خبرگزاری کار ایران

مسیر تشکیل سومین دولت مرکل هموار شد؛

احتمال تصدی وزارت دفاع آلمان توسط یک زن

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۹۲

بر اساس گزارش‌ها، «توماس د مزیر» از وزارت دفاع به وزارت کشور می‌رود و احتمالاً جای خود را به «اورزولا فون درلاین» وزیر پیشین کار و امور اجتماعی می‌دهد.

با رای موافق اکثریت قاطع اعضای حزب سوسیال دموکرات به «ائتلاف بزرگ» راه برای تشکیل سومین دولت آنگلا مرکل هموار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، نتایج نظرخواهی از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان که سرنوشت دولت آینده این کشور به آن وابسته بود، اعلام شد و تقریبا ۷۶ درصد از اعضای حزب سوسیال دموکرات که در نظرخواهی شرکت کرده ‌بوده‌اند به تشکیل یک دولت ائتلافی با دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی رای موافق دادند.

معرفی رسمی وزرای دولت جدید آلمان شامگاه یک‌شنبه انجام می‌شود. با این همه تکلیف بسیاری از پست‌ها، به ویژه وزارت‌خانه‌های کلیدی تقریبا مشخص شده است.

در کابینه جدید «آنگلا مرکل» که برای سومین دوره پیاپی صدراعظم آلمان خواهد بود، تغییرات فراوانی رخ خواهد داد. از معدود وزرایی که از دوره قبل در سمت خود می‌مانند، «ولفگانگ شویبله» وزیر دارایی از حزب(اتحاد) دموکرات مسیحی است.

در دولت جدید چند جابه‌جایی نیز دیده می‌شود که یک مورد آن را می‌توان تاریخی خواند؛ بر اساس گزارش‌ها، «توماس د مزیر» از وزارت دفاع به وزارت کشور می‌رود و احتمالاً جای خود را به «اورزولا فون درلاین» وزیر پیشین کار و امور اجتماعی می‌دهد.

پیش از این احتمال می‌رفت فون در لاین که در رشته پزشکی تحصیل کرده است، وزیر بهداشت شود. چنانچه گزارش‌های رسانه‌های مختلف به طور رسمی تایید شود، برای نخستین بار در تاریخ آلمان یک زن فرماندهی نظامیان را بر عهده می‌گیرد. حزب سوسیال مسیحی بایرن نیز مایل به سرپرستی این وزارتخانه کلیدی است.

ریاست دفتر صدراعظم را نیز حزب دموکرات مسیحی در اختیار خواهد گرفت و احتمالا به وزیر پیشین محیط زیست، «پتر آلت‌مایر» می‌رسد.

در انتخابات پارلمانی آلمان که در تاریخ ۲۲ دسامبر برگزار شد، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که «اتحادیه» یا «احزاب خواهر» خوانده می‌شوند، به طورمشترک ۴۱ و پنج دهم درصد آرا را از آن خود کردند و قدرتمند‌ترین فراکسیون پارلمان شدند.

سوسیال دمکرات‌ها با ۲۵ و هفت دهم درصد آرا دومین فراکسیون بزرگ پارلمان را به خود اختصاص دادند. این حزب شش وزارت‌خانه دولت آینده را در اختیار خواهد گرفت.

«زیگمار گابریل» رهبر حزب سوسیال دموکرات در دولت آینده وزیر اقتصاد و جانشین آنگلا مرکل خواهد بود. در این کابینه برای نخستین‌بار حوزه‌ انرژی نیز به مجموعه وزارت اقتصاد افزوده شده که معنای آن قدرتمند‌تر شدن این وزارت‌خانه است.

بر اساس توافق‌ها، کرسی وزارت خارجه نصیب «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس فراکسیون پارلمانی سوسیال دموکرات‌ها، می‌شود. وی در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی در ائتلاف بزرگ قبلی نیز وزیر خارجه بود. «هایکو ماس» که پیش از این در ایالت «زارلند» وزیر اقتصاد بود نیز در دولت ائتلافی جدید وزیر دادگستری است.

«آندریا نالس» دبیرکل حزب سوسیال دموکرات وزیر کار و امور اجتماعی در سومین دولت مرکل خواهد بود. «مانوئلا شوسیگ» و «باربارا هندریکس» دو عضو زن دیگر کابینه از حزب سوسیال دموکرات هستند که به ترتیب وزیر امور خانواده و محیط زیست می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز