خبرگزاری کار ایران

معاون بازار شرکت بورس:

حجم مبنای ۲۱۵ شرکت کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۱۲

تعداد شرکت هایی که با این روش جدید با کاهش حجم مبنا مواجه می شوند ۲۱۵ شرکت خواهند بود در حالی که در بورس تهران کل تعداد شرکت های پذیرفته شده ۳۱۴ شرکت است که به این ترتیب، ۹۹ شرکت هم با افزایش حجم مبنا همراه شدند در حالی که این شرکت ها اقلیت بازار را از لحاظ تعداد و حجم شامل می شوند.

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: تعداد شرکت هایی که با این روش جدید با کاهش حجم مبنا مواجه می شوند ۲۱۵ شرکت خواهند بود در حالی که در بورس تهران کل تعداد شرکت های پذیرفته شده ۳۱۴ شرکت است که به این ترتیب، ۹۹ شرکت هم با افزایش حجم مبنا همراه شدند در حالی که این شرکت ها اقلیت بازار را از لحاظ تعداد و حجم شامل می شوند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، علی صحرایی در خصوص مصوبه اخیر هیأت مدیره سازمان بورس، افزود: در گذشته چهار طبقه بندی برای حجم مبنا داشتیم به این صورت که شرکت هایی با سرمایه یک میلیارد سهم و کمتر با حجم مبنای ۸ در ده هزار معامله می شدند و شرکت هایی با سرمایه بین یک و ۳ میلیارد سهم با حجم مبنای ۴ در ده هزار، شرکت ها با تعداد سهام بالای ۳ تا ۱۰ میلیارد با حجم مبنای ۴ در ده هزار و شرکت هایی با تعداد سهام بالای ۱۰ میلیارد سهم هم حجم مبنای ۳ در ده هزار سهم داشتند.

صحرایی ادامه داد: طبق این مصوبه، حجم مبنای همه شرکت ها ۴ در ده هزار اعلام شد ضمن این که دو بند نیز به آن اضافه شد مبنی بر این که اگر ارزش حجم مبنای یک شرکت ۱ میلیارد تومان و بیشتر باشد همراه با محاسبه حجم مبنای ۴ در ده هزار تعداد سهام ضربدر آخرین قیمت آخرین روز هفته، حجم مبنای این شرکت در واقع تعداد سهامی خواهد بود که ارزش آن یک میلیارد تومان باشد و همچنین در سطح پایین نیز حجم مبنای شرکت های کوچک را افزایش داده است به نحوی که شرکت هایی که حجم مبنای آنها، با این محاسبه ۴ در ده هزار، کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال یا ۵۰ میلیون تومان باشد، حداقل حجم مبنای آن، معادل تعداد سهامی است که ازش ۵۰ میلیوت تومان داشته باشد.

معاون بازار بورس خاطرنشان کرد: در بند دیگر این مصوبه، در پایان هر هفته یعنی آخرین روز کاری، این حجم مبنا بر اساس آخرین قیمت آن روز کاری محاسبه می شود و برای هفته بعد اعمال می شود در صورتی که در گذشته، این طبقه بندی ها و ضرایب به صورت سالانه اعمال می شد.

وی در ادامه در خصوص تأثیر این مصوبه در بازار افزود: همیشه آخرین رویدادها و اخبار مرتبط با صنایع شرکت ها در بازار سرمایه تأثیر داشته است و از لحاظ تئوریک این اخبار در قیمت سهم ها منعکس می شود.

وی در ادامه در خصوص اثرات این مصوبه بر بازار عنوان داشت: یکی از جذابیت های بازار سرمایه نقدشوندگی است و اثر این مصوبه بر مقوله نقدشوندگی بسیار زیاد است به این معنا که با این مصوبه، قیمت ها در فرمول جدید به صورت هفتگی بازنگری می شوند و باعثافزایش نقدشوندگی در بازار خواهد شد.

صحرایی افزود: در گذشته شرکت هایی داشتیم که باید حدود ۸ میلیارد تومان معامله را به سرانجام می رساندند تا نوسان ۴ درصد مثبت یا منفی را به ثبت برسانند اما در مدل جدید که این مقدار به یک میلیارد تومان کاهش یافته است با معامله یک میلیارد تومان این تغییرات مثبت و منفی بر حسب رویداد شرکت امکان پذیر است و این تغییر قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته است.

صحرایی با اشاره به این مصوبه خاطرنشان کرد: در گذشته هر چه تعداد سرمایه و سهام بالاتر بود حجم مبنا بیشتر بود و این باعثمی شد که سرمایه گذاران بیشتر به سمت شرکت هایی که نوسان پذیری بیشتری دارند جذب شوند و شرکت های کوچک بیشتر مورد نظرشان بود حتی اگر در شرایط مساوی یک شرکت بزرگ از لحاظ بنیادی وضعیت مشابهی با شرکت کوچک داشت باز هم انتخاب سرمایه گذاران به دلیل حجم مبنا، شرکت کوچک تر بود.

وی افزود: امروز این رویداد حل شده است و با وجود این که شرکت های بزرگ از لحاظ بنیادی در موقعیت مناسبی بودند و به دلیل شناسایی صرفه جویی در مقیاس و حضور در صنایع بزرگ کشور مورد کم لطفی سهامداران قرار می گرفتند اما با این مصوبه حجم مبنا، با تغییر در روند معاملاتی رو به رو خواهند شد و ما انتظار داریم که با این اصلاحات مشکل نقدشوندگی برطرف شود.

صحرایی در پایان خاطر نشان کرد: این مصوبه پاسخی از سوی سازمان بورس و هیأت مدیره به مطالبه فعالین بازار بوده و امیدوارم با رویکرد جدید سازمان بورس مبنی بر پاسخ به مطالبه سهامداران و فعالین، بازار شاهد نقدشوندگی بالاتری نسبت به گذشته باشد.

یادآور می شود از روز گذشته مصوبه ای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مبنی بر کاهش حجم مبنای به ۴ در ده هزار در بازار سرمایه اجرایی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز