خبرگزاری کار ایران

توسط آلمان و برزیل صورت گرفت؛

ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدجاسوسی به سازمان ملل متحد

کد خبر : ۱۱۷۲۳۴

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آلمان و برزیل به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند، به کشور خاصی اشاره نشده است اما برخی دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که منظور این دو کشور به وضوح ایالات متحده آمریکا است.

آلمان و برزیل طی پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد، خواستار احترام کشورها به حریم خصوصی افراد در عصر دیجیتال از جمله پایان نظارت الکترونیکی افراطی، جمع آوری داده‌ها و سایر فعالیت‌های جاسوسی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آلمان و برزیل به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند و قرار است در نشست حقوق بشر مجمع عمومی مورد بررسی قرار گیرد، به کشور خاصی اشاره نشده است اما برخی دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که منظور این دو کشور به وضوح ایالات متحده آمریکا است که اخیرا به دنبال افشای برنامه‌های جاسوسی و شنود توسط «ادوارد اسنودن» افشارگر اطلاعات محرمانه آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این پیش‌نویس از ۱۹۳ کشور عضو در سازمان ملل متحد می‌خواهد که نگرانی عمیق خود را از نقض احتمالی حقوق بشر در اثر شنود ارتباطات دیجیتالی اعلام کنند.

از جمله موارد فهرست شده در قطعنامه پیشنهادی می‌توان به شنود برون مرزی ارتباطات و گردآوری اطلاعات شخصی شهروندان اشاره کرد.

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد فاقد ضمانت اجرایی هستند ولی از لحاظ سیاسی واخلاقی اهمیت دارند.

درخواست آلمان و برزیل در حالی مطرح می شود که گزارش‌هایی درباره شنود مکالمات رهبران این دو کشور توسط سازمان‌های جاسوسی آمریکا منتشر شده است.

در پی متهم شدن آمریکا به شنود تلفن همراه شخصی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، دولت این کشور برای گفت‌وگو با ادوارد اسنودن ابراز علاقه کرده است.

اسنودن نیز در گفت و گو با یک نماینده پارلمان آلمان از آمادگی خود برای ارائه گزارشی به دولت این کشور خبر داده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که سازمان امنیت ملی این کشور در برخی موارد زیاده‌روی کرده است.

کری گفت به همراه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش خواهد کرد تا مانع از رفتار نابه جای این سازمان در آینده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز