خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با کار‌شناسان بورس مطرح شد؛

اهالی بازار سرمایه صبر پیشه کنند / کاهش بهای نفت رمق بورس را گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۰۸۲

زمانی که امیدواری کوچکی به وجود می‌آید مردم شروع به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند و افراد تازه وارد نیز با کوچک‌ترین جو روانی اقدام به خروج سرمایه خود از این بازار می‌کنند.

کار‌شناسان بورس معتقدند که در شرایط کنونی سهامداران باید صبر پیشه کنند و با رفتارهای هیجانی اقدام به خروج سرمایه خود از بورس نکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روز‌ها شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها نابسامان است و یا به عبارت دیگر تلاش می کند تا بتوانند از مدار نزول خارج شوند اما به دلیل حجم بالای عرضه‌ها و حضور کم رمق حقوقی‌ها برای خرید سهام، شاخص‌ها و سهام شرکت‌ها نتوانستند روند امیدوار کننده‌ای به همراه داشته باشند.

در این میان یکی از مهم‌ترین خبرهای این روزهای بورس تغییر مدیریت در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است و سرانجام روز گذشته با حکم وزیر اقتصاد صالح آبادی پس از گذشت نه سال ریاست این سازمان را به فطانت فرد واگذار کرد. حال باید دید رییس جدید بورس چه برنامه‌هایی برای این بازار در نظر گرفته است.

در این راستا محمدیوسف امین‌داور، کار‌شناس بازر سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: جابجایی روسای سازمان بورس و اوراق بهادار تهران چندان در ریزش شاخص‌ها تاثیرگذار نبوده و این موضوع اثر بنیادی بر بورس نخواهد داشت.

وی گفت: البته ممکن است امیدهایی برای برخی از افراد به وجود آیداما باید دید رئیس جدید بورس چه برنامه‌ها و اولویت‌هایی را مطرح می‌کند.

محمد یوسف در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی ریزش‌های اخیر بورس چه می‌تواند باشد؟، گفت: به اعتقاد بنده فعالان آگاه این بازار از بازار سرمایه رفته‌اند و افرادی که آگاهی کمتری نسبت به این بازار دارند گاهی در صف‌های خرید و گاهی در صف‌های فروش سهام شرکت می‌کنند و بازار را دستخوش رفتارهای هیجانی خود می‌کنند.

امین‌داور عامل اصلی موفقیت در این بازار را صبر عنوان کرد و گفت: به اعتقاد بنده افرادی که توانایی نگهداری از سهم خود را دارند می‌توانند از این بازار سود ببرند و افرادی که ساختار بازار را می‌شناسند می‌توانند در این بازار موفق باشند اما نباید انتظار غیرواقعی از رئیس جدید بورس داشت.

این کار‌شناس بازارسرمایه تصریح کرد: زمانی که امیدواری کوچکی به وجود می‌آید مردم شروع به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند و افراد تازه وارد نیز با کوچک‌ترین جو روانی اقدام به خروج سرمایه خود از این بازار می‌کنند.

همچنین شاهین چراغی، نایب رئیس کانون کارگزاران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: منفی شدن شاخص‌ها در چند روز گذشته به دلیل کاهش نرخ جهانی نفت بوده چراکه تغییر نرخ نفت تاثیرمعناداری بر روی محصولات پتروشیمی و به خصوص شرکت هلدینگ خلیج فارس گذاشته است.

وی افزود: تنها ۱۰ درصد از مارکت بازار از زیر مجموعه‌های این شرکت است و زمانی که حاشیه سود این شرکت پایین بیاید تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارد و نمی‌توان در شرایط کنونی توقع معجزه از این بازار را داشت.

چراغی تصریح کرد: در حال حاضر عوامل سیستماتیک داخلی و بین المللی از جمله بهای جهانی مواد و محصولات نفتی آثار منفی بر وضعیت سود آوری شرکت‌های فعال پتروشیمی ٰ معدنی و فلزات اساسی گذاشته است البته کاهش قیمت جهانی نفت در صنایع پتروشیمی و به طور یکسان تاثر گذار نخواهد بود و پلی اتیلن‌ها بیشترین تاثیر را خواهند دید.

وی گفت: از زمان ارائه بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تاکنون قیمت نفت ۱۰ دلار کاسته شده که این موضوع منجر به عدم تحقق ۱۵ درصدی ارقام درآمدی شده است.

نائب رییس کانون کارگزاران خاطر نشان کرد: در امریکا برعکس ایران زمانی که نرخ نفت افزایش پیدا می‌کند شاخص‌های بورس می‌ریزند اما در ایران با ریزش قیمت نفت شاخص‌ها نیز همسو با آن کاهش پیدا کرده است این در حالی است که بازارهای مالی دنیا برعکس این روند حرکت می‌کنند.

چراغی در مورد عملکرد صالح‌آبادی در بورس گفت: از سال ۸۴ که ریاست سازمان بورس بر عهده ایشان بود توانست تغییرات خوبی در بازار سرمایه ایجاد کند.

وی در مورد رییس جدید بورس نیز گفت: فطانت‌فرد قطعا می‌تواند با توجه به سوابقی که داشته بازار را به خوبی مدیریت کند اما تحلیل‌های مردم از تغییرات و وضعیت اقتصادی روند کلی بورس را مشخص می‌کند و آنچه مسلم است آن است که تغییر یک فرد نمی‌تواند تاثیر اساسی بر روی شاخص‌ها بگذارد بلکه همه چیز به قوانین ومقررات شفاف برمی‌گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز