خبرگزاری کار ایران

همه برنامه های دولت برای عشایر دشتستان

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۵۹۷

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به قشر عشایر دارد و این موضوع شعاری نیست بلکه در عمل ثابت شده و این موضوع از دولت تدبیر و امید به یادگار خواهد ماند.

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به قشر عشایر دارد و این موضوع شعاری نیست بلکه در عمل ثابت شده و این موضوع از دولت تدبیر و امید به یادگار خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، کرمعلی قندالی سه شنبه در بازدید از طوایف مختلف عشایر قشقایی در بخش ارم دشتستان افزود: حضور در میان بزرگترین ایل در سطح کشور که ایل قشقایی است، مایه افتخار ماست.

وی در خصوص توجه دولت به عشایر بیان داشت: در برخی از روستاها که به همراه رییس جمهوری حضور یافتیم رییس جمهوری برای عشایر گردهمایی مستقل گذاشت و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کرد که خود گویای توجه جدی به این قشر است.

وی یادآور شد: یکی از نیازهای جدی عشایر با توجه به خشکسالی های اخیر موضوع تامین علوفه و آب شرب و دام عشایر است که نیاز جدی آنان است و باید با مدیریت صحیح موضوع هر چه سریعترحل شود.

قندالی گفت: در جلسه شورای عشایری کشور تصمیمات اساسی بویژه در حوزه فرهنگ، بهداشت و آموزش و پرورش عشایر اتخاذ شده که نیاز به تلاش جدی ما دارد.

وی اظهار کرد: در زمینه آموزش و پرورش و بهداشت مقرر شد که با پیشنهاد ما موضوع بهداشت سیار با امکانات لازم در مناطق عشایری بویژه کوچندگان اجرایی شود.

وی اظهارداشت: در حوزه آموزش و پرورش عشایری در دوره ابتدایی ما مشکلی نداریم وحدود ۹۳ درصد فرزندان عشایر در این دوره تحصیل می کنند.

وی با اشاره به اینکه در مقطع راهنمایی حدود ۵۰ درصد و در مقطع دبیرستان حدود ۸۰ درصد از فرزندان عشایر از تحصیل باز می مانند، اضافه کرد: برای پرکردن این خلا و جبران آن نیاز به احداثمدارس شبانه روزی در مناطق عشایری است که در دستور کار است.

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: در حوزه آموزش عالی نیز مقرر شد سهمیه عشایری را افزایش دهند و سعی داریم ۳۰۰ نفر از فرزندان عشایر در کل کشور در دانشگاه های دولتی سهم ویژه در قبولی سال آینده داشته باشند که این فرصت خوبی برای ارتقای علمی عشایر است.

وی خاطرنشان کرد: در بحثایل راه ها چه قانونی و غیرقانونی مشکلاتی وجود دارد و کاری که ما انجام دادیم توافق نامه ای با وزارت راه و شهرسازی بوده که جاهایی که مسیر عشایر است زیرساخت های ایل راه های عشایر تسهیل شود.

وی گفت: در مورد مراتع نیز اگرچه عشایر مالکیت روی مراتع ندارد ولی حقوق عرفی بر مراتع دارند و به هیچ عنوان بدون رضایت بهره بردار امکان واگذاری مراتع که پروانه چرا دارند نیست مگر اینکه رضایت دامداران باشد.

رییس سازمان امور عشایری کشور افزود: بخشی از مشکلات را به صورت مقطعی مثل تامین آب و علوفه حل خواهیم کرد و بخشی نیز نیاز به زمان دارد.

قندالی موضوع بکارگیری انرژی نو و خورشیدی در بین عشایر را ضروری دانست و اضافه کرد: با وزارت نیرو رایزنی شده و پیگیر هستیم که در سالهای آتی تحرکی در این حوزه نیز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به خشکسالی ها بیش از۸۰ درصد اعتبارات عشایر اختصاص یافته بیان کرد: اقتصاد عشایر دام و صنایع دستی و بخشی نیز زارعت است که با توجه به خشکسالی ها نیاز به ساماندهی ومدیریت جدی دارد.

وی افزود: با توجه به جمعیت بالای عشایر در شهرستان دشتستان استان بوشهر ۷۰ درصد اعتبارات مصوب این استان در حوزه ملی نیز به این شهرستان اختصاص می یابد.

فرماندار دشتستان نیز گفت: دولت توجه جدی به عشایر دارد و با حمایت عشایر کشور و با وجود توانمندی هایی که در شهرستان وجود دارد تلاش خواهیم کرد که در این راستا شورای عشایری شهرستان فعال است و مسائل و مشکلات این قشر را با قوت دنبال خواهد کرد.

ارسلان زارع افزود: در سال جاریبیش از۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و شهرستانی به عشایر شهرستان اختصاص یافته است.

وی بیان داشت: مهمترین مشکلات عشایر شهرستان در حوزه راه ها و تامین آب شرب است که بنا داریم با هماهنگی های لازم و با مشارکت امور عشایر این مشکلات را به حداقل برسانیم.

به نوشته ی ایرنا، مدیرکل امور عشایر استان بوشهر نیز گفت: بیش از پنج هزار و۲۰۰خانوار عشایری با جمعیتی بیش از۳۰ هزار نفر در استان بوشهر حضور دارند که ۷۰ درصد این جمعیت متعلق به دشتستان است.

ابراهیمی افزود: برای خدمت رسانی بهتر به عشایر استان بوشهر از محل اعتبارات استانی و ملی در مجموع ۳۵ میلیارد ریال اعتباراتی مصوب بوده که قریب به ۲۰ میلیارد ریال آن استانی است و تاکنون بیش از۷۰ درصد آن در قالب پروژه های مستمر و زیرساختی و احداثآب انبارها و خدمات پشتیبانی هزینه شده است.

وی اظهار کرد: بزرگترین مشکل عشایر استان بوشهر با توجه به خشکسالی ها موضوع تامین علوفه و آب است که نیازمند مساعدت ها و همراهی برنامه ریزان و تخصیص اعتبارات در این زمینه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز