خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکراسی تونس ذبح شده است/ تعطیلی پارلمان نشانه روشنی مبنی بر حرکت قیس سعید به سمت دیکتاتوری است/ هیچ‌کدام از گروه‌های تونسی از رئیس‌جمهوری حمایت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۹۴۵

یک تحلیلگر مسائل شمال آفریقا گفت: در تونس به این علت که ارتش مانند مصر یه نهاد قدرتمند نیست، شیوه‌های فریبکارانه دیگری به کار گرفته شد و کوشش شد تا از طریق یک همه‌پرسی قانون اساسی که واقعا مشروعیت نداشت و تحت پوشش تصویب قانون اساسی جدید یک نظام دیکتاتوری ناخواسته را بر مردم تونس تحمیل کنند. در تونس، مجلس به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب مردم این کشور تعطیل شد و تعطیلی مجلس یک نشانه روشنی مبنی بر حرکت رئیس‌جمهوری فعلی به سمت دیکتاتوری است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل علل مشارکت پایین در انتخابات تونس و در پاسخ به این سوال که افق پیش روی دموکراسی در تونس با توجه به نرخ مشارکت پایین و همچنین درخواست اپوزیسیون مبنی بر استعفای رئیس‌جمهوری چیست، گفت: تونس به دلیل رویکردی که قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس دنبال کرد وارد یک دالان تاریکی شده است به این معنا که دموکراسی نمونه‌ای که در این مدت در جریان بهار عربی یا بیداری اسلامی در تونس آغاز شده بود، قربانی اقدام‌های رئیس‌جمهوری این کشور شد و نقش نخست را در این روند متاسفانه سلاطین خلیج فارس ایفا کرده و کشوری مانند عربستان بود که وی را قربانی ذبح دموکراسی کرد. عربستان پیش از این نیز در مصر و در زمانی که یک دموکراسی نیم‌بند اخوانی شکل گرفته بود، هزینههای زیادی متحمل شد و کودتای نظامیان مصری به رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی به کمک دلارهای عربستان بود که انجام شد.

وی ادامه داد: در تونس به این علت که ارتش مانند مصر یه نهاد قدرتمند نیست، شیوه‌های فریبکارانه دیگری به کار گرفته شد و کوشش شد تا از طریق یک همهپرسی قانون اساسی که واقعا مشروعیت نداشت و تحت پوشش تصویب قانون اساسی جدید یک نظام دیکتاتوری ناخواسته را بر مردم تونس تحمیل کنند. در تونس، مجلس به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب مردم این کشور تعطیل شد و تعطیلی مجلس یک نشانه روشنی مبنی بر حرکت قیس سعید به سمت دیکتاتوری است.

وی افزود: دستگیری همه سران فعال در تونس و توسل به کشورهای خارجی برای مدیریت فضای داخلی تونس اقداماتی بود که قیس سعید انجام داد و الان هم به این دلیل که وی در انتخابات قانون اساسی حداقل آراء را به دست آورده از دیدگاه مردم تونس مشروعیت قانونی برای اعمال سیاست‌ها ندارد و مردم در شهرهای مختلف مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل شمال آفریقا گفت: سیاست‌های قیس سعید با مخالفت مردم تونس مواجه شده به ویژه به این علت که وی در مسیر مذهب‌زدایی نیز حرکت کرده است و فرهنگ واقعی مردم تونس را که فرهنگ اسلامی است را در حاشیه قرار داد و این مساله مهمی برای تونسی است که به نام اسلام و اینکه اسلام راه حل است انقلاب کرده است و قیس سعید در مسیر مخالف حرکت کرد. رئیس‌جمهوری تونس حتی در ابتدا شعارهای ضدصهیونیستی سر می‌داد اما اخیرا با تشویق عربستان خواهان برقراری روابط با اسرائیل شده است و این یک نمونه از رفتار دوگانه وی و از دلایل بدبینی مردم است.  رئیس جمهور تونس با وعده اصلاح ساختارها روی کار آمد اما هیچ اصلاحی صورت نداد بلکه با کمک نیروهای خارجی، راه را برای مداخلات خارجی باز گذاشت. 

قنادباشی در پاسخ به این سوال که رهبر بزر‌گ‌ترین ائتلاف مخالف در تونس از رئیس‌جمهوری این کشور خواسته تا پس از ناکامی در انتخابات فورا استعفا دهد، با توجه به رویکرد قیس سعید این درخواست چه سرنوشتی خواهد داشت، گفت: قیس سعید توانسته بود خدماتی را به مردم تونس ارائه دهد و این موضوع سبب شده بود تا بخشی از مردم او را به عنوان خادم بشناسند اما در حال حاضر هیچ بخشی از مردم این کشور مشروعیت او را نمی‌پذیرند و این در قشر مذهبی به مراتب بیشتر است. لذا به این علت که بدنه اصلی و پایه‌های انقلاب تونس، قیس سعید را مجری سیاست‌های خارجی می‌دانند، هیچ آینده خوبی برای ایشان متصور نیست و هیچ کدام از گروه‌های تونسی از وی حمایت نمی‌کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز