خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سمات:

پروژه بزرگ تسهیل فرآیند سپرده کردن سهام پایان یافت

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: پروژه فرآیند سپرده سازی سهام برای اشخاص حقیقی در راستای افزایش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه تکمیل شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سمات، محمدرضا محسنی با بیان مطلب فوق گفت: مدیریت ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی در طول چهار سال اخیر اقدامات گسترده ای را برای بهبود فرآیند سپرده سازی سهام برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داد که در نهایت این پروژه بزرگ بازار سرمایه اواخر هفته گذشته با سپرده کردن سهام شرکت ایران مرینوس به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل این پروژه، درصد سهام غیر سپرده حقیقی به کل سهام ثبت شده از یک به نیم درصد، تعداد کدهای حقیقی دارای سهم غیر سپرده از 24 به 5 درصد و سهام غیر سپرده از 14 به 7 درصد کاهش یافته است.

محسنی خاطر نشان کرد: سهامداران درگذشته برای تحویل گواهینامه های سهام خود باید به تالارسعدی مراجعه می کردند و نیازمند دریافت گواهینامه کاغذی بعد از انجام عملیات و اقدامات شرکتی (نظیر انتقالات قهری، اصلاح مشخصات و سپرده کردن سهم بعد از افزایش سرمایه و غیره) بودند. با توجه به تفاوت زمانی حداقل یک روزه اجرای عملیات در سیستم و سپرده شدن سهم و صدور گواهینامه در روز بعد، مراجعان شهرستانی با مشکلات عدیده ای برای حضور در تهران روبرو بودند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری ادامه داد: فرآیند سپرده کردن سهم برای افرادی که به کارکزاران مراجعه می کردند نیز بسیار پیچیده و زمان بر بود به همین علت، بهبود فرآیند از دو منظر حذف رویه سپرده موردی برای سهامداران حقیقی و ایجاد قابلیت تولید و در دسترس قراردادن گواهینامه های سهامداران به صورت الکترونیکی و بدون حضور فرد در سمات، به صورت همزمان در دستور کار مدیریت ناشران شرکت سپرده گذاری قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی صورت پذیرفته، به عنوان گام نخست از سال 1391 مذاکرات متعددی با ناشرانی که سهام غیر سپرده به ویژه برای اشخاص حقیقی داشتند، برگزار شد که خوشبختانه ایران مرینوس، آخرین شرکتی بود که با سپرده کردن سهام خود، این پروژه بزرگ را تکمیل کرد.

محسنی گفت: در گام دوم با اتصال به دفاتر پیشخوان دولت، تولید و ارسال گواهینامه های الکترونیکی به صورت غیرحضوری برای سهامداران فراهم و با سامانه توزیع آنلاین گواهینامه، حتی مراجعه آنها به سمات بعد از ثبت درخواست در دفاتر پیشخوان برای اقدامات مختلف (نظیر انتقال قهری، اصلاح مشخصات و غیره) حذف شد تا گام مهمی در ارائه خدمات به ذی نفعان بازار سرمایه برداشته شود.

وی نیاز نداشتن سهامداران برای مراجعه حضوری به ناشر، سمات و کارگزاران، سپرده باقی ماندن دارایی بعد از کلیه اقدامات شرکتی، قابل دریافت بودن گواهینامه های ناشی از سهام سپرده به صورت اتوماتیک با دریافت پیامک و کدرهگیری و حذف مراجعات مکرر سهامداران به ناشران برای دریافت برگه سهم و گواهینامه و رفع مغایرت را از مهم ترین مزیت های اجرای پروژه سپرده کردن سهام اعلام کرد.

محسنی استفاده از سیستم معاملات آنلاین و مراجعه به کارگزاران برای فروش سهم در کمترین زمان ممکن، نگهداری دارایی ها به صورت شفاف، امکان توثیق سهام و بهره مندی از سایر خدمات برای سهام سپرده، قابل معامله شدن دارایی بلافاصله در روز بعد از سپرده کردن و به حداقل رساندن امکان بروز مغایرت بین سیستم نگهداری دارایی ناشر و سمات را از دیگر ویژگی های این طرح ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری در پایان از تلاش های مطهره مروج و کارشناسان مدیریت ناشران این شرکت برای اجرا و تکمیل این پروژه بزرگ در بازار سرمایه تجلیل کرد.

 

کد خبر : ۴۰۰۴۳۳