفعات معاملات نیز از ۵ میلیون دفعه در سال ۹۱ به ۱۷ میلیون دفعه معامله رسیده است که ۲۲۸ درصد رشد داشته است.

وی به رشد ۳۲ درصدی معاملات آنلاین اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۹۱ مبلغ بر ۳/۵ هزار میلیارد تومان معاملات آنلاین در بورس محقق شده بود که در سال ۹۲ به ۳۰ هزار میلیارد تومان(معادل ۳۲ درصد از ارزش کل معاملات) رسید که بیانگر رشدی ۴۶۴ درصدی است.

وی گفت: همچنین تعداد دفعات معاملات آنلاین از ۷/۳ میلیون دفعه در سال گذشته به ۱۶ میلیون دفعه معامله در سال ۹۲ رسیده است که رشدی ۳۳۵ درصدی را نشان می دهد.

مدیر عامل بورس تهران تاکید کرد: نسبت قیمت به درآمد از ۳۴/۵ در سال ۹۱ به ۹۴/۶ در سال ۹۲ رسیده است.


** شش شرکت از دروازه بورس تهران گذشتند

قالیباف اصل با بیان اینکه در سال ۹۲ سهام شش شرکت جدید در بورس پذیرش شده خاطر نشان کرد: از این تعداد سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و سرمایه گذاری دارویی تأمین در بورس پذیرش و عرضه شده است و سه شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها و لیزینگ ایرانیان از فرابورس به بورس منتقل شدند.


** امیدهای پذیرش سال ۹۳

قالیباف اصل درخصوص روند پذیرش در سال آینده گفت: از شرکت های متقاضی پذیرش تعداد ۹ شرکت شامل سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان، نفت سپاهان، سرمایه گذاری صدر تامین، سیمان خوزستان، نفت جی، پاکشو، فولاد کاوه جنوب کیش، سرمایه گذاری توسعه معین ملت، فولاد صبانور و سرمایه گذاری مسکن شمال شرق پذیرش شدند که امید است سهام آنها در سال آینده در بورس عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تنها به سهام شرکت ها اختصاص ندارد افزود: در زمینه پذیرش اوراق بهادار می توان به پذیرش و عرضه واحدهای قابل معامله سپهر نوین به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان و اوراق مشارکت سینا دارو به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

قالیباف اصل تاکید کرد: در سال ۹۲ تعداد ۱۲ شرکت که بر اساس مقررات پذیرش حائز شرایط ادامه حضور در بورس نبودند به تشخیص هیات پذیرش به فرابورس منتقل شدند.



** امسال تعداد سهامداران جدید ۴۳ درصد افزایش یافت

قالیباف اصل وی با بیان اینکه در سال ۹۲ تعداد ۲۴۰۹۸۶ کد معاملاتی جدید ایجاد شده است، ادامه داد: در سال ۹۱ تعداد ۱۶۸۲۷۹ کد ایجاد شده بود و بدین ترتیب امسال در زمینه ایجاد کدهای معاملاتی جدید رشد ۴۳ درصدی را شاهد بودیم.


** وضعیت شرکت های بورسی در سال ۹۲ چگونه بود؟

مدیر عامل بورس درخصوص وضعیت شرکت ها در بورس گفت: سهام شناور بازار از ۷۸/۱۹ درصد در سال ۹۱ به ۸۷/۲۱ درصد در سال ۹۲ رسید. سود شرکت های پذیرفته شده در بورس در سال ۹۱ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۲ به بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد ۵۶ درصدی است.


** اصلاح مقررات و دستورالعمل های بورسی

قالیباف اصل با بیان اینکه در سال ۹۲ مقررات و دستورالعمل های زیادی در بورس به تصویب رسیده است گفت: مقررات پذیرش صندوق های قابل معامله در بورس و صندوق های پروژه تدوین و به تصویب هیات مدیره سازمان رسید. در ضمن مقررات مربوط به اوراق مشارکت در دستورالعمل معاملات و دستورالعمل معاملات عمده و دستورالعمل معاملات آتی سهام بازنگری و اصلاح شد.



**فرهنگ سازی برای تمامی اقشار فعال در بازار سرمایه

قالیباف اصل با بیان اینکه امسال حدود ۲۰۰ هزار ساعت دوره های آموزشی در بورس برگزار شده است افزود: این دوره های آموزشی در بخش های آموزش عمومی و فرهنگ سازی در تهران و تالارهای مناطق، دوره های آموزشی مربوط به فعالان بازار، دوره های آموزشی مربوط به کارگزاران و ناشران برگزار شد. همچنین حدود ۲۸۹۱ نفر ساعت دوره آموزشی برای کارکنان دایر گردید.


** سایر اقدامات بورس در سال ۹۲

قالیباف اصل در خصوص سایر اقدامات بورس در سال ۹۲ اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال ۹۲، سمینار حاکمیت شرکتی میز صنعت دارو و میز صنعت بیمه برگزار شد. در ضمن در ادامه نظارت بر شرکت های کارگزاری تعداد ۴۴۸ بازدید از این شرکت ها به عمل آمد.

وی ادامه داد: امسال، افزایش سرمایه شرکت بورس از مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال به ۴۵۰ میلیارد ریال انجام شد.


** پروژه احداثساختمان جدید بورس

مدیر عامل بورس تهران به پیشرفت مراحل ساختمان بورس اشاره کرد و افزود: نقشه های فاز دو تهیه گردیده و در حال بررسی و تایید نهائی می باشد و قرارداد طراحی داخلی با شرکت هادی تهرانی منعقد گردیده و در حال اجراء است.

وی ادامه داد: عملیات خاکبرداری و سازه نگهبان ۱۰۰ درصد انجام شده است و عملیات اجرایی ساخت و نصب اسکلت فلزی، سقف، بتن ریزی، آرماتوربندی، قالب بندی دیوارهای پیرامونی و کرهای بتنی با پیشرفت ۵۵ درصدی در حال انجام بوده و در تابستان سال ۹۳ به اتمام می رسد.

سخنگوی بورس تهران به درصد پیشرفت پروژه(فیزیکی) اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر قریب سی درصد پروژه(فیزیکی) پیشرفت داشته است و اتمام پروژه در تابستان سال ۹۴ است.

قالیباف اصل در خصوص روند اجرایی و پیشرفت احداثساختمان تخصصی و مرکزی بورس اوراق بهادار تهران گفت: ساخت و نصب ۸ طبقه از اسکلت فلزی به اتمام رسیده و عملیات بتن ریزی سقف به تعداد ۵ طبقه می رسد و امیدواریم عملیات مربوط به اتمام اسکلت فلزی و سقف تا تابستان ۹۳ و عملیات کل پروژه را تا تابستان سال ۹۴ تمام شده و آماده بهره برداری از ساختمان باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز