خبرگزاری کار ایران

در پارک علم و فناوری خلیج فارس؛

۲ شرکت موفق به بومی‌سازی فناوری شیرین‌سازی آب دریا شده‌اند

کد خبر : ۱۰۸۶۴۸

هم اکنون کشورهای عربی مانند عربستان، کویت و قطر بالغ بر ۷۰درصد آب مصرفی خود را از دریا با کمک دستگاه‌های آب شیرین‌کن تأمین می‌کنند.

پروژه نمک زدایی از آب دریا توسط متخصصان پارک علم و فناوری خلیج فارس با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در منطقه ویژه علم و فناوری در استان بوشهر اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس با بیان این خبر افزود: متخصصان این پارک موفق به بومی سازی ۳نوع فناوری شیرین سازی آب شده‌اند که قابلیت تولید هزار لیتر، ۴۰۰لیتر و ۱۰۰لیتر آب را در روز دارد.

مهدی محمدی ادامه داد: در حالی که تنها حدود ۶درصد از آب دریا در کشورمان شیرین می‌شود، کشورهای عربی مانند عربستان، کویت و قطر بالغ بر ۷۰درصد آب مصرفی خود را از دریا با کمک دستگاه‌های آب شیرین کن تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس موفق به بومی سازی فناوری‌های روز دنیا در زمینه شیرین سازی آب دریا شده‌اند. در یکی از این فناوری‌ها به نیروی برق برای نمک زدایی آب دریا نیازی نیست، مدلی که هم اکنون این متخصصان ساخته‌اند قابلیت تولید ۴۰۰لیتر آب شیرین در روز را با استفاده از نیروی خورشید دارد. اولین نمونه این مدل آب شیرین کن در استرالیا ساخته شد که در آن زمان آب مصرفی یک شهر را تأمین می‌کرد، حال اگر بتوانیم شبکه‌ای از این سیستم را در روستا‌ها یا شهرهای کوچک ایجاد کنیم، می‌توانیم آب بسیاری از شهر‌ها را از این طریق تأمین کنیم. یکی از مزایای این کار آن است که می‌توانیم آب را با طعم‌های مختلف تولید کنیم. به عبارت دیگر می‌توانیم کیفیت آب را به عنوان مثال از نظر میزان کلسیم و منیزیم افزایش دهیم.

وی که با مهر گفتگو کرده، افزود: فناوری دیگری که توسط یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری خلیج فارس برای شیرین سازی آب استفاده می‌شود، قابلیت تولید ۱۰۰ لیتر آب را در روز دارد. در یک طرح دیگر نیز آب با شوری ۵درصد برای مصارف کشاورزی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: امروزه آب شیرین کن‌های صنعتی از پدیده اسمز معکوس استفاده می‌کنند در حالی که با استفاده از نیروهای طبیعی مانند انرژی خورشیدی، امکان شیرین سازی آب دریا در ظرفیت‌های بیشتر فراهم می‌شود و می‌توان با یک جریان مداوم تا هزار لیتر آب برای مصارف کشاورزی در روز تولید کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون نمونه اولیه سیستم‌های شیرین‌سازی آب دریا ساخته شده است و در مرحله تولید صنعتی هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز