خبرگزاری کار ایران

جزئیات ۷ عامل اصلی طلاق در استان بوشهر

کد خبر : ۱۳۴۰۲۱

طی ۹ ماهه امسال، طلاق ۲۱ درصد رشد داشته و در عوض شاهد کاهش ۱۲ درصدی ازدواج در استان بوده‌ایم.

طلاق، یکی از مشکلات جوامع امروزی‌ست و تلاش برای حفظ استحکام خانواده‌ به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کار‌شناسان و مسئولان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا از بوشهر، دلایل بسیاری برای افزایش آمار طلاق بیان می‌شود، اما به گفته رئیس‌کل‌ دادگستری بوشهر، معضلات اجتماعی عامل افزایش طلاق طی سال‌های اخیر بوده است.

به تازگی نیز مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر خبر داده که طی ۹ ماهه امسال، طلاق ۲۱ درصد رشد داشته و در عوض شاهد کاهش ۱۲ درصدی ازدواج در استان بوده‌ایم.

آماری که به گفته وی نگران‌کننده است و ضرورت دارد تا آسیب‌شناسی شده و از شتاب آن گرفته شود.

همچنین مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور نیز معتقد است که در پنج سال اخیر، سرعت افزایش طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج تقریباً ۱.۵ برابر شده است.

بیکاری، بیشترین عامل طلاق در استان بوشهر

رئیس‌کل‌ دادگستری استان بوشهر در واکاوی معضل اجتماعی طلاق می‌گوید: بیکاری یکی از معضلات جامعه است که بالا‌ترین علت طلاق در کشور را به خود اختصاص داده است.

حیدر بحرانی با بیان اینکه زوج در صورت بیکاری نمی‌تواند در قبال حقوق و تکالیف خانواده پاسخگو باشد که همین امر موجب اختلاف بین آن‌ها و طلاق تنها راه رسیدن به آرامش می‌شود تاکید کرد: منشا ۱۹ درصد از آمار طلاق در بیکاری است که با برطرف شدن این عامل در جامعه می‌توان به آینده بسیاری از جوانان متاهل امیدوار بود و اشتغال عاملی است که جوانان از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای خود دور می‌شوند.

تنفر و عدم علاقه بین زوجین از دیگر عوامل جدایی

این قاضی دادگستری با اشاره به سایر عوامل طلاق ادامه داد: تنفر و عدم علاقه بین زوجین از دیگر عواملی است که باعثطلاق می‌شود. زوجین به علت نداشتن علاقه به یکدیگر نمی‌توانند از ناملایمت‌های زندگی به سادگی عبور کنند و همین مشکل سبب می‌شود به سمت طلاق گرایش یابند.

۷ عامل اصلی طلاق در استان بوشهر

رییس کل دادگستری استان آماری از عوامل تاثیرگذار در طلاق‌های بوشهر ارائه کرد که به گفته وی دلایل اصلی جدایی زوجین محسوب می‌شود: بیکاری در حدود ۱۹ درصد، دخالت اطرافیان ۱۷ درصد، اعتیاد ۱۵ درصد، تنفر و عدم علاقه ۱۵ درصد، خیانت از سمت زوجین ۱۲ درصد، سوءنیت ۷ درصد، ضرب و شتم ۵ درصد.

جوان‌تر‌ها بیشتر طلاق می‌گیرند

حیدر بحرانی در ادامه به پایین بودن سن آمار طلاق اشاره کرد و افزود: اغلب جوانان بین ۲۰ الی ۲۷ سال به سمت طلاق گرایش دارند و در حدود ۲۲ درصد از ازدواج‌ها با عمر ۱ الی ۲ سال منجر به طلاق می‌شوند.

آگاه سازی برای پیشگیری از طلاق

رئیس‌کل‌دادگستری استان بوشهر راهکارهای کاهش آمار طلاق را این طور بیان کرد: آگاه سازی سطوح مردم با رویکرد علمی، دینی و فرهنگی و ایجاد یک زندگی سالم که این آگاه سازی در بحثبازدارندگی و پیشگیری طلاق بسیار موثر است، آموزش و شناخت همسرگزینی، آموزش مهارت زندگی و مداخله روانی و اجتماعی از جمله عواملی هستند که طلاق را در جامعه کاهش می‌دهند.

رفع اختلافات با کمک ریش سفید و نهادهای داوری

وی در ادامه گفت: رفع مشاجرات زوجین توسط افراد متخصص، کمک ریش سفید‌ها یا نهادهای داوری که در امر سازش فعالیت می‌کنند، یا سازمان‌ها و ادارات مرتبط فرهنگی و ارائه خدمات خاص به خانواده‌ها برای کاهش تنش از جمله عواملی هستند که می‌توانند طلاق را در جامعه کاهش دهند.

اختلافات زوجین نباید به دادگاه کشیده شود

رئیس شعبه اول تجدیدنظر استان بوشهر به حل اختلافات خانوادگی در خارج از دادگاه اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها تلاش کنند که این اختلافات در خارج از دادگاه حل و فصل شود، زیرا هرگاه این مشاجرات به دادگاه کشیده شود مطرح کردن آن در دادگاه موجب نوعی خصومت و ناراحتی میان زوجین می‌شود که اثرات نامطلوبی در خانواده به دنبال دارد.

وی پیشنهاد کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به واحد‌های مشاوره در بهزیستی و دادگستری مهارت‌های خود را برای بهتر زندگی کردن افزایش دهند تا شاهد کاهش طلاق در جامعه باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز