خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل دور جدید استقلال‌طلبی در اسکاتلند/ پتانسیل‌ ایرلند برای جدا شدن از لندن/ سناریوی آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی قلمرو بریتانیا

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۵۱۸

تحلیلگر مسائل اروپا گفت: پیشتازی حزب ملی اسکاتلند در انتخابات پارلمانی موجب شروع فاز جدید استقلال‌طلبی شده است و این موضوع به ایرلند هم سرایت خواهد کرد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به تلاش‌های استقلال‌طلبانه حزب ملی اسکاتلند بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از پیروزی حزب ملی اسکاتلند در انتخابات پارلمانی اخیر، زمزمه‌هایی از سوی مقامات این حزب در مورد برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند به گوش می‌رسد که واکنش بریتانیا را در پی داشته است. واقعیت این است که اسکاتلند در زمان جیمز دوم پس از سال ۱۷۰۷ میلادی به عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شد و پس از این تاریخ همانند «ولز» و «ایرلند» به خاک بریتانیا ضمیمه شد. مجموع این کشورها به علاوه «انگلند»، بریتانیای کبیر را تشکیل داد. بر این اساس باید دانست که اسکاتلند در گذشته یک کشور مستقل بوده و حالا هم به دنبال آن است تا مثل قبل مستقل شود. بدون تردید پیروزی ملی‌گرایان در اسکاتلند و کسب ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۹ کرسی پارلمان برای لندن یک تهدید جدید به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: اسکاتلندی‌ها همچنان سودای جدا شدن از بریتانیا را در سر دارند و این موضوع در وضعیت کنونی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده برای مقامات لندن غیرقابل قبول است و بدون تردید تبعات زیادی را خواهد داشت. در این میان باید توجه داشت که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در واکنش به سخنان رهبر و مقامات اسکاتلند اعلام کرده که معیار لندن در این موضوع، رفراندوم سال ۲۰۱۴ میلادی اسکاتلندی‌هاست که در آن ۵۵ درصد مردم مخالف جدا شدن اسکاتلند از بریتانیا بودند. اشاره جانسون به این موضوع و به خصوص بحث رفراندوم ۲۰۱۴ میلادی به نوعی نشان از عصبانیت بریتانیا در قبال پیروزی حزب ملی اسکاتلند دارد. در این میان باید توجه داشت تمام کسانی که به حزب ملی اسکاتلند رأی دادند اساساً ممکن است به دنبال استقلال طلبی نباشند و حتی نخواهند از بریتانیا جدا شوند. لذا نمی‌توان به صورت صد درصدی گفت که این رآی آوردن به معنای وفاق ملی برای جدا شدن از بریتانیا است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر باید متوجه این موضوع بود که اقتصاد اسکاتلند ضعیف است و نمی‌تواند در مقابل هجمه‌هایی مانند جدا شدن از بریتانیا آنچنان که گفته می‌شود دوام بیاورد. موضوع مهمتر این است که در شرایط کنونی که دنیا درگیر مبارزه با پاندمی کرونا است، اسکاتلند توان برگزاری چنین همه‌پرسی را ندارد و ما در این بین باید توجه داشته باشیم که نخست وزیر اسکاتلند حتی در گفت‌وگو با بوریس جانسون بر مسئله همه‌پرسی استقلال تاکید کرده است. این مسائل در شرایطی رخ می‌دهد که بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بسیاری از جمله خروج از بازارهای اقتصادی اروپا است. بسیاری بر این عقیده‌اند که بریتانیا پس از اجرای برگزیت در حال از دست دادن توان خود در برخی از مسائل سیاسی و اقتصادی است و منتقدان برگزیت هم معتقدند اگر اسکاتلند به دنبال استقلال باشد بنیان‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بریتانیا فرو می‌پاشد.

بیگدلی افزود: منتقدان برگزیت و همچنین منتقدان جدایی اسکاتلند از بریتانیا معتقدند موج ملی‌گرایی در اروپا بیش از گذشته در حال تقویت شدن است و این موج می‌تواند بریتانیا را هم قربانی خود کند. از منظری دیگر باید توجه داشت که اگر اسکاتلند مستقل شود شکی وجود ندارد که ایرلند شمالی هم به دنبال همین موضوع خواهد رفت. اخیراً رهبر ملی‌گرایان ایرلند شمالی اعلام کرده که نتیجه انتخابات اسکاتلند برای ایرلند بسیار مهم است و این به نوعی زنگ خطر استقلال‌طلبی علیه بریتانیا را به صدا درمی‌آورد. بسیاری معتقدند که ایرلندی‌ها همانند اسکاتلندی‌ها نمی‌توانند آنگونه که می‌خواهند در مورد استقلال از بریتانیا جولان بدهند اما در این میان فرانسوی‌ها به دنبال تحریک‌ ایرلند به نفع خود هستند. پاریس همانند دوران ناپلئون خواهان آن است تا بتواند ایرلند را در کانال خود قرار داده و در نهایت آن را به عضویت اتحادیه اروپا در بیاورد تا بتواند زهر خود را به بریتانیا تزریق کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که باید توجه داشت ایرلند بیش از اسکاتلند ضعیف است و مشکلات خاص خود را دارد و نمی‌تواند چنین اقدامی را صورت دهد. ما به هیچ وجه نمی‌توانیم ایرلند را از منظر اجتماعی، سیاسی و به خصوص اقتصادی با اسکاتلند مقایسه کنیم؛ چراکه ایرلند از منظر منابع و همچنین از منظر اقتصادی ضعیف‌تر از اسکاتلند است. موضوع دیگری که در آخر باید به آن اشاره کنم این است که در این میان آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند که اسکاتلند و ایرلند از بریتانیا مستقل و جدا شوند. واشنگتن همچنان بریتانیا را متحد سنتی خود می‌داند و معتقد است که اگر ایرلند و اسکاتلند از بریتانیا جدا شوند می‌تواند لندن را با ضعف جدی روبه‌رو کند؛ تا جایی که گفته می‌شود آمریکایی‌ها اخیراً هیأتی را برای مذاکره با مقامات اسکاتلند به این کشور اعزام کرده‌اند تا بتوانند مانع از فروپاشی بریتانیا شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز