خبرگزاری کار ایران

کارشناسان در گفتگو با ایلنا مطرح کردند:

مصوبات مجلس عامل نابسامانی اخیر بورس

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۹۹۴

مردم به امید برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی به او رای دادند و انتظارشان بهبود وضعیت اقتصادی است اما اتفاقی که افتاد این بود که زمانی که شاخص‌ها بالا رفت کنترل قیمت و عرضه سهام انجام نشد و شاخص‌ها تا ۲۵ درصد ریزش کردند و منابع مالی مردم ذوب شد.

ایلنا -روز گذشته رأی نمایندگان به تأسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه و همچنین مجوز خرید و نگهداری سهام خزانه از جمله اقدامات مهمی بود که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

البته موضوع تأسیس صندوق تثبیت بازار قرار است سه ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران برسد اما نکته مهم در این قانون رقم این صندوق است چراکه قرار است بخشی از منابع سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس و سایر منابع مالی در چارچوب قوانین و مقررات با تصویب مراجع ذیصلاح قانونی به این صندوق تعلق گیرد حال این رقم در چه حد و اندازه‌ای است هنوز مشخص نشده است!

شاخص کل بورس نیز روز گذشته پس از دو هفته مجددا رنگ سبز به خود گرفت حال باید دید آیا این وضعیت ادامه دار خواهد بود یا نه.

اما به گفته کار‌شناسان در حال حاضر قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند و بهترین زمان برای سرمایه گذاری است شاهین چراغی، مدیر عامل کارگزاری مهر آفرین در این باره به ایلنا می‌گوید: مردم باید بازار سرمایه و بورس را باور کنند.

به گفته وی مردم هم اکنون باور خود به بورس را از دست داده‌اند و همین امر باعثشده تا وضعیت بورس امروز این گونه باشد.

چراغی ادامه می‌دهد: دولت مردان ما زمانی که دولت جدید را در دست گرفتند شاخص کل بورس در کانال ۶۰ هزار واحدی قرار داشت و رشد قیمت‌ها و نوسانات اصلی در این دولت صورت گرفته است نه در دولت احمدی‌نژاد.

وی می‌گوید: مردم به امید برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی به او رای دادند و انتظارشان بهبود وضعیت اقتصادی است اما اتفاقی که افتاد این بود که زمانی که شاخص‌ها بالا رفت کنترل قیمت و عرضه سهام انجام نشد و شاخص‌ها تا ۲۵ درصد ریزش کردند و منابع مالی مردم ذوب شد.

وی افزود: به اعتقاد بنده بی‌نظمی در نظام بانکی و مصوبات مجلس در بودجه سال قبل این وضعیت را در بازار سرمایه بوجود آورد.

چراغی گفت: در حال حاضر نرخ مواد پتروشیمی تا ۵۰ درصد و حقوق دولتی معادن تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها ثبات ندارند!

وی بر ضرورت مداخله دولت و کاهش نرخ بهره بانکی تا بهای واقعی آن و اصلاح مصوبات مجلس تاکید کرد و گفت: ریزش شاخص سیگنال مهمی است که اهمیت آن را دولتمردان می‌دانند اما سوال اینجاست که ۴ درصد افزایش نرخ رشد اقتصادی در شرایطی که همه صنایع کشور در رکود به سر می‌برند از کجا آمده است؟

همچنین یوسف امین داور، کار‌شناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بازار و تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار به ایلنا گفت: تغییرات مدیریتی در سازمان بورس به تنهایی راهگشای حل تمامی مشکلات بازار سهام نخواهد بود.

وی می‌گوید: جو منفی حاکم بر بازار سهام منجر به خروج سهامداران دارای پرتفوی کوچک به منظور سپرده گذاری در بانک‌ها شده است تا در فرصتی مناسب با بازگشت رونق به بازار سهام مجدداً اقدام به خرید کنند.

وی احتمال داد روند معاملات در روزهای آتی اندکی بهتر شود و تعداد شرکت‌های بیشتری با افزایش قیمت و اقبال بازار مواجه شوند.

وی افزود: اما نکته مهم و قابل توجه آن است که اگر قرار باشد روند صعودی به بازار سرمایه باز گردد این روند تا کجا و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

امین داور ادامه داد: در حال حاضر زمان خوبی برای فروش سهام نیست زیرا سهم‌ها در پایین‌ترین سطح قیمتی هستند.
وی با بیان اینکه تغییرات مثبت در بورس به روند مذاکرات وابسته است افزود: البته بهبود وضعیت بورس نیازمند رفع ابهاماتی مانند بودجه ۹۴ و قیمت نفت و شفاف سازی شرکت‌ها نیز هست.

امین داور سرمایه گذاری در صنایع خودرو و دارو را در شرایط کنونی پیشنهاد داد و گفت: در حال حاضر این صنایع رشد تولید بهتری نسبت به سایر صنایع دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز