خبرگزاری کار ایران

ادوارد اسنودن:

اطلاعات محرمانه‌ای در اختیار چین و روسیه قرار نداده‌ام

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۷۱

اسنودن در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است که وقتی در هنگ‌کنگ بوده هر آنچه مدرک محرمانه با خود داشته به روزنامه‌نگاران داده و هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی مسکو، هیچ مدرکی که حاوی اطلاعات محرمانه دولت آمریکا بوده باشد به همراه نداشته است.

«ادوارد اسنودن» افشاگر اطلاعاتی که پیش‌ از این برای سیا و سازمان امنیت آمریکا کار می‌کرد، می‌گوید که هیچ اطلاعات محرمانه‌ای را هنگام ورود به روسیه به همراه نداشته و اطلاعاتی هم در اختیار دولت چین قرار نداده است.

اسنودن که افشاگری‌های وی از برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت آمریکا(ان. اس. ای) از شهروندان این کشور، به رسوایی بزرگی برای کاخ سفید تبدیل شد، اکنون در مسکو به سر می‌برد و با موافقت کرملین، به مدت یک سال به روسیه پناهنده شده است.

وی در تازه‌ترین اظهار نظر خود، به روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گفته است که وقتی در هنگ‌کنگ بوده هر آنچه مدرک محرمانه با خود داشته به روزنامه‌نگاران داده و هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی مسکو، هیچ مدرکی که حاوی اطلاعات محرمانه دولت آمریکا بوده باشد به همراه نداشته است.

اسنودن همچنین تاکید کرده است که وی هیچ اطلاعاتی در اختیار دولت چین قرار نداده است. وی علت خودداری خود از درز اطلاعات به روسیه و چین را عدم انطباق افشای این اطلاعات با «منافع عمومی» عنوان کرده است. وی به نیویورک تایمز گفته است: «چه ارزش ویژه‌ای می‌داشت اگر من یک کپی از اطلاعات را با خودم حمل می کردم».

پس از انتشار نخستین اطلاعات فاش شده توسط ادوارد اسنودن در اوایل ماه ژوئن گذشته، دولت آمریکا علیه وی اعلام جرم کرد و خواهان استراداد فوری او از هنگ‌کنگ به آمریکا شد. اما اسنودن پس از چند روز ناپدید شدن در هنگ‌کنگ، از فرودگاه بین‌المللی مسکو سر درآورد؛ جایی که وی پس از باطل شدن روادیدش توسط مقام‌های آمریکایی، چند هفته‌ای را در محوطه ترانزیت این فرودگاه سرگردان ماند. در همان زمان، آمریکا خواهان استرداد ادوارد اسنودن بود اما روسیه با اعطای پناهندگی به وی، با درخواست آمریکا مخالفت کرد.

پس از آن، روزنامه‌ «گاردین» در شماره‌های مختلف، به انتشار اطلاعات افشا شده توسط ادوارد اسنودن پرداخت و در پی آن هم رسانه‌های دیگری بخش‌های تازه‌ای از این اطلاعات را به تدریج منتشر کردند. اطلاعاتی که بخش عمده آن از برنامه‌های شنود و جمع‌آوری اطلاعات شخصی شهروندان توسط سازمان ملی امنیت و اطلاعات آمریکا پرده بر می‌داشت و همچنین از برنامه‌های جاسوسی آمریکا از دولت‌ها و مقام‌های سیاسی کشورهای رقیبی چون روسیه و چین و حتی کشورهای نزدیک به آمریکا نظیر اتحادیه اروپا و برزیل خبر می‌داد.

در ماه‌های گذشته، ادوارد اسنودن بارها با اتهام درز اطلاعات محرمانه دولت آمریکا به دولت‌های چین و روسیه روبه‌رو شده است؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند با اتهام جاسوسی برای وی همراه شود. اما اکنون وی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز، ضمن رد این اتهام‌ها تاکید کردهاست که «احتمال دسترسی روسیه و چین به این مدارک و اطلاعات در حد صفر است».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز