خبرگزاری کار ایران

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

تولید محصولات پتروشیمی ایران از ٣٥ میلیون تن گذشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۷۴۲

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ٣٥ میلیون تن محصول پتروشیمی در ایران تولید شده است.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ٣٥ میلیون تن محصول پتروشیمی در ایران تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، علی محمد بساق زاده صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که تولید ٣٥ میلیون تنی محصولات پتروشیمی از ابتدای امسال تاکنون معادل ٧١ درصد ظرفیت اسمی موجود در مجتمع های پتروشیمی بوده است، گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه پارسال ٩ درصد افزایش نشان می دهد.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ١۴,۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارس تولید شده که نسبت به پارسال ١١٣ درصد افزایش نشان می دهد و این موضوع حکایت از شرایط مطلوب تامین خوراک گازی در مجتمعهای پتروشیمی موجود در این منطقه است.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: پتروشیمی های مهر، پارس، ذاگرس، آریا ساسول، جم، مروارید و کاویان بیش از ١١٠ درصد ظرفیت اسمی خود تولید محصول داشته اند، وانگهی بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان امسال بیش از ۴٣ میلیون تن محصول پتروشیمی معادل ٧٥ درصد ظرفیت اسمی مجتمع های پتروشیمی در کشور تولید می شود.

بساق زاده کمبود خوراک، مشکلات فرآیندی، تعمیرات اساسی و بالا بودن موجودی انبارها را از جمله دلایل اصلی کاهش تولید صنعت پتروشیمی نسبت به ظرفیت اسمی اعلام کرد و گفت: هر ساله در ماه های دی و بهمن صنعت پتروشیمی با کمبود شدید خوراک روبرو می شد، خوشبختانه امسال تاکنون در منطقه عسلویه و ماهشهر به ترتیب یک هفته و یک ماه با محدودیت تامین خوراک روبرو بودیم.

بر اساس این گزارش، ایران پارسال در پیک مصرف گاز با کمبود ١۶٠ میلیون متر مکعبی در صنعت پتروشیمی روبرو شد؛ انتظار می رود مجتمع های تولید کنند متانول، اوره و آمونیاک کشور امسال با کمبود خوراک روبرو نشوند.

هم اکنون تلاش می‌شود در نیمه دوم امسال سامانه های تفکیک کننده اتان در فازهای ١٥ تا ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نصب شود، این موضوع نیز می تواند کمبود اتان مجتمع های پتروشیمی کشور را جبران کند.

با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی همه طرحهای توسعه فازهای ١٢ تا ٢٧ این میدان به میزان ۶٥٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ۶, ٧ میلیون تن LPG(شامل پروپان و بوتان) و ۴ میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود که اتان به طور کامل و دیگر موارد بر اساس نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.

با توجه به وجود ٣٣, ۶ تریلیون متر مکعب گاز در ایران به نظر می رسد صنعت پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوریهای نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ایران نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ٧٠ میلیارد دلار است که در این باره حدود ٣٠ درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها بویژه پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

بی‌تردید مهمترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود ۶٠٠ میلیون متر مکعب در روز است که به زودی تا حد یک هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز