خبرگزاری کار ایران

جهان در سالی که گذشت؛ پرونده هفتم: آفریقا

عدم مشروعیت، مجلس و دولت تونس را وارد دالانی تاریک کرده/ از بروز احساسات ضدصهیونیستی در تیم ملی مغرب تا آرامش حاکم‌شده بر صحنه جنگ داخلی لیبی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۱۸۱

یک تحلیلگر مسائل آفریقا گفت: چالش کلی مهم آفریقا به طبع چالش‌های جهانی موضوع اقتصاد ناشی از بحران اوکراین است که در قالب کمبود سوخت نمود پیدا کرده و همچنین عدم صدور اقلام غذایی از اوکراین به سراسر جهان موجب می‌شود تا کشورهای آفریقایی نیز درگیر شوند.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با مرور و تحلیل مهمترین تحولات سیاسی قاره آفریقا در سال ۲۰۲۲ و چالش‌هایی که کشورهای قاره سیاه در سال ۲۰۲۳ با آن‌ها مواجه خواهند بود، گفت: قاره آفریقا شامل ۵۴ کشور است اما برخی از این کشورها در سال گذشته تحولات مهمی را تجربه کرده‌اند؛ در سال ۲۰۲۲ شاهد ادامه اعتراضات و تظاهرات ضدحکومتی در سودان علیه نظامیان حاکم و وعده‌های آن‌ها بودیم که منجر به توافقی میان احزاب و نظامیان شد و همه موافقت کردند که توافق صلح جوبا را پیگیری و اجرا کنند. البته بسیاری از مردم سودان در مخالف با این توافق نیز هفته‌ها در خیابان‌ها تظاهرات کرده و کشته‌ها و مجروحانی حاصل این اعتراض‌ها بود اما نکته جالب این است که رسانه‌های گروهی بین الملل کمترین پوشش خبری را برای این خبر اختصاص داده‌اند. 

وی ادامه داد: تحول مهم بعدی قاره آفریقا مربوط به کشور تونس است که  قیس سعید، رئیس‌جمهوری این کشور قانون اساسی را به رای گذاشت که مورد مخالفت اکثریت مردم واقع شد که رئیس‌جمهوری تلاش می‌کرد تحت پوشش تصویب قانون اساسی جدید یک نظام دیکتاتوری ناخواسته را بر مردم تونس تحمیل کنند اما با وجود اینکه نزدیک ۷۰ درصد مردم این کشور به قانون اساسی جدید رای ندادند اما وی در کمال شگفتی این قانون را به اجرا گذاشت. همچنین مجلس به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب مردم این کشور تعطیل شد و تلاش کرد مجلس جدید را براساس انتخابات جدید تشکیل دهد که تنها هشت درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند که در تاریخ تونس بی‌سابقه است. الان مجلس با عدم مشروعیت و عدم مشروعیت قانون و به طبع، عدم مشروعیت رئیس‌جمهوری تونس در حال ورود به دالان تاریک است و متاسفانه پشت پرده این تحولات ارتجاع منطقه و کشورهای غربی هستند. 

وی افزود: در خصوص مصر تحول چندان چشمگیری نداشتیم البته در سال گذشته کوشش شد تا این کشور به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی اقدامات نظامی غرب مورد توجه قرار بگیرد و از این کشور خواستند در چندین مانور با حضور قدرت‌های غربی حضور داشته باشد تا از مصر در شرایط مورد نیاز استفاده شود و این مسأله‌ای است که مردم مصر هم با آن موافقت ندارند. مردم مصر بسیار ضدصهیونیست، ضد غرب و ضد ارتجاع منطقه هستند که نظامیان حاکم حرکت معکوسی را در مقابل خواست مردم پیش گرفته‌اند. 

این تحلیلگر مسائل آفریقا: سال ۲۰۲۲ در مغرب باز هم شاهد تظاهرات‌های ضدصهیونیستی بودیم که مخصوصا این احساسات ضداسرائیلی مردم در قالب طرفداری از تیم ملی این کشور بسیار نمود پیدا کرد. مخصوصا اینکه مغرب در این بازی‌ها با سه کشوری که در مقاطع مخالف تاریخ تحت تسلط‌شان بوده، بازی کرد و همین مسأله باعث نگاه ویژه مردم این کشور و افکار عمومی بسیاری از کشورهای آفریقایی به این بازی‌ها بود. در لیبی نیز شاهد حضور دو دولت بودیم اما بحران اوکراین موجب ایجاد آرامشی در این کشور شد چرا که بسیاری از کشورهای دخیل در جنگ داخلی لیبی به دلیل علاقمندی برای صادرات نفت لیبی آرامشی در این کشور ایجاد کردند و این آرامش کماکان وجود دارد اما در عرصه سیاسی کماکان رقابت وجود دارد و سازمان ملل در تلاش برای برگزاری انتخابات سراسری در این کشور است. 

قنادباشی در خصوص چالش‌های پیش روی کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۲۳ نیز گفت: چالش کلی مهم آفریقا به طبع چالش‌های جهانی موضوع اقتصاد ناشی از بحران اوکراین است که در قالب کمبود سوخت نمود پیدا کرده و همچنین عدم صدور اقلام غذایی از اوکراین به سراسر جهان موجب می‌شود تا کشورهای آفریقایی نیز درگیر شوند. البته برخی کشورهای آفریقایی مانند الجزایر، لیبی و نیجریه، تونس، مصر گابن و آنگولا که دارای ذخایر نفت و گاز هستند می‌توانند از بالا رفتن قیمت انرژی استفاده کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز