خبرگزاری کار ایران

مدیرکالایی یکی از شرکت های کارگزاری:

برندگان اصلی آزادسازی نرخ پتروشیمی، تولیدکنندگان هستند

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۱۸۶

حرکت نقدینگی به سمت تولید، واقعی شدن تقاضاها و سهولت وافزایش قدرت واحدهای تولیدی سه مزیت بزرگ آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران است.

مدیر کالایی یکی از شرکت های کارگزاری گفت: برندگان اصلی آزادسازی نرخ پتروشیمی، تولیدکنندگان هستند

‌امین شکرریز، مدیرکالایی یکی از شرکت های کارگزاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا سه مزیت بزرگ را در بازار پتروشیمی داشته است، گفت: نخستین تاثیر مثبت آزادسازی قیمت ها درحذف شکاف قیمتی محصولات در بورس و بازار بود به طوریکه در گذشته این واسطه ها و دلالان بودند که از اختلاف قیمت کالاهای پتروشیمی استفاده می کردند و به این ترتیب نقدینگی قابل توجهی از مبادلات پتروشیمی به بخش غیر مولد یعنی جیب واسطه ها می رفت.

سود حاصل از فروش کالاها به بخش مولد می رسد

امین شکرریز افزود: اما اکنون که اختلاف قیمت ها کمتر شده و نرخ های درج شده بر تابلوی بورس تا حدود زیادی واقعی شده است، سود حاصل از فروش کالاها به بخش مولد یعنی تولیدکنندگان اصلی می رسد.

وی در خصوص دومین تاثیر آزادسازی قیمت ها بر مبادلات محصولات پتروشیمی نیز گفت: اثر دوم آزادسازی قیمت ها به کاهش معنادار تقاضا مربوط می شود. به طوریکه تا قبل از آزادسازی قیمت ها در بورس، شاهد تقاضای بیش از حد خریداران در مبادلات بسیاری از کالاهای پتروشیمی بودیم که این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده بود.

شکر ریز در این باره گفت: عرضه محدود برخی کالاها در بورس باعثمی شد خریداران به محض عرضه یک محصول خاص، با حداکثر تقاضا وارد معاملات شوند و به این ترتیب سیستم تسهیم به نسبت باید سهمیه هر یک از خریداران را مشخص می کرد. در این شرایط مشاهده می شد که واحدهای تولیدی حتی ۱۰ درصد نیاز ماهیانه خود را نمی توانستند از بورس تامین کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه ۱۰ درصد وجه معاملات پتروشیمی باید قبل از انجام معامله پرداخت شود، واسطه هایی که پول و مجوز خرید از طریق سایت بهین یاب را در اختیار داشتند با درج تقاضای های بالا، محصول بیشتری در اختیار می گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: درآن شرایط واحد تولیدی که برای مثال در یک ماه به ۳۰۰ تن مواد اولیه نیاز داشت در هر هفته نهایت به ۳۰ تن محصول دست پیدا می کرد و به این ترتیب جمع خرید آن واحد تولیدی در پایان ماه به ۱۲۰ تن می رسید؛ این به معنای نداشتن ۱۸۰ تن مواد اولیه بود که تنها حاصل آن روند کاهش تولید بود.

مدیرکالایی این شرکت کارگزاری به روند معاملات پس از آزادسازی قیمت ها اشاره کرد و گفت: اتفاق بسیار مثبتی که اکنون در تالار پتروشیمی رخ می دهد این است که با افزایش عرضه مجتمع های پتروشیمی در بورس، واحدهای تولیدی می توانند مواد مورد نیازشان را به طور کامل خریداری کنند که در صورت ادامه این روند شاهد رشد حجم تولید خواهیم بود.

پرداخت ۹ میلیون تومان به جای ۹۰ میلیون تومان!

وی با اشاره به اینکه مزیت سوم آزادسازی قیمت ها به نوعی در دل مزیت دوم نهفته است، گفت: سومین آثار مثبت آزادسازی قیمت ها به افزایش قابل توجه قدرت خرید واحدهای تولیدی برمی گردد. به طوریکه در گذشته شرکت تولیدی که به ۲۰ تن محصول نیاز داشت، به دلیل تقاضای چندین برابری خریداران و سیستم تسهیم به نسبت مجبور بود که تقاضای بالاتری را در سامانه معاملات ثبت کند.

شکرریز ادامه داد: به این ترتیب حتی مشاهده می شد که شرکت های تولیدی برای دریافت ۲۰ تن محصول تا ۲۰۰ تن تقاضا بر تابلوی معاملات درج می کردند که با احتساب نرخ میانگین ۴۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مواد پتروشیمی و پرداخت ۱۰ درصد پیش پرداخت قبل از معامله و همچنین اگر ضریب تسهیم به نسبت را ۱۰ در نظر بگیریم، ‌ وجه معامله ۲۰۰ تن محصول معادل ۹۰۰ میلیون تومان می شد که شرکت های تولیدی باید ۹۰ میلیون تومان را قبل از معامله پرداخت می کردند.

کاهش قابل توجه هزینه های خرید از بورس

این کارگزار افزود: اما اکنون به دلیل خروج دلالان و رشد عرضه ها، اگر یک واحد تولیدی به ۲۰ تن محصول نیاز دارد با همان ۲۰ تن وارد معاملات می شود و این به معنای کاهش قابل توجه هزینه های خرید از بورس است.

وی در این باره گفت: در حال حاضر که خریدار مواد اولیه ۲۰ تن تقاضا را روی تابلوی معاملات می برد،(با احتساب همان شرایط قبل) کل وجه معامله ۹۰ میلیون تومان و ۱۰ درصد آن نیز ۹ میلیون تومان می شود، ‌ به این ترتیب همان خریدار دیروز که باید برای خرید ۲۰ تن محصول قبل از معامله ۹۰ میلیون تومان پرداخت می کرد، امروز ۹ میلیون تومان پرداخت می کند و حتی از دریافت مواد مورد نیازش اطمینان بیشتری دارد.

وی در پایان تاکید کرد: برندگان اصلی آزادسازی قیمت ها، تولیدکنندگان هستند و در صورت ادامه روند عرضه مجتمع های پتروشیمی، اوضاع واحدهای تولیدی به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز