خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال احیای «پوپولیسم خوش‌خیم» به موازات محاکمه خود است/ ۲ سناریو درباره حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۰۰۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: محاکمه رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده تهدیدی است که وی می‌خواهد آن را به فرصت تبدیل کند ولی در این میان باید منتظر بود و دید آیا ساختار قضایی ایالات متحده توان ریسک کردن در قبال او را دارد یا خیر.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح تأثیر محاکمه رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده بر فضای سیاسی این کشور و انتخابات ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ترامپ را باید یک تاجر خوش‌شانس دانست که در خانواده‌ای رشد کرده که تمام تکنیک‌های اقتصادی و به خصوص فروش را به خوبی فرا گرفته است. او در تجارت به حد مرگ رسید و ورشکسته شد اما در نهایت توانست خود را بازیابی کند و به همین جهت ورود وی به عالم سیاست با تکنیک‌های مرکب همراه بود. او در سال ۲۰۱۶ توانست یکی از برجسته‌ترین نامزدهای دموکرات را به گونه‌ای شکست دهد که تا امروز در مورد آن سخن گفته می‌شود؛ چراکه «هیلاری کلینتون» نامزدی بود که خانواده او سراسر سیاسی بود و از نفوذ بالایی برخوردار بودند اما در نهایت مغلوب شد.

وی ادامه داد: ترامپ توانست «پوپولیسم خوش‌خیم» را در آمریکا پایه‌گذاری کند و به نحوی همه چیز را به نفع خود کانالیزه کرد که در نهایت بسیاری از مخالفانش را به حاشیه راند و حالا هم به دنبال احیای آن است. او سیاست کلان ابهام و پیچیدگی را به همراه تئوری بازیگر دیوانه هنری کسینجر با تکنیک‌های رسانه‌ای درهم آمیخته و توانست چهار سال اقداماتی انجام دهد که تاکنون در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده است. توجه داشته باشید که ترامپ برخلاف بسیاری از رؤسای جمهور آمریکا هیچ جنگی به راه نینداخت ولی به گونه‌ای از ادبیات تحکمی بهره برد که رقبای خود را منکوب و خاموش کرد. به عنوان نمونه ضربه‌ای که او به برجام وارد کرد هنوز هم جریان دارد و تمام این اقدامات نشان می‌دهد که ترامپ صرفاً یک پوپولیسم سیاسی را دنبال نکرد. او امروز در حالتی از مجادله و اصطکاک قرار دارد که هیچکدام از جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها در مشابه این وضعیت روبه‌روی یکدیگر قرار نگرفتند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ترامپ به‌رغم آنکه با ۳۷ مورد اتهامی روبه‌رو شده اما باز هم اعلام می‌کند که اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیروز شود بدون شک خانواده بایدن را محاکمه خواهد کرد. او کسی است که همین حالا هم به دنبال استفاده از ادبیات پر سر و صدای دوران ریاست جمهوری خود است تا بتوانند طرفدارانش را تحت الشعاع قرار دهد. ترامپ بارها اعلام کرده که وی به دلیل نگهداری اسناد محرمانه محاکمه می‌شود اما سپس این سوال را مطرح می‌کند که چرا مقاماتی مانند جو بایدن و سایر سیاستمداران ایالات متحده که اسناد محرمانه در خانه یا دفتر کار خود نگهداری می‌کنند، محاکمه نمی‌شوند؟ واقعیت این است که اشاره ترامپ به این موضوع صحیح است اما باید توجه داشته باشیم که سیاستمداران کلاسیک آمریکا از ادامه حضور او در ساختار سیاسی و همچنین شیوع مجدد روندهای فکری او در کشور هراس دارند و نمی‌خواهند دوباره پای وی به کاخ‌سفید باز شود.

وی افزود: این در حالی است که چارچوب‌های سیاسی و حقوقی در ایالات متحده نمی‌گذارند ترامپ به بیراهه برود و به همین دلیل است که شاهد محاکمه او هستیم، ولی به نظرم در نهایت ترامپ می‌تواند نامزد خطرناکی برای رقبای دموکرات خود در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا باشد. معتقدم محاکمه وی تهدیدی است که او می‌خواهد آن را به فرصت تبدیل کند ولی در این میان باید منتظر بود و دید آیا ساختار قضایی ایالات متحده توان ریسک کردن در قبال ترامپ را دارد یا خیر. در این میان دو سناریو برای ترامپ وجود دارد: سناریوی اول این است که دستگاه قضایی آمریکا علیه او حکم محکومیت صادر می‌کند و در نهایت وی از حضور در انتخابات منع می‌شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد احتمالاً ترامپ یک کاندیدای نزدیک به خود مانند مایک پمپئو و حتی گزینه‌های دیگر را مورد حمایت قرار می‌دهد که در آن موقع یک بازی پیچیده درون حزب جمهوری‌خواه شکل می‌گیرد.

مطهرنیان در پایان خاطرنشان کرد: سناریوی دوم هم این است که اگر وی محکوم نشود بدون شک باید ترامپ را یک کاندیدای خطرناک برای دموکرات‌ها دانست؛ چراکه از آن به بعد ترامپ در تمام مناظره‌های انتخاباتی بر این مساله مانور می‌دهد که تمام دموکرات‌ها با کمک دستگاه قضایی ایالات متحده نتوانستند سلامت سیاسی وی را زیر سوال ببرند و به نوعی دست بالا را خواهد داشت. عده‌ای معتقدند که حتی اگر علیه ترامپ حکم محکومیت صادر نشود، حزب جمهوری‌خواه وی را به عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ معرفی نمی‌کند اما به نظرم این تحلیل نادرست است؛ به گونه‌ای که در این مقطع آرای الکترال تعیین‌کننده است. اگر ترامپ بتواند نصف به علاوه یک را کسب کند، تمام الکترال کالج‌ها به نفع وی ثبت خواهد شد و او می‌تواند به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه وارد میدان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز