خبرگزاری کار ایران

در کنفرانس خبری مشترک با کرزی صورت گرفت؛

تاکید نواز شریف بر تعهد پاکستان به برقراری صلح پایدار در افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۰۸

کلید صلح پایدار در افغانستان راه حل سیاسی است و به همین دلیل پاکستان از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

«نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در دیداری با «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان در کابل، بر تعهدات کشورش برای برقراری صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از‌ بی‌بی‌سی، نخست‌وزیر پاکستان در نشست مشترک خبری با حامد کرزی تاکید کرد که پاکستان در کنار افغان‌ها می‌ایستد و در بخش‌های مختلف از تامین ثبات و امنیت تا همکاری‌های اقتصادی کمک می‌کند.

شریف صبح امروز - شنبه - به دعوت رسمی حامد کرزی برای ادامه تلاش‌ها در راستای از سرگیری روند صلح دولت افغانستان با گروه طالبان پیش از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، وارد کابل شد.

نوازشریف گفت که از نخستین روز کاری‌ به عنوان نخست‌وزیر پاکستان، همکاری سازنده با افغانستان در اولویت وی بوده است.

وی گفت که کلید صلح پایدار در افغانستان راه حل سیاسی است و به همین دلیل پاکستان از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

شریف از کشورهای منطقه و دخیل در مسائل افغانستان خواست که برای «معکوس کردن جریان ویرانگر جنگ» دست به دست هم بدهند چون به باور وی، اکنون زمان برداشتن گام‌های جدی برای تداوم گفت‌وگوهای صلح و «پایان موفقیت‌آمیز جنگ» فرارسیده است.

دو طرف ماه گذشته میلادی نشستی مشترک با مقام‌های انگلیس در لندن داشتند.

حامد کرزی هم به خبرنگاران گفت که پس از رسیدن نواز شریف به سمت نخست‌وزیری پاکستان، روابط بین کابل و اسلام‌آباد «نسبت به قبل» بهتر شده است.

کرزی در ادامه گفت: «امروز درباره تمام مسایل میان دو کشور به طور مفصل صحبت کردیم، هم بین هیات‌های دو کشور و هم در جلسه خصوصی من و شریف مسائل به طور جامع مطرح شده است؛ این‌که روند صلح را چگونه پیش ببریم، اقدام‌های عملی چگونه انجام شود و نقش آمریکایی‌ها در این روند چه باشد».

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که امیدوار است تلاش‌ها برای نابودسازی پناه‌گاه‌های شورشیان و مبارزه مشترک علیه افراط‌گرایی و تروریسم نتیجه بدهد.

این نخستین سفر نواز شریف به افغانستان پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری پاکستان است.

پیش از این مقام‌های افغان از پاکستان خواسته بودند که برای برقراری صلح در افغانستان صادقانه عمل کند. کرزی هم گفته بود که پاکستان در رهبری گروه طالبان نفوذ دارد و می‌تواند مخالفان مسلح دولت را برای آشتی با دولت افغانستان ترغیب کند.

رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین گفته است که مراکز و پناهگاه‌های اصلی طالبان در خاک پاکستان است و اعضای این گروه از آنجا علیه دولت افغانستان فعالیت می‌کنند.

روابط افغانستان و پاکستان در ارتباط با مساله صلح در گذشته تنش‌آلود بوده است اما پس از پیروزی نواز شریف در انتخابات، مقام‌های افغان ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که پاکستان در رسیدن افغانستان به صلح، کمک کند.

سفر نواز شریف به کابل در حالی انجام شده است که دو طرف ماه گذشته در نشستی مشترک با انگلیس در لندن دیدار کرده و درباره مساله صلح در افغانستان رایزنی کردند.

خواست اساسی دولت افغانستان از پاکستان رهایی رهبران تاثیرگذار گروه طالبان است. رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است که آزادی این افراد می‌تواند طالبان را برای گفت‌وگو با دولت دلگرم کند.

پاکستان تاکنون تعدادی از اعضای گروه طالبان از جمله «ملا غنی برادر» از فرماندهان ارشد گروه طالبان را از زندان آزاد کرده است. اما طالبان گفته‌است که با ملا برادر تماس نداشته و باور ندارند که وی از زندان آزاد شده باشد.

یک هیات شورای عالی صلح براساس توافقاتی که در نشست سه‌جانبه در لندن صورت گرفته بود، برای دیدار با ملا برادر به پاکستان رفتند اما آن‌ها قادر به ملاقات با ملابرادر نشدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز