خبرگزاری کار ایران

بن‌بست سیاسی در آمریکا ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۶۲

رئیس‌جمهوری آمریکا، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان را به دلیل این تعطیلی مقصر خواند و گفت که «یک جناح از یک حزب» مسئول این تعطیلی است.

با سپری‌شدن نخستین روز از تعطیلی تحمیلی دولت آمریکا، بن‌بست در واشنگتن درباره بودجه دولت فدرال همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که به جمهوری‌خواهان اجازه نمی‌دهد برنامه پیشنهادی وی برای اصلاحات بیمه درمانی همگانی را قربانی تصویب بودجه دولت کنند.

پس از آن‌که مجلسین در کنگره آمریکا نتوانستند درباره بودجه جدید دولت به توافقی برسند، از بامداد روز سه‌شنبه اول اکتبر، بخش‌هایی از دولت ایالات متحده تعطیل شد.

نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، خواستار لغو یا تعویق اجرای قانون بیمه درمانی مورد نظر باراک اوباما هستند.

بیش از ۷۰۰ هزار کارمند دولت فدرال با مرخصی بدون حقوق مواجه شده‌اند و پارک‌ها، موزه‌ها و خیلی از ساختمان‌های ملی تعطیل شده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان را به دلیل این تعطیلی مقصر خواند و گفت که «یک جناح از یک حزب» مسئول این تعطیلی است.

وی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «این‌ها دولت را به دلیل یک جهاد ایدئولوژیک تعطیل کرده‌اند تا نگذارند بیمه درمانی فراگیر به میلیون‌ها آمریکایی برسد.»

این قانون بیمه درمانی فراگیر در سال ۲۰۱۰ میلادی تصویب شد و بعد در دیوان عالی آمریکا تایید شد. این قانون از موضوعات بحث‌برانگیز انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ بود که باراک اوباما پیروز آن شد.

باراک اوباما بار دیگر از کنگره خواست که «بودجه را برای دولت تصویب کند، به تعطیلی دولت پایان بدهد و مانع تعطیلی اقتصادی شود.»

در همین حال جمهوری‌خواهان خواستار مذاکره با دموکرات‌ها شده‌اند.

«اریک کانتور» سخنگوی اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان گفته است: «شاید اگر اوباما وقت کمتری برای سخنرانی‌های حزبی می‌گذاشت و بیشتر با کنگره برای حل مشکلات وقت صرف می‌کرد، این‌طور خودمان را در این وضعیت اجتناب‌پذیر نمی‌دیدیم.»

کاخ سفید پیشنهاد جمهوری‌خواهان برای تامین بودجه بعضی از بخش‌های دولت از جمله پارک‌های ملی، برنامه‌های حمایت از سربازان سابق جنگی و بودجه پایتخت را رد کرده است.

دولت اوباما گفته است که هر طرح بودجه‌ای که فقط به بخشی از دولت بودجه بدهد، رد می‌کند.

باراک اوباما دوشنبه گذشته یک لایحه را امضا و ابلاغ کرد که طبق آن، به نیروهای نظامی آمریکا در دوران تعطیلی هم حقوق داده می‌شود.

«جان بینر» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، موضع کاخ سفید را «غیرقابل‌ تحمل و متظاهرانه» خوانده است.

در حالی که حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه انگشت اتهام و تقصیر را به یک‌دیگر نشانه رفته‌اند، یک نظرسنجی نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا، استراتژی حزب جمهوری‌خواه را مقصر می‌دانند.

طبق نظرسنجی دانشگاه کوئینپیاک، ۷۲ درصد از مردم آمریکا، مخالف اقدام کنگره در تعطیلی دولت فدرال برای جلوگیری از اجرای قانون بیمه درمانی هستند.

تعطیلی تحمیلی قبلی که ۱۷ سال پیش در دولت «بیل کلینتون» رخ داد، به افزایش محبوبیت حزب دموکرات منجر شد. آن‌‌ زمان هم جمهوری‌‌خواهان با مخالفت در کنگره، مانع تصویب بودجه شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز