خبرگزاری کار ایران

امروز آغاز شد:

اعتصاب هماهنگ کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی در آمریکا

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۹۹۴

«سران اتحادیه‌های کارگری امروز اعلام کردند که کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی آمریکا اعتصاب کرده‌اند تا از این طریق بتوانند شرکتهای نفتی را برای توافق با قرارداد ملی کار جدید که ۶٣ واحد را پوشش می‌دهد، تحت فشار قرار دهند.»

کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی در آمریکا امروز(یکشنبه ١٢ بهمن ماه) به منظور تحت فشار قرار دادن شرکتهای نفتی برای موافقت با قرارداد ملی کار این کشور اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سران اتحادیه‌های کارگری امروز اعلام کردند که کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی آمریکا اعتصاب کرده‌اند تا از این طریق بتوانند شرکتهای نفتی را برای توافق با قرارداد ملی کار جدید که ۶٣ واحد را پوشش می‌دهد، تحت فشار قرار دهند.

این اعتصاب که نخستین اقدام در حمایت از یک قرارداد از سال ١٩٨٠ میلادی تاکنون در این کشور به شمار می‌رود، واحدهایی را هدف قرار می‌دهد که روی‌هم‌رفته حدود ١٠ درصد از ظرفیت پالایش آمریکا را در اختیار دارند. این مخالفت‌ها همزمان با کاهش قیمتهای نفت و تحت فشار قرار گرفتن شرکتهای نفتی برای کاهش مخارج روی می‌دهد.

اتحادیه کارگران فولادسازی(یو‌اس‌دابلیو) اعلام کرد که شرکت انگلیسی - هلندی شل، مذاکره‌کننده اصلی این صنعت، پس از مخالفت این اتحادیه با پیشنهاد پنجم این شرکت، مذاکرات را ترک کرد.

لئو جرارد، مدیرعامل امور بین‌الملل اتحادیه یو‌اس‌دابلیو، گفت: شل پیشنهاد متقابلی ارائه نکرد و میز مذاکره را ترک کرد. ما راهی بجز اعلام توقف کار نداریم.

بر اساس این گزارش، شل ضمن اعلام آمادگی برای از سرگیری مذاکرات، گفت: ما نسبت به مذاکره و حل‌و‌فصل اختلافات با اتحادیه یو‌اس‌دابلیو متعهد می‌مانیم و امیدواریم که هر چه زود‌تر مذاکرات از سرگرفته شود.

شرکتهای دیگر نیز اعلام کرده‌اند که به جای کارگران از مدیران آموزش‌دیده استفاده می‌کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این اعتصاب سبب افزایش قیمتهای بنزین نشود.

افزون بر شل، اتحادیه یو‌اس‌دابلیو نیز در سه کارخانه متعلق به شرکت ماراتون پترولیوم در تگزاس و کنتاکی، سه پالایشگاه شرکت تسورو در وست کوست و واحد تولیدی شرکت لیوندل باسل نزدیک هوستون اعلام اعتصاب کرده‌اند.

اتحادیه یو‌اس‌دابلیو عنوان کرد که پالایشگاههای دیگر از جمله پالایشگاه شرکت اکسون موبیل در بیومونت ایالت تگزاس با تمدید ٢۴ ساعته قرارداد فعالیت می‌کنند.

قرارداد سه ساله ملی کار حدود ٣٠ هزار کارگر را در این پالایشگاه‌ها پوشش می‌دهد که در مجموع دو سوم ظرفیت پالایش آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند.

آخرین پیشنهاد ارائه‌شده، پنجمین پیشنهاد ردشده از زمان مذاکرات قرارداد سه ساله کار جدید بوده که از ٢١ ژانویه(یکم بهمن ماه) آغاز شده است.

اتحادیه یو‌اس‌دابلیو در نظر دارد مقدار پرداختهای سالانه موجود در آخرین قرارداد را دو برابر کند. این اتحادیه همچنین قصد دارد شغلهایی که پیش‌تر به پیمانکاران خارج از اتحادیه داده می‌شد به اعضای این اتحادیه واگذار شود. این اقدام سیاستی جدی‌تر برای جلوگیری از بیگاری در محل کار و کاهش هزینه‌های اعضای این اتحادیه برای بهداشت و درمان است.

اما کاهش قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون به حدود ۴٧ دلار در هر بشکه ممکن است این اتحادیه را تحت تأثیر قرار دهد.

پالایشگاههای مستقل از جمله پالایشگاه شرکت والرو انرژی از محل خرید نفت خام ارزان‌تر از ذخایر شیل اویل آمریکا، به تازگی سود قابل‌توجهی را رقم زده است. این در حالی است که کاهش قیمت‌ها بر فعالیتهای بالادستی شرکتهای معظمی مانند اکسون موبیل که پالایشگاه‌هایشان در آمریکاست، ضربه زده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز