خبرگزاری کار ایران

اعلمی‌فریمان در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال تکرار «نوستالژی سیاسی» لولا در برزیل بسیار کم است/ اختلاف کم آراء کار را برای رئیس‌جمهوری جدید سخت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۲۷۴

کارشناس مسائل آمریکای‌جنوبی گفت: رئیس‌جمهوری منتخب برزیل سعی می‌کند به هر ترتیب که شده برنامه‌ فقرزدایی را مجدداً عملیاتی کند اما بدون شک با موانع داخلی از سوی مخالفانش روبه‌رو خواهد شد.

«هادی اعلمی‌فریمان» کارشناس مسائل آمریکای‌جنوبی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری برزیل و چالش‌های داخلی رئیس‌جمهوری جدید این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  انتخابات ریاست جمهوری برزیل با برگزاری دور دوم آن و طی کردن فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی بالاخره به پایان رسید و در نهایت «لولا داسیلوا»  به عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شد. توجه داشته باشید که در دور اول این رقابت‌ها ما شاهد مبارزه سرسختانه بین لولا داسیلوا و ژایر بولسونارو بودیم و در این میان داسیلوا طرح محرومیت‌زدایی را مطرح کرد و در مقابل رقیب او که یک پوپولیست تمام‌عیار به حساب می‌آید، بحث فساد اقتصادی را علیه وی طرح کرد. توجه داشته باشید که برای مردم برزیل به دلیل ساختاری سیاسی و اقتصادی لیبرال این کشور، اقتصاد حرف اول و آخر می‌زند و اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس رئیس‌جمهوری پیشین این کشور در رقابت‌های انتخاباتی سعی کرد تا جامعه برزیل را از بازگشت لولا داسیلوا بترساند اما در نهایت او پیروز شد. در این بین بولسونارو اعلام کرده بود که اگر لولا داسیلوا روی کار بیاید بحث آزادی سلاح از سر گرفته می‌شود و در فاز دیگر چپ‌ها برزیل را در چنگ خود می‌گیرند و این دو موضوع را یک تهدید علنی و بزرگ برای رأی‌دهندگان برزیل قلمداد کرد. به همین دلیل بود که یک دو قطبی مشخص در انتخابات برزیل به وجود آمد. این دو قطبی به دلیل شعارهایی بود که دو طرف علیه یکدیگر مطرح کردند و به همین جهت است که می‌بینیم اختلاف آراء کسب شده توسط دو نامزد، زیر دو درصد بود که دقیقاً همان جامعه دو قطبی برزیل را مهر تایید می‌زند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بولسونارو بین دور اول و دور دوم انتخابات، کمپین انتخاباتی بسیار قوی و مستحکمی علیه لولا داسیلوا به راه انداخت و حتی مدعی آن شد که وی نمی‌تواند بحث فقرزدایی را جلو ببرد. از سوی دیگر او با برچسب‌زنی‌های منفی سعی کرد تا حزب کارگر برزیل را به اختلاس و فساد متهم کند تا در دور نخست، افکار عمومی برزیل علیه لولا داسیلوا شکل بگیرد. در این میان باید توجه کرد که برزیل در دوره‌ای که لولا داسیلوا رییس‌جمهوری این کشور بود برنامه فقرزدایی را اجرایی کرد اما او با آراء بالاتری در آن دوره به پیروزی رسید. حالا بازگشت وی پس از حدود ۱۲ سال به قدرت نمی‌تواند دقیقاً همان طرح‌ها را مهر تایید بزند. توجه داشته باشید که لولا داسیلوا در شرایط کنونی با آراء کمتری به ریاست جمهوری رسیده است و به نظرم همین موضوع باعث می‌شود تا «نوستالژی سیاسی» قبلی به حاشیه برود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لولا بدون شک در آینده نه چندان دور برای آنکه بتواند طرح‌های خود را در حوزه داخلی اجرا کند با مخالفت رقبایش و طیف منتسب به بولسونارو مواجه خواهد شد و به همین دلیل است که می‌گویم احتمال دارد طرح محرومیت‌زدایی یا فقر‌زدایی او اجرایی نشود. در حوزه سیاست خارجی هم بدون شک لولا داسیلوا دو محور را مد نظر قرار خواهد داد که نخست جایگاه برزیل به عنوان یک عضو سازمان ملل است اما در مورد دوم، بحث ماهیت برزیل و کنشگری این کشور در تصمیمات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مدنظر است. باید متوجه بود که لولا داسیلوا سعی می‌کند در فاز اول، اجماع‌های منطقه‌ای را با همسایگانش در آمریکای جنوبی پیش ببرد و در سطح دوم سعی می‌کند با اروپا (به خصوص فرانسه) و همچنین با ایالات متحده به رهبری جو بایدن وارد تعاملات جدید شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز