خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

زلنسکی فکر می‌کرد محبت روزهای اول غرب به اوکراین بی‌پایان و تمام نشدنی است/ اروپا نمی‌خواهد دنباله‌روی آمریکا در اختلاف با روسیه و چین باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۰۲۶

یک تحلیلگر مسائل اتحادیه اروپا گفت: زلنسکی فکر می‌کرد محبت روزهای اول اروپا به اوکراین بی‌پایان و تمام نشدنی است اما بحران انرژی در کنار بحران مهاجران اوکراینی موجب شده که اروپا و غرب دچار مشکل شوند و حالا می‌خواهند به نحوی از زیر این بار رها شوند.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر نشریه پولتیکو مبنی بر اختلافنظر کشورهای عضو ناتو بر سر عضویت اوکراین در این پیمان امنیتی و در پاسخ به این پرسش که تجاوز روسیه به اوکراین بر مبنای آنچه مخالفت روسیه با عضویت اوکراین در ناتو و تحریک مسکو عنوان شده بود شکل گرفت، آیا اکنون که کی‌یف به عضویت در ناتو دلخوش کرده کشورهای این پیمان نمی‌خواهند وارد تقابل مستقیم با روسیه شوند، گفت: این روزها خیلی کم از اوکراین می‌شنویم چرا که در میان کشورهای اتحادیه اروپا چه در میزان کمک‌های تسلیحاتی و کمک‌های اقتصادی و چه کمبود انرژی در اروپا اختلاف به وجود آمده و این موضوع کشورهای این اتحادیه را نسبت به مساله اوکراین دچار انشقاق کرده است و این احساس وجود دارد که اروپایی‌ها خسته شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون سه جلسه ناتو که نخستین جلسه آن تابستان گذشته در بارسلون بود با دستور کار عضویت اوکراین در ناتو تشکیل شده است و در جلسه اول آلمان اعلام کرد ۹ میلیارد دلار کمک نقدی به اوکراین خواهد کرد اما هیچ کشوری از جمله خود آلمان به این وعده عمل نکرد و از آنجا تا جلسه یک ماه گذشته اختلاف‌نظر میان اعضا بالا گرفت و جلسه سوم هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشت. البته این شرایط دلایل متعددی دارد که مسأله عضویت اوکراین در ناتو و حتی اتحادیه اروپا به نتیجه نرسیده و پیشبینی هم نمی‌شود که اوکراین بتواند به عضویت ناتو و اتحادیه اروپا دربیاید.

بیگدلی افزود: کشورهای عضو ناتو بسیار نگران هستند که اگر با عضویت اوکراین موافقت کنند دیگر نتوانند انتظار کمک از سوی روسیه را داشته باشند. همچنین اتحادیه اروپا در این حوزه از سیاست کلی ایالات متحده فاصله گرفته است و شما در سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به آمریکا دیدید که صحبت بر سر آن بود که فشار را اندکی از روسیه کم کنند و الیزه نیز اعلام کرد که رئیسجمهور فرانسه و صدراعظم آلمان به زودی به مسکر سفر خواهند کرد. البته رئیسجمهوری ایالات متحده هم در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از کی‌یف خواست تا پنجره را برای مذاکره با روسیه باز کند.

این استاد دانشگاه گفت: امروز روابط اوکراین با اروپا در حالت انجماد قرار گرفته است و به نظر نمی‌رسد که اتحادیه اروپا و ناتو تمایلی به عضویت اوکراین داشته باشند و یک نوع خستگی در غرب نسبت به ادامه بحران اوکراین محسوس است و خود روسیه هم در این احساس خستگی با اروپا اشتراک دارد. زلنسکی فکر می‌کرد محبت روزهای اول اروپا به اوکراین بی‌پایان و تمامنشدنی است اما بحران انرژی در کنار بحران مهاجران اوکراینی موجب شده که اروپا و غرب دچار مشکل شوند و حالا می‌خواهند به نحوی از زیر این بار رها شوند. 

بیگدلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مواضع برخی سران اروپایی که مخالف تحقیر و افزایش فشار بر مسکو هستند، این امکان وجود دارد که اوکراین، وجه‌المصالحه بروکسل با کرملین شود، گفت: هیچ راهی غیر از این وجود ندارد که چهار استانی که اکثریت جمعیت آن روس‌تبار هستند و مسکو ضمیمه خود کرده برای این کشور باقی بماند و همان صبر و شکیبایی که سال ۲۰۱۴ در قبال کریمه به خرج دادند را در این مورد نیز به کار بگیرند چرا که اروپا نمی‌تواند روسیه را کنار بگذارد به این علت که در کنار موضوع انرژی، اروپایی‌ها هم واردکننده عمده مواد غذایی روسیه هستند و هم روسیه یک کشور اتمی است که بارها نیز پوتین تهدید کرده است که اگر تحت فشار قرار بگیرد، از تجهیزات هسته‌ای استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر نیز اروپا نمی‌خواهد در این حوزه دنباله‌روی آمریکا در اختلافات این کشور با روسیه و چین باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز