خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان در طرح آتش‌بس باید تجزیه یمن را کنار بگذارد/ «بازیگران مخرب» در مسیر صلح یمن مانع‌تراشی خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۲۷۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: سرعت تغییر مناسبات عربستان و ایران به حدی افزایش پیدا کرده که شاهد یک همگرایی منطقه‌ای جدید هستیم و آتش‌بس در یمن هم یکی از خروجی‌های آن خواهد بود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دیدار وزیر دفاع عربستان با رئیس و اعضای شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن و احتمال امضای توافق آتش‌بس میان دو طرف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از توافق عربستان سعودی و ایران که با میانجیگری چین انجام شد، سلسله رخدادهایی در سطح منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس به وجود آمد که نشان می‌دهد تحولات این جغرافیا تحت تاثیر توافق تهران و ریاض قرار گرفته است. سرعت تغییر مناسبات میان عربستان و ایران به حدی افزایش پیدا کرده که شاهد یک همگرایی منطقه‌ای جدید هستیم؛ به گونه‌ای که پس از عادی‌سازی روابط میان دو طرف، شاهد سفر وزیر خارجه کشورمان به چین و دیدار با همتای سعودی وی بودیم که این نشان از بالا رفتن سرعت مناسبات عربستان و ایران دارد.

وی ادامه داد: در این میان حالا اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد عربستان قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد. تا جایی که منابع خبری در صنعا و ریاض اعلام کردند که اخیراً دیداری میان اعضای شورای ریاستی یمن با خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان انجام شده و در این میان سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا به این جریان جزئیات توافق‌هایی که ریاض با انصارالله انجام داده را توضیح دهند. برخی دیگر از منابع یمنی هم اعلام کردند که تیم سیاسی عربستان سعودی قرار است به صنعا بروند و برای برقراری آتش‌بس با یمن دیدار و گفت‌وگو کنند. بر همین اساس معتقدم که در سال جاری آرامش به منطقه باز خواهد گشت اما باید گفت که در این میان سعودی‌ها هم باید به تعهدات خود در قبال یمن عمل کنند.

این تحلیلگر مسائل کشورهای عربی تصریح کرد: بر اساس آنچه که از سوی منابع عربستان اعلام شده توافق این کشور با یمنی‌ها شامل تمدید آتش‌بس تا پایان دسامبر آتی، بازگشایی فرودگاه صنعا، از سرگیری صادرات نفت از بنادر یمن، یکپارچه‌سازی واحد پول یمن، پرداخت حقوق کارمندان نظامی و غیرنظامی در تمامی مناطق این کشور و نیز بازگشایی مسیرها در تعز و در نهایت آزادسازی اسراء در چارچوب توافق امضا شده میان دو طرف در سوئیس می‌شود. اینکه حالا پس از توافق میان طرفین و اعلام آتش‌بس در یمن چه اتفاقی رخ خواهد داد و اساساً ریاض چگونه قرار است این تعهدات را عملی کند، مسائلی است که در آینده مشخص خواهد شد اما به هر ترتیب عربستان باید تلاش کند تا صلح یکپارچه در سراسر یمن (اعم از یمن جنوبی و شمالی) برقرار شود و هر سناریویی که برای تجزیه یمن مطرح می‌شود را کنار بگذارند.

وی گفت: در این بین باید متوجه بود که در جنوب یمن هم اماراتی‌ها همچنان مشغول تامین منافع خود هستند و در این راه ابوظبی سعی می‌کند تا بتواند خود را یکی از کشورهای علاقه‌مند به پایان جنگ در یمن نشان دهد. اگرچه که اخیراً مقامات کشورمان پس از اعلام توافق با ریاض سپس با اماراتی‌ها هم دیدار و مذاکره کردند اما باید متوجه بود که علاوه بر امارات، اسرائیل، انگلیس و حتی نظامیان ایالات متحده هم در جنوب یمن به صورت مشهود یا غیر مشهود حضور دارند و این باعث می‌شود تا تعدد و برخورد منافع صورت بگیرد. به همین دلیل در پرونده صلح و آتش‌بس یمن صرفاً عربستان یا یمنی‌ها مطرح نیستند بلکه بازیگران دیگری هم در این میان وجود دارند که به دنبال تثبیت منافع خود خواهند بود که باید به آنها عنوان بازیگران مخرب را داد.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در مورد اعمال آتش‌بس در یمن باید به این نکته توجه داشت که یک سال از آتش‌بس که با نظارت سازمان ملل میان طرف‌های درگیر در یمن اعلام شد، می‌گذرد؛ تا جایی که این آتش‌بس از اول ماه رمضان گذشته مصادف با دوم آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد اما در اکتبر متوقف شده و تمدید نشد. به هر ترتیب صلح در یمن می‌تواند مشکلات زیادی را در منطقه حل و فصل کند که البته پس از اعلام آتش‌بس سراسری باید مسائلی مانند برگزاری انتخابات، تبیین قانون اساسی و روندهای سیاسی دیگر در دستور کار قرار بگیرد و به همین جهت باید منتظر گام‌های بعدی در جغرافیای یمن باشیم که محورهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در بر خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز