خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا / قول مشترک میراثفرهنگی و استانداری؛

آثار باستانی دشتستان آزاد می شوند

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۳۶۵

پیشروی زمین های کشاورزی و حتی ساختمان سازی در محدوده ی آثاری که از دوران هخامنشیان تا ساسانیان باقی مانده، این آثار ارزشمند را به کما برده است.

سال هاست که آثار باستانی دشتستان با معضلی به نام تعیین حریم روبروست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، پیشروی زمین های کشاورزی و حتی ساختمان سازی در محدوده ی آثاری که از دوران هخامنشیان تا ساسانیان باقی مانده، این آثار ارزشمند را به کما برده است.

از جمله ی این یادگاران کهن که ثبت ملی هم شده اند، گور دختر متعلق به دوران هخامنشیان و کوشک اردشیر مربوط به ساسانیان در منطقه ی پشت پر در تنگ ارم و کاخ زمستانی کوروش در برازجان است که نه تنها حفاری های غیر مجاز بسیاری در محدوده ی آن صورت می گیرد، بلکه زمین های اطرافشان نیز هر روز برای کشاورزی شخم می خورد و این اواخر ساختمان سازی در حریم آثار نیز به آن ها اضافه شده است.

قرارگیری در مسیر رفت و آمد هم مزید علت شده تا این بناها به محلی برای چرای دام، نگهداری مرغ و خروس و البته یادگار نویسی و بازی بچه ها تبدیل شود.

حالا میراثفرهنگی قول داده با همکاری استانداری برای تعیین حریم این مناطق اقدام نماید.

به گزارش فکرشهر، ابراهیم فروزانی در نشست خبری هفته ی پیش خود گفت که «نخستین تفاهم نامه مشترک سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با استانداری بوشهر در قالب ۹ ماده و چهار تبصره برای مدت سه سال بین دکتر مسعود سلطانی فر و دکتر مصطفی سالاری امضا شد.»

مدیرکل سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بندی از این تفاهم نامه را مربوط به تعیین حریم و آزاد سازی آثار باستانی دشتستان اعلام کرد و گفت: تامین اعتبار برای آزاد سازی حریم آثار تاریخی و باستانی مهم در استان بوشهر و کاخ های هخامنشی و سایت های تاریخی و باستانی در دشتستان با مشارکت سازمان و استانداری به صورت ۵۰-۵۰ - انجام خواهد شد.

وی زمان اجرای این تفاهم نامه را سه سال عنوان کرد و افزود: این اقدام باتوجه به منابع موجود سازمان به میزان ۱۲۰ میلیارد ریال افزون بر ردیف های اعتباری مربوطه موجود صورت خواهد گرفت.

فروزانی این اقدامات را در راستای تحقق برنامه های منطقه ای و توسعه محور دولت تدبیر و امید در حوزه این سازمان در سطح استانی و بستر سازی برای رشد و اعتلای استان بوشهر از طریق معرفی ظرفیت های گردشگری در همه بخش ها اعلام کرد واضافه نمود که «برای اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه ' کمیته راهبردی ' با عضویت مسوولان و کارشناسان دو دستگاه در سطح استانی تشکیل می شود».

گزارش: نرگس محمدزاده فرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز