خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

چالش‌های امنیتی – سیاسی رژیم صهیونیستی همزمان با فرا رسیدن روز قدس/ تاثیر دگرگونی روندهای منطقه‌ای بر طرح‌های تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۱۹۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: مقام‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که اگر اوضاع بهبود پیدا نکند، رخدادهای جدی به خصوص در سطح اجتماعی و سیاسی به وجود می‌آید.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فرا رسیدن روز قدس و تعمیق مشکلات رژیم صهیونیستی پس از به قدرت رسیدن مجدد بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: امسال روز جهانی قدس کاملاً متفاوت با سال‌های قبل است و دلیل آن هم شرایط فعلی منطقه و به خصوص شرایط حاکم بر اراضی اشغالی است. از چندی پیش که صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی دست به تحرک خشونت‌آمیز زدند، مقاومت فلسطین هم صدها موشک را به سمت اسرائیل شلیک و به نوعی اقدام به مخابره یک پیام شفاف و روشن علیه تل‌آویو کرد. مقاومت فلسطین صراحتاً اعلام کرد که این اقدام ابتدایی‌ترین واکنش به تعرض صهیونیست‌ها علیه قبله اول مسلمانان است و اگر ادامه پیدا کند، بدون تردید واکنش‌ها شدیدتر میشود.

وی ادامه داد: باید توجه شود که گروه‌های فلسطینی بر خلاف گذشته اقدام به ایجاد یک اتحاد مشخص کردند و همین همگرایی باعث شد که اوضاع برای نتانیاهو و کابینه وی کمی سخت شود. دلیل دیگر که باعث شده روز قدس امسال متمایز از سال‌های گذشته باشد، تظاهرات و خیزش‌های مردمی علیه کابینه تل‌آویو و به خصوص شخص نتانیاهو است. این تظاهرات برای اولین‌بار در اراضی اشغالی و در این مقیاس گسترده شکل گرفت و باید بگویم که به میدان آمدن این جمعیت یک امر غیرمنتظره برای تیم نتانیاهو بود. از سوی دیگر باید توجه داشت که اختلاف در کابینه و ایجاد شکاف در اراضی اشغالی حالا به جایی رسیده که باز هم یک دعوای سیاسی مشخص را شاهد هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که اوضاع در منطقه هم تغییر پیدا کرده و حالا در روز جهانی قدس شاهد دگرگونی در وضعیت پیوندها و اتحادها در غرب آسیا هستیم؛ به گونه ای که ایران و عربستان و سپس سوریه و عربستان با یکدیگر وارد دور جدیدی از روابط شدند که این یک موضوع بسیار مهم به حساب می آید. از طرف دیگر مساله صلح در یمن و مذاکره میان انصارالله و عربستان سعودی مطرح است که تمام این موضوعات در مجموع به نفع اسرائیل نخواهد بود. بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران غربی معتقدند که نتانیاهو می‌تواند روند و بحران کنونی را متوقف کند اما به نظرم این وضعیت ادامه دارد و صراحتاً به ضرر راستگرایان اسرائیل است.

وی افزود: از حیث امنیتی و نظامی باید متوجه بود که جریان‌هایی مانند جهاد اسلامی حماس و غیره زیر گوش اسرائیل مشغول فعالیت هستند و حتی در تل‌آویو هم شاهد آن هستیم که علیه اسرائیل دست به عملیات می‌زنند. این موضوعات باعث می‌شود که روز قدس امسال با گذشته، تفاوت داشته باشد که البته در این میان نگاه غرب و به خصوص ایالات متحده هم مهم خواهد بود. آمریکا از وضعیت و شرایط کنونی عصبانی و متاثر هستند و تمام سناریوهای آنها تا حد زیادی با مشکل مواجه شد که اصلی ترین آنها را باید ادامه عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی به خصوص عربستان دانست.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: به همین جهت در آینده نه چندان دور ادامه این شرایط می‌تواند بسیاری از سطوح اسرائیل را با خود درگیر کند و این در حالی است که مقام‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که اگر اوضاع بهبود پیدا نکند رخدادهای جدی به خصوص در سطح اجتماعی و سیاسی به وجود می‌آید. تمامی این وضیت در شرایطی قرار دارد که نخست‌وزیر اسرائیل همچنان زیر سایه پرونده‌های فسادِ خود گام بر میدارد و همچنان بحث برگزاری دادگاه وی مطرح است، اما به هر ترتیب نتانیاهو نمی‌گذارد وضعیت فعلی تا به این حد علیه حزب لیکود و راست‌گرایان تل‌آویو رقم بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز