خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

سعد الحریری به دنبال معرفی خود با برچسب اپوزیسیون لبنان است/ موج‌سازی ۱۴ مارس به بن‌بست رسید/ حزب‌الله در انتخابات آتی کرسی‌های زیادی کسب می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۳۹۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر پیشین لبنان و رهبر جریان «المستقبل» به دنبال موج‌سازی سیاسی علیه انتخابات بود که موفق نشد و حالا به خارج از بیروت متوسل شده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحرکات رهبر جریان المستقبل برای به چالش کشیدن انتخابات آتی لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام سعد الحریری در ترک صحنه سیاسی لبنان و تقابل با جریان‌های همسو با تهران را باید یک سناریوی جدید و یک سنگ‌اندازی آشکار در مسیر انتخابات آتی لبنان دانست. ماه‌ها قبل و از زمانی که بحث ارسال سوخت به لبنان توسط ایران کلید خورد، شاهد آن بودیم که حزب‌الله توانست نفوذ خوبی در بیروت برای خود دست و پا کند و این در حالی بود که قدرت تهران هم به رخ دشمنان کشیده شد. در سوی مقابل اما یک جناح دیگر علیه این سلسله اقدامات دست به کار شد که بخشی از این سناریو را سعد الحریری اداره می‌کرد. توجه داشته باشید که با نگاهی به کارنامه او طی ۱۵ سال گذشته، صراحتاً می‌توان گفت که وی هیچ اقدام مثبتی را از خود به جای نگذاشته است.

وی ادامه داد: سعد الحریری هر زمان که در رأس قدرت لبنان بوده یک به هم ریختگی را شاهد بودیم و زمانی هم که از قدرت کنار رفته بود، باز هم یک آشوب را نظاره‌گر بودیم. او از حدود سه ماه گذشته به دنبال ایجاد یک موج و ساخت یک جریان سیاسی عمومی با مشارکت المستقبل و جریان قوات اللبنانیه بود و این جریان را به عنوان نخبگان لبنان معرفی کردند. بر اساس اسناد موجود، این طیف که تعداد آنها از ۲۰۰ نفر هم تجاوز نمی‌کند، به دنبال آن بودند تا بتوانند یک موج سیاسی در داخل لبنان سازماندهی کنند و در نهایت بر تمامی تحولات داخلی و خارجی این کشور تاثیر بگذارند اما این اتفاق صورت نگرفت. به عبارتی دیگر، سعد الحریری و طیف‌های همسو با او نتوانستند در داخل لبنان اقدام به جریان‌سازی کنند و حتی با موج‌سازی‌های رسانه‌ای هم در این میان کاری از پیش نبردند. و به همین دلیل یک شکست دیگر در کارنامه سیاسی او ثبت شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید این شکست دلیل اصلی کناره‌گیری حریری از ساختار قدرت سیاسی در لبنان بود و با این کار قصد داشت تا در ابتدا شکست خود را پوشش بدهد و در وهله دوم، یک تقابل سیاسی و بهم ریختگی سیستماتیک در بیروت به وجود بیاورد. اینکه می‌بینیم پس از اظهارات اخیرش مشخصاً به امارات سفر کرده و این سفر را با درون‌مایه اقتصادی به همه معرفی می‌کند، نشان از آن دارد که الحریری باز هم به خارج از لبنان پناه برده است. سفر او به ابوظبی همزمان با حمله امارات به یمن و پاسخ انصارالله، نشان می‌دهد که او حالا یک سیاست تهاجمی علیه محور مقاومت را آغاز کرده است. به موازات این تحولات، شاهد آن هستیم که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان از کناره‌گیری سعد الحریری شکایت می‌کند و خواستار بازگشت وی به ساختار سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چرا میقاتی چنین موضعی می‌گیرد به مناسبات سیاسی پشت‌پرده طرفین مربوط است. سعد الحریری، میقاتی و سمیر جعجع اساساً با هم در یک راستا به حساب می‌آیند و به دنبال آن هستند تا بتوانند اوضاع را به نفع خود و جریان‌های وابسته به آنها مدیریت کنند. بر این اساس سعد الحریری به دنبال آن است تا از خارج لبنان علیه مقاومت و بیروت دست به کار شود تا نفوذ این جریان‌ها را کاهش دهد. او به نوعی می‌خواهد خود را با برچسب اپوزیسیون لبنان به مردم کشورش و همچنین دولت‌های عربی منطقه معرفی کند و حالا این موضوع را در ابوظبی و احتمالاً ریاض پیگیری خواهد کرد. اینکه وی بتواند به صورت کلی انتخابات لبنان را بایکوت کند، موضوعی است که نمی‌توان آن را چندان موثر دانست و به نظرم با توجه به آرایش سیاسی در بیروت، جریان مقاومت لبنان در انتخابات آتی می‌تواند بیشترین کرسی را کسب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز