خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری مطرح کرد:

کمک به نقدشوندگی بازار با اوراق اختیار معامله

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، راه اندازی اوراق اختیار معامله سهام را اتفاقی بزرگ در بازار سرمایه کشور دانست که حوزه دانش را متحول خواهد کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه کارشناسان و فعالان بازار همواره در خصوص کمبود ابزارهای مالی در بازار سرمایه به خصوص ابزارهای مرتبط با حوزه مدیریت ریسک گلایه داشتند، گفت: البته پستی و بلندی هایی هم بر سر راه آپشن ها وجود دارد، ولی ما به این ابزار خوشبینیم و امیدواریم جزء ابزارهایی نباشد که در آینده به محاق برسد.

وی افزود: در همه بازارهای سرمایه جهان،   ابزارهایی هستند که طراحی می شوند اما لزوما موفق نیستند؛ لذا  در بازار سرمایه کشور ما نیز چالش هایی در این خصوص به ویژه در حوزه دانش بازار سرمایه وجود دارد. علاوه بر این بروز برخی مشکلات اجرایی و نرم افزاری نیز محتمل است که در طول اجرا حل خواهد شد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به تاریخچه آپشن در جهان گفت: اولین معاملات رسمی آپشن در ۱۹۷۴ در  آمریکا در یک بورس اوراق بهادار ساختار یافته صورت گرفته است؛ یعنی الان ما چیزی حدود چهل سال از آن موضوع عقب هستیم.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با مدیریت ریسک حتی در دانشگاه ها هم به درستی تدریس نمی شود، افزود: هم اکنون تعداد افرادی که فهم درستی از این ابزار داشته باشند اندک است؛ اما با رونمایی از اوراق اختیار معامله سهام، این حوزه دچار تحول جدی خواهد شد و دانشجویان و فارغ التحصیلان ما نیز به لحاظ دانش و فهم در این حوزه وضعیت بهتری پیدا می کنند.

وی ادامه داد: به هر حال بعد از مدتی این حوزه دارای "داده" می شود که می توان روی آن تحقیقات انجام داد؛ همچنین به تدریج مشاهده خواهیم کرد که قیمت آپشن بر اثر چه اتفاقاتی رشد و تحت تاثیر چه اتفاقاتی کاهش پیدا می کند.

اسلامی بیدگلی در خصوص معیارهایی که بورس ها برای انتخاب شرکت ها در این حوزه در نظر داشته اند، گفت: از آنجا که بنا بوده در موضوع اوراق اختیار معامله سهام، چالش های پیش رو به لحاظ دانشی کمتر باشد، طبیعتا شرکت های بزرگ تر که دارای اطلاعات بهتری بوده اند و تحلیل های بیشتری هم روی آنها بوده و سرمایه گذاران نهادی بیشتری هم روی آنها کار می کنند، انتخاب شده اند تا  با چالش های تئوریک و فنی کمتری مواجه شویم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری اضافه کرد: البته می شد گام اول در حوزه آپشن ها را با ۲۰ شرکت آغاز کرد؛ چرا که تجربه می گوید گام های بعدی، قدری کندتر برداشته می شود.

اسلامی بیدگلی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نخستین دوره از قرارداد اختیار معامله سهام، دوماهه در نظر گرفته شده است، توضیح داد: البته دوستانی که این ابزار را طراحی و اجرا کرده اند باید به این سوال پاسخ دهند، اما اساسا این دوره های دوماهه در دنیا نیز دوره های رایجی هستند؛ بنابراین من فکر می کنم که نگاه تئوریک قضیه احتمالا بنیان اصلی این اتفاق بوده است. از طرفی به لحاظ ادبیاتی می توان گفت که این موضوع، تاثیرات فصلی را هم کاهش می دهد.

وی در عین حال تاکید کرد: مسایلی همچون دو ماهه بودن یا چند ماهه بودن دوره های قرارداد اختیار معامله سهام در اولویت های بعدی است و  نکته مهم تر در این حوزه این است که در طول این مدت،   اطلاع رسانی درست راجع به قیمت ها صورت بگیرد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری درباره تضمین ناشر برای عدم نکول در سررسید هم گفت: اساسا خود آپشن ها به نقدشوندگی بازار کمک می کنند؛ در اینجا هم سهامی انتخاب شده اند که نقدشوندگی بالایی داشته باشد بنابراین به احتمال خیلی زیاد آپشن ها با مشکل جدی مواجه نخواهند بود؛ ضمن اینکه در بیشتر اوقات، آپشن بصورت نقدی تسویه می شود  و این چیزی است که در دنیا  هم بسیار رایج است و ریسک نکول را پایین می آورد.

اسلامی بیدگلی سپس با بیان اینکه ریسک عدم نقد شوندگی را جزو ریسک های جدی آپشن ها نمی داند افزود: امیدواریم سازوکار طراحی شده در ایران نیز به گونه ای باشد که این ریسک را به این ابزار اضافه نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آپشن ها جزو ابزارهایی هستنتد که بازار را به سمت جلو حرکت می دهند. ضمن اینکه این دارایی در بازارهای جهانی با اهرم خیلی زیادی معامله می شود و در ایران نیز این اهرم را گذاشته اند و امیدواریم در آینده  این اهرم افزایش یابد تا به تبع آن حجم تحلیل روی آن دارایی نیز بیشتر شود.

 

کد خبر : ۴۴۰۲۳۱