خبرگزاری کار ایران

سیدحسن نصرالله:

افقی برای حل پرونده فلسطینی - اسرائیلی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۵۵

افقی برای حل پرونده فلسطینی – اسرائیلی وجود ندارد و مسیر مذاکرات(سازش) کمترین حقوق فلسطینی‌ها را محقق نمی‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران پیامدهای بسیار بزرگی دارد و نخستین برنده آن ملت‌های منطقه هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، «سید حسن نصرالله» شامگاه سه‌شنبه گفت که برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی طی سال‌های گذشته به دنبال به راه انداختن جنگ با ایران بودند ولی تحقق این گزینه ساده و آسان نبود زیرا ایران کشوری ضعیف و منزوی نیست.

وی در مصاحبه با شبکه لبنانی «او تی وی» تأکید کرد که این گزینه(جنگ با ایران) می‌توانست پیامدهایی خطرناک برای منطقه داشته باشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که حمله آمریکا به عراق شکست خورد و آمریکا در افغانستان به دیوار بسته برخورد کرد؛ در لبنان و غزه نیز طرح خاورمیانه جدید به شکست انجامید و آنها(آمریکایی‌ها) در سوریه نیز شکست خورده‌اند.

وی افزود: «ایران نیز در برابر تحریم‌ها ایستاد و آنها(آمریکایی‌ها) نتوانستند نظام ایران را سرنگون کنند، در مقابل اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی بحرانی شد.»

سید حسن نصرالله تاکید کرد: «آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که هنگام گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران پرونده‌های دیگری را بگشایند، ولی ایران خواستار مذاکره درباره پرونده هسته‌ای شد. مطرح کردن همه پرونده‌ها روی میز مذاکرات به نفع ایران نبود و ایرانی‌ها اصرار کردند که توافق درباره برنامه هسته‌ای باشد.»

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: «ایرانی‌ها همواره گفته‌اند که مشکل ما با آمریکایی ها با مشکل ما با صهیونیست‌ها متفاوت است؛ موضع ایران درباره این رژیم قاطع و تغییر ناپذیر است.»

وی ادامه داد که درباره موضوع آمریکا، ایرانی‌ها می‌گفتند هنگامی که آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و آماده باشند که حقوق ملت‌های منطقه را رعایت کنند، آماده گفت‌وگو با آمریکایی‌ها هستند.

سید حسن نصرالله گفت: «تحولی در موضع آمریکایی‌ها صورت گرفته ولی موضع ایران مانند قبل است؛ هنوز زود است درباره عادی‌سازی روابط بین دو کشور سخن گفت و پرونده‌های بسیاری باقی مانده است و فکر نمی‌کنم مسائل به این زودی به سمت عادی‌سازی روابط پیش برود.»

دبیرکل حزب الله لبنان درباره سفرهای اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران به کشورهای عربی منطقه گفت: «ایران حتی یک روز روابط خود با همسایگانش را قطع نکرده ولی مشکل نزد طرف مقابل است؛ فعالیت‌های وزیر خارجه ایران در ادامه مواضع این کشور است و وی به دنبال آن است که به عربستانی‌ها اطمینان دهد که هیچ اقدامی علیه آنها انجام نمی‌شود.»

سید حسن نصرالله تاکید کرد: «ایران از سال‌ها قبل تلاش می کند تا باب روابط با عربستان را بگشاید و با این کشور گفت‌وگو کند ولی همه تلاش‌ها برای گشودن درها شکست خورد و خود عربستان درها را می‌بست.»

وی افزود که ابتکاری توسط پاکستان صورت گرفت که ایران آن را پذیرفت، ولی عربستان آن را رد کرد.

سید حسن نصرالله همچنین گفت که عربستان سعودی از آغاز با ایران به عنوان دشمن تعامل کرد؛ حملات صدام به ایران با حمایت و سرمایه عربستان صورت گرفت؛ این جنگ شکست خورد و هزینه آن را مردم عراق و ایران و حتی ملت فلسطین پرداختند. با حمله صدام به کویت نخستین طرفی که هزینه این جنگ را پرداخت، کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس بودند.

سید حسن نصرالله افزود: «اقدام‌های عربستان سعودی متوقف نشد بلکه ادامه یافت و جنگ عربستان سعودی علیه ایران از سال ۱۹۷۹ میلادی آرام نشده است؛ عربستان جرأت ورود به جنگ مستقیم با هیچ طرفی را ندارد بلکه از طریق واسطه و پرداخت پول می جنگد؛ این کشور با واسطه در سوریه، ایران، عراق و لبنان می جنگد.»

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که عربستان سعودی شریک نمی‌خواهد، بلکه به دنبال آن است که همه کشورهای عربی منطقه تابع این کشور باشند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: «ما همواره خواستار راهکار سیاسی در سوریه بوده‌ایم؛ همواره خطی بین ما و بین قطر باقی مانده ولی سیاست دو طرف متفاوت است.»

وی افزود که گزینه نظامی در سوریه ناکارآمد است؛ از بین بردن وضعیت فعلی نیز کارایی ندارد؛ به همین دلیل از همه کشورهایی که با تحولات سوریه ارتباط دارند، می‌خواهم که برای راهکار سیاسی اقدام کنند. این‌گونه است که گفت‌وگو با قطر را آغاز کردیم و پس از آن درباره دور کردن لبنان از مشکلات سخن گفتیم.

سید حسن نصرالله درباره روابط حزب‌الله و ترکیه گفت که روابط ما با ترکیه قطع نشده است، پیش از این دیدارهایی با سفیر ترکیه صورت گرفته و مساله جدیدی در روابط ما با ترک‌ها وجود ندارد.

وی افزود: «پس از تحولات سوریه، تلاش‌هایی آشکار توسط ترکیه برای بازنگری در روابط صورت گرفته است، زیرا ترک‌ها معتقدند که زیان‌های بسیاری را متحمل شده‌اند، قبل از بحران سوریه روابط آنها با لبنان، سوریه و ایران خوب بود ولی اکنون آنها از سوریه بیرون رانده شده، مشکلات بزرگی با عراق دارند و روابط آنها با ایران سرد شده است. طرح ترک‌ها در سوریه شکست خورده و اکنون ترکیه در مصر و منطقه جایگاهی ندارد. ترکیه در روابط خارجی خود متضرر شد و این امر بر اوضاع داخلی این کشور نیز تأثیر گذاشت.»

سید حسن نصرالله با اشاره دوباره به موضع جمهوری اسلامی ایران درباره رژیم صهیونیستی گفت: «موضع ایران در قبال این رژیم تغییر نکرده است؛ موضع این کشور در قبال مقاومت تغییر ناپذیراست و ایران از موضع خود در برابر فلسطین کوتاه نمی‌آید.»

وی همچنین درباره مذاکرات سازش رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان گفت: «افقی برای حل پرونده فلسطینی – اسرائیلی وجود ندارد و مسیر مذاکرات(سازش) کمترین حقوق فلسطینی‌ها را محقق نمی‌کند.»

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «ایران در توافق هسته‌ای به هرآنچه که می‌خواست رسید. این توافق هسته‌ای نه برای سوریه و نه برای لبنان پیامد منفی ندارد.»

سید حسن نصرالله درباره درگیری‌های اخیر در طرابلس تاکید کرد که دولت باید در ارتباط با طرابلس و ایجاد راه حل مسئولیت‌پذیر باشد؛ دیروز گفته شد که تبدیل طرابلس به منطقه نظامی اشتباه بود و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان به خیانت متهم شد ولی زمانی که بعلبک برای مدتی طولانی منطقه نظامی بود، هیچ کس نگفت که این کار برای هدف قرار دادن شیعیان صورت گرفت.

وی افزود: «راه حل پایبندی دولت به اوضاع امنیتی طرابلس و تشکیل کمیته بحران است؛ طرابلس و شمال(لبنان) نیازمند گفت‌وگو است و همه طرف‌ها باید جمع شوند.»

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین تأکید کرد که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در موعد آن حمایت می‌کند.

وی افزود که حزب‌الله همواره خواستار برگزاری گفت‌وگوی ملی بین لبنانی‌ها بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز