خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد کویتی در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق دوحه و ریاض راهکار نهایی برای حل بحران خلیج فارس نیست/ کویت نقش رهبری را در مسیر برقراری صلح ایفا کرد/ منتظر ورود امارات و بحرین به هم‌گرایی منطقه‌ای هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۶۲۵

تحلیلگر ارشد کویت تاکید کرد که وقایع اخیر بین دوحه و ریاض و بازگشایی مرزها راهکار نهایی نیست بلکه صرف اقداماتی برای اعتمادسازی و بازگشت مجدد به میز گفت‌و‌گوی مستقیم و بررسی مسائل مختلف و یافتن فرمول نهایی برای توافق بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

عربستان به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر قطع کرده و از آن زمان مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی قطر بسته بودند. اما مقام‌های قطر و عربستان شامگاه یکشنبه بر سر بازگشایی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر نیز شخصا ریاست هیأت کشورش برای شرکت در نشست کشورهای خلیج‌فارس در ریاض را به عهده گرفت. 

«عبدالواحد محمد خلفان»، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد کویت در تحلیل این توافق و واکنش‌ها به بازگشایی مرزها بین عربستان و قطر به خبرنگار ایلنا گفت: بیانیه «نواف الاحمد الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت شامگاه یکشنبه از تلویزیون رسمی این کشور درباره «اولین ابتکار مثبتی که ملت‌های حاشیه خلیج فارس و به طور خاص دوحه و ریاض مدت‌ها منتظر آن بودند»، همه را غافلگیر کرد. در این بیانیه خبر بازگشایی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی بین دوحه و ریاض اعلام شد. غافلگیرکننده‌تر از آن بلافاصله اعلام خبر سفر امیر قطر در راس هیأتی بلندپایه به ریاض و به طور خاص منطقه «العلا» برای مشارکت در نشست شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس بود. 

خلفان افزود: این خبرها واکنش‌های فراوانی را در قطر و عربستان سعودی به دلیل احیای روابط، دست کم در حوزه تعاملات مستقیم بین دو پایتخت حوزه خلیج‌فارس پس از بحران سال ۲۰۱۷ و محاصره چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین علیه قطر به دنبال داشت.

وی گفت: توافق ریاض به عنوان اظهار حسن‌نیت و اتخاذ اقدام‌های مثبت اولیه بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حقیقت گام نخست به شمار می‌رود. این اقدام برای تحریک و فعال کردن گفت‌و‌گو بین طرف‌ها در منطقه خلیج‌فارس و بازگشت به میز مذاکره برای بررسی موضوعات و پرونده‌های دیگر صورت گرفته است. 

این تحلیلگر کویتی تاکید کرد: طبیعتا این تلاش‌ها با نظارت و فعالیت جدی و گسترده کویت از همان زمان شکل‌گیری بحران تا این لحظه به نتیجه رسید تا جایی که تمام هم و غم «صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر فقید کویت حصول چنین صلحی بود و از همان زمان تا لحظه مرگش در سپتامبر گذشته به دنبال تحقق این صلح بود. پس از شیخ صباح نیز «نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر جدید این نقش را به عهده گرفت و آن را کامل کرد. او طرف‌های درگیر در بحران خلیج‌فارس را به پذیرش نقش کویت برای برقراری آشتی بین گروه‌های مختلف تشویق کرد و چنانکه مشاهده کردیم، کویت شامگاه یکشنبه گام نخست برای آشتی و بازگشایی مرزها بین دو دوحه و ریاض را رسما اعلام کرد. 

وی افزود: بدون شک کویت نقش رهبری بزرگی را از همان ابتدای بحران ایفا کرد. وزیر خارجه کویت به پایتخت های مختلف در حوزه خلیج فارس سفر کرد تا آنها را برای پایان دادن به بحران و آغاز صفحه جدیدی در تاریخ روابط گروه های مختلف حوزه خلیج‌فارس تشویق کند اما نکته قابل توجه ورود آمریکا و دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور در واپسین لحظه‌های عمر این دولت برای پر رنگ کردن نقش میانجی‌گری کویت بود. 

خلفان افزود: کشورهای خلیج‌فارس همچنان منتظر هستند که سه کشور محاصره‌کننده دیگر یعنی مصر و امارات و بحرین حاضر به اتخاذ رویکردی مشابه اقدام ریاض شوند.

وی گفت: باید تاکید کنم که وقایع اخیر بین دوحه و ریاض و بازگشایی مرزها راهکار نهایی نیست بلکه فقط اقدام‌هایی برای اعتماد سازی مجدد بین دو کشور عربستان و قطر و بازگشت مجدد به میز گفت‌وگوی مستقیم و بررسی مسائل مختلف و یافتن فرمول نهایی برای توافق بین کشورهای خلیج‌فارس به شمار می‌رود. البته این اقدام‌ها صرفا نشان‌دهنده گام نخست اعتماد مجدد بین طرف‌های مختلف خلیج‌فارس هستند. البته گام‌های مثبتی است که باید تقویت شوند اما نمی‌توان آن را توافق نهایی دانست. بلکه به جلسه‌ها و نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای فراوانی در داخل محیط خلیج‌فارس نیاز دارد تا توافق نهایی حاصل شود. 

این تحلیلگر کویتی در پایان افزود: درباره احساس ملت‌های خلیج‌فارس باید بگویم که آنها با خوش‌بینی محتاطانه‌ای به این تحولات می‌نگرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز