خبرگزاری کار ایران

در هفته آینده انجام می‌شود؛

صادرات ۱.۵ میلیون بشکه میعانات گازی از میدان گازی پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۴۵

رییس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گفت: کیفیت بالای میعانات گازی تولید شده در این فاز باعثشده تا این محصول در بازارهای بین المللی بسیار مشتری پسند شود.

رییس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گفت: کیفیت بالای میعانات گازی تولید شده در این فاز باعثشده تا این محصول در بازارهای بین المللی بسیار مشتری پسند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، جمشید سورانی روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران افزود: هم اکنون H٢S(هیدروژن و سولفوره) میعانات فاز۱۲پارس جنوبی نزدیک به صفر است، درحالی که براساس استانداردهای بین المللی این میزان می تواند تا ٢٠ PPM باشد، به همین دلیل هم اکنون این محصول در بازارهای بین المللی بسیار مشتری پسند است.

وی یادآورشد: تاکنون چهار محموله به حجم ۴, ٧ میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی صادر شده و پنجمین محموله به حجم ١, ٥ میلیون بشکه آماده برای صادرات است که تا هفته آینده انجام می شود.

رییس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گوگرد زدایی ٩٩, ٨ درصدی از گاز تولید شده در این پالایشگاه را یکی از مزیت های این پروژه دانست و گفت: هم اکنون نخستین واحد گوگرد زدایی این پالایشگاه وارد مدار تولید شده و با راه اندازی دومین سکوی دریایی این فاز واحد دوم گوگرد زدایی وارد مدار تولید خواهد شد.

سورانی افزود: اکنون روزانه ٢٥٠ تن گوگرد در فاز ١٢ پارس جنوبی تولید می شود که پس از تجمیع با گوگرد تولیدی دیگر فازها، از لنگرگاه صادراتی گوگرد پارس جنوبی صادر می شود.

اواخر اسفند پارسال، با بهره برداری از واحد یکم فاز ١٢ پارس جنوبی، روزانه بیش از ١٢میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری تزریق شد؛ هم اکنون ترین های دوم، سوم و چهارم این فاز به بهره برداری رسیده و تولید گاز شیرین در این فاز از ٥٠ میلیون مترمکعب فراتر رفته است.

با بهره برداری کامل از فاز ١٢ پارس جنوبی که بزرگترین فاز این میدان عظیم گازی است، روزانه ٧٥٠ تن گوگرد، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز شیرین تولید خواهد شد.

هم اکنون سکوی A فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب در مدار تولید قرار دارد و سکوهای B و C این فاز مراحل نهایی پیش راه اندازی را طی می کنند، براساس برنامه ریزی، این دو سکو تا اواخر آذر جاری وارد مدار تولید خواهند شد.

با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسوولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین میدان های گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود سه هزار متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ۴٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداثتاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تنبک(به فاصله ٧٠ کیلومتری پارس جنوبی) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداثواحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای لنگرگاه خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز