خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

با پایان سرما، صحنه جنگ اوکراین شفاف‌تر خواهد شد/ سخنان نبنزیا می‌تواند مقدمه اغاز مذاکرات صلح باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۸۸۶

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: در خبری دیدم که نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده در صورتی که تهدیدی از جانب اوکراین متوجه روسیه نباشد و با روس‌زبان‌های اوکراین با تبعیض رفتار نشود، مسکو آماده است عملیات نظامی ویژه در اوکراین را متوقف کند که این موضع با مواضع پیشین متفاوت بوده که برای من بسیار جالب بود. بنابراین اگر این موضع عملیاتی شود هرچند به معنای شکست روسیه تعبیر خواهد شد اما شرایط برای آتش‌بس طولانی و آغاز مذاکرات صلح مهیا می‌شود.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر تصرف شهر معدن‌خیز سولدار در شرق اوکراین به دست نیروهای روسیه و در پاسخ به این پرسش که این تحول جدید چه تاثیراتی را بر صحنه نبرد بر جای خواهد گذاشت، گفت: دونباس از ابتدا نیز بیشتر تحت سیطره نیروهای روسیه بود. پیش از آن نیز روس‌تبارها آن جا بودند و از سال ۲۰۱۴ به این سمت نیز همین شرایط برقرار بود و دست روس‌ها باز است. البته همیشه بر این مسأله تاکید داشته‌ام که روسیه توان نظامی برتری نسبت به اوکراین دارد و به اوکراین هم در حدی کمک نظامی تعلق می‌گیرد که روسیه برنده میدان نباشد. معتقدم آمریکا و اروپا به دنبال این نیستند که اوکراین بیش از اندازه دست بالا را داشته باشد و این اهرم بازی در دست آنهاست و نمی‌خواهند به زودی این قصه تمام شود و فرسایشی کردن این روند نیز در دستان غرب است.

وی ادامه داد: بنابراین صحنه به همین شکل در زمستان ادامه خواهد یافت و با پایان سرما صحنه شفاف‌تر خواهد شد. البته خبرهایی هم هست که با توجه به اتفاقات اخیر تسلیحاتی که آمریکا و اروپا تا پیش از این نمی‌خواستند در اختیار کی‌یف قرار بگیرد، چراغ سبزی برای اعطایش صادر شده است. آمریکایی‌ها البته همچنان مردد هستند که سلاحی در اختیار اوکراین قرار داده نشود که با آن بتواند خاک روسیه را هدف قرار دهد چرا که این نگرانی وجود دارد که پای طرف‌های دیگری به جنگ باز نشود. در همیت رابطه احتمال حضور بلاروس در جنگ مطرح شده که البته طبیعتا مردم این کشور تمایلی برای حضور در صحنه نبرد ندارند. لهستان نیز در مرزها به افزایش نیروهایش مبادرت کرده است. 

وی افزود: در هر حال معتقدم این داستان ادامه پیدا خواهد کرد و امروز هم در خبر تصرف شهر سولدار دیدم که در ساعات بعدی کمی موضع روس‌ها ضعیف‌تر شده و اوکراینی ها پیشروی داشته‌اند. این به جلو رفتن‌ها و بازگشت به عقب ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین در خبری دیدم که نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده در صورتی که تهدیدی از جانب اوکراین متوجه روسیه نباشد و با روس‌زبان‌های اوکراین با تبعیض رفتار نشود، مسکو آماده است عملیات نظامی ویژه در اوکراین را متوقف کند که این موضع با مواضع پیشین متفاوت بوده که برای من بسیار جالب بود. بنابراین اگر این موضع عملیاتی شود، هرچند به معنای شکست روسیه تعبیر خواهد شد اما شرایط برای آتش‌بس طولانی و آغاز مذاکرات صلح مهیا می‌شود. 

این کارشناس مسائل روسیه گفت: البته باز هم تاکید می‌کنم که پوتین از ابتدا در ایجاد این بحران اشتباه کرد و در دام و تور ایالات متحده قرار گرفت و به روسیه آسیب جبران‌ناپذیری وارد کرد چرا که از همان زمان نیز مشخص بود و حالا نیز اثبات شده که کشورهای اصلی عضو ناتو با پیوستن اوکراین به این پیمان مخالف هستند و پوتین خودش پای ناتو را با آغاز روند عضویت فنلاند و سوئد به مرزهای خودش باز کرد و روسیه به سمت ناتو حرکت کرد. 

وی ادامه داد: سرنوشت جنگ البته در برهه کنونی تعیین نخواهد شد و پیشروی و پس‌روی‌ها ادامه خواهد داشت و اینکه اوکراین اعلام می‌کند تنها در صورتی حاضر به اغاز مذاکرات می‌شود که روسیه تمام خاک این کشور را ترک کند نیز در دستان آمریکا و اروپاست که در صورت کاهش یا قطع کمک‌های خود می‌توانند سرنوشت جنگ را مشخص کنند. در اصل روسیه با اوکراین طرف نیست و طرف مقابل مسکو، واشنگتن و ناتو است.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز