خبرگزاری کار ایران

سرپرست شهرداری عسلویه در گفتگو با ایلنا:

به دلیل آلودگی شاهد بیماری‌های مختلف در عسلویه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۴۶

آلایندگی از مشکلات همیشگی همراه صنایع نفت و گاز بوده است و به دلیل وجود این آلودگی‌ها، شاهد شیوع بیماری سقط جنین سرگیجه و میگرن، عقیم شدن آقایان و سرطان‌های مختلف هستیم که محیط زیست و بهداشت باید ضمن ارائه گزارش به مردم و مسئولین پیرامون این خسارات اقدم به پیشگری از آلوده شدن هرچه بیشتر محیط زیست آب، خاک و دریا شود و این عناصر اصلی زندگی بشر را از نابودی نجات دهند.

ایلنا: سیف الله خلیلی سپرست شهرداری عسلویه گفت: پیش‌تر به مدت سه ماه در سال‌های ۸۵ و ۸۶ به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شدم که با انتخاب شهر توسط شورای شهر به پست خدمتی در شهرداری برگشتم و در این دوره از یک ماه پیش بعد از کناره گیری آقای صمصامی به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شدم و تا زمانی که نمایندگان مردم در شورای شهر نظر به فعالیتم داشته باشند در خدمت همشهریانم خواهم بود.
سرپرست شهردار عسلویه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا پیرامون عملکرد شهرداری در سال ۹۲ گفت: در شهرداری بر اساس اهدافی که دنیا می‌کند و در راستای پیگری تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری چندین پروژه به بهره برداری رسید که بارز‌ترین آن ساخت بوستان خانواده است. این بوستان در مساحتی حدود ۱۴ هزار متر مربع شامل فضای بازی کودکان، پیست اسکیت، نمازخانه، اتاق نگهبانی سرویس بهداشتی، آب نمای سنگی، فضای سبز، آلاچیق و ۵ دستگاه برج نوری به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این پروژه توجه به مسائل فرهنگی به وجود آمده در ساختار جمعیتی شهر و با توجه به جامعه کارگری و صنعتی و ایجاد یک فضای خانوادگی بود که با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان به بهره برداری رسید. از دیگر پروژه‌های به بهره برداری رسیده ساختمان شهرداری بود که با توجه اینکه فرماندری عسلویه زمان ابلاغ حکم شهرستان شدن عسلویه مکان مناسبی نداشت در شورای شهر و شهرداری تصمیم بر این گرفته شد که این ساختمان که ۳۰۰۰ متر زیر بنا دارد برای مدت سه سال در اختیار فرمانداری قرار گیرد. طرح محوطه‌سازی اطراف ساختمان شهرداری شامل: کف سازی با سنگ، موزائیک، چراغ‌های رنگی فضای سبز شامل: کاشت درخت چمن و گل و نور‌پردازی محوطه از دیگر پروژه‌های به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌ها احداثبلوار سرباز گمنام شامل زیر سازی آسفالت رفوژ و کاشت درخت نصب ۴۲ تیر برق می‌شود. احداثپارک مروارید با ۵ هزارم‌تر فضا که تا کنون ۳ هزار متر آن به بهره برداری رسیده است. استحصال زمین از دریا به میزان ۲۰ هکتار جهت ایجاد فضای سبز، کمپینگ و فضا‌های مورد نیاز جهت ارائه خدمات شهری و هتل که یکی معضلات شهر نداشتن هتل است جز برنامه‌های شورای جدید است.
خلیلی افزود: عسلویه تا ۱۰ سال پیش یک روستا بود و با ساختار‌های بومی محلی که با آمدن صنعت نفت بزرگ شد و به شکل شهر در آمده است. بعد از این واقعه استاندار و شهرداری با اجرای طرح‌های حادی توانسته‌اند شهر را به نقطه کنونی برسانند و عسلویه به یک شهر جهان سومی تبدیل شده است. سرانه فضای سبز شهر عسلویه خوشبختانه از سرانه فضای جهانی بیشتر است. در حالی که سرانه جهانی۱۱ متر است این سرانه در عسلویه ۱۳ متر است و این مسئله در ظاهر شهر نمایان است. شرکت‌های خارجی با شرایط جدید سیاسی به عسلویه خواهند آمد باید شهر را از حالت سنتی بیرون آورد و با تعریف چشم انداز ۲۰ ساله در جهت توسعه شهر به سمت یک شهر توسعه یافته حرکت کنیم و در اولین قدم در این راه باید شهرداری را به یک شهرداری الکترونیک تبدیل کنیم.
سرپرست شهرداری عسلویه افزود: تصمیم شهرداری و شورای شهر بر این است که شهرداری سیستم سنتی ارائه دهند. خدمات شهری و فضای سبز به سیستم مدیریت با واگذاری ارائه خدمات شهر و فضای سبز به بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی از اهداف ماست. برنامه داریم شهرداری عسلویه را با یکی از بندر‌های اروپایی خواهر خوانده کنیم تا بتوانیم در ارائه خدمات شهر و توسعه شهر از بندر‌های توسعه یافته جهان الگو برداری کنیم و هم اکنون در حال پیگری برای گرفتن مجوز‌های لازم و رایزنی‌های مورد نیاز برای این مسئله هستیم.
وی در ادامه افزود: شهرداری پیگیر دریافت عوارض آلاینده‌هاست. در سال ۸۵ یک بار هزینه خسارت وارد شده به محیط زیست توسط صنایع نفت گاز پرداخت شده است و بعد از آن با پیش آوردن بحثمعافیت آن شرکت‌هایی که داخل منطقه ویژه قرار دارند که خود خلاف قانون است. شرکت‌ها از پرداخت این عوارض که در حقیقت دیه‌ای است که بابت صدمه انسانی و همچنین صدمه‌هایی که به محیط زیست می‌زنند، سر باز زده‌اند. مگر می‌شود صنعت در کنار مرکز مسکونی ایجاد شود و از پرداخت هزینه لطمه به محیط زیست خوداری کند؟ در گذشته کسی به جد پیگر این موضوع نبوده و ما از شورا خواسته‌ایم تا با استخدام وکیل پیگیر این مطالبه مردم شهر باشد. این واحد‌های صنعتی به دلیل آگاهی از خطرات زندگی کردن در چنین آب و هوایی اقدام به انجام آزمایش‌های پزشکی دوره‌ای برای کارکنان خود می‌کنند. در هوای عسلویه سم‌های بی‌بو وجود دارد که خیلی خطرناک است و آلایندگی از مشکلات همیشگی همراه صنایع نفت و گاز بوده است و شاهد شیوع بیماری سقط جنین سرگیجه و می‌گرن، عقیم شدن آقایان و سرطان‌های مختلف هستیم که محیط زیست و بهداشت باید ضمن ارائه گزارش به مردم و مسئولین پیرامون این خسارات اقدم به پیشگری از آلوده شدن هرچه بیشتر محیط زیست آب، خاک و دریا شود و این عناصر اصلی زندگی بشر را از نابودی نجات دهند.
وی افزود: خود من دچار مشکلات ریوی و کبدی شده‌ام. در صورت ارائه آمار بیماری‌هایی مانند سرطان، سقط جنین، عقیم شدن آسم و نارسایی کبد و کلیه توسط مرکز بهداشت شهرستان شاهد افزایش این موارد در سال‌های اخیر خواهیم بود و قول می‌دهم هماهنگی لازم را برای دریافت گزارش شما از مرکز بهداشت انجام دهم هوای منطقه با شدت بسیار بالایی آلوده است. چرا صنعت نفت کارمندان را به صورت شیفت‌های ۱۴ کار و ۱۴ روز استراحت به کار می‌گیرد؟ به این منظور که در چهاده روز استراحت با مراجعه به مناطق غیر آلوده فیزولوژی بدن آن‌ها به حالت عادی برگردد.
وی خاطر نشان کرد: برای جذب نیروی جوان در شهرداری باید بگویم جذب نیرو بر اساس چارت سازمانی است و ما نمی‌توانیم نیروی بیشتری جذب کنیم. هر سال ۳ درصد می‌توانیم نیرو را افزایش دهیم و افزودن به فضا‌های سبز کمکی بوده است برای جذب نیروی بیشتر به شهرداری که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.
وی افزود: ما باید شهر را به جایی برسانیم که شایسته پایتخت انرژی است و شاید خیلی از مهمانان خارجی تهران را نبیند و در عسلویه با ایران ایرانی آشنا شوند ما باید تلاش کنیم نماینده خوبی برای کشورمان باشیم. عسلویه هیچ تفاوتی با دیگر بندرهای نفتی منطقه ندارد و فقط نیاز به برنامه ریزی و طراحی دارد در برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه شده تلاش شده است چشم اندازی برای شهر تعریف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز