خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح استقرار پدافند هوایی آمریکا در اقلیم همچنان نامفهوم است/ علاوه بر عراق، آنکارا و تهران هم با این مساله مخالفت خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۶۰۳

تحلیلگر مسائل عراق گفت: هر اقدامی که از سوی آمریکا بخواهد در اقلیم کردستان انجام شود بدون تردید باید به تایید پارلمان عراق برسد اما مجلس همچنان در دست مخالفان واشنگتن است.

 «محمدصالح صدقیان» تحلیلگر مسائل عراق در تشریح ابعاد طرح ایالات متحده برای استقرار سامانه پدافند هوایی در اقلیم کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سال ۲۰۱۱ میلادی توافق همکاری راهبردی میان عراق و آمریکا در زمان استقرار دولت نوری مالکی در بغداد امضا شد که بسیاری آن را توافق بغداد - واشنگتن می‌نامند. در آن توافق به همکاری‌های امنیتی، دفاعی، سیاسی و تجاری اشاره شده و حتی بر اساس همین توافق بخشی از نیروهای نظامی ایالات متحده از خاک عراق خارج شدند. این در حالیست که در شرایط کنونی یک سری از نظامیان آمریکا بر اساس توافق سال ۲۰۱۱ میلادی در عراق حضور دارند و برخی دیگر بر اساس درخواست دولت این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی و در چهارچوب ائتلاف ضد داعش در بغداد حضور دارند و به همین جهت معتقدند که بحث آموزش و مسائل نظامی دوجانبه یک موضوع هماهنگ‌شده میان دو طرف به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در این میان اخیراً اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است سامانه پدافندی ایالات متحده در اقلیم کردستان عراق مستقر شود که حالا بحث‌های زیادی را به وجود آورده است. معتقدم که این موضوع یک طرح و مساله مطرح شده از سوی قانونگذاران ایالات متحده به حساب می‌آید اما بغداد هنوز هیچ تصمیمی در این مورد نگرفته و صرفاً شاهد اتخاذ مواضع سیاسی مخالف با این طرح از سوی برخی سیاستمداران عراقی هستیم. دلیل این اعتراض هم کاملاً مشخص است؛ چراکه هر اقدامی در این مقیاس قرار باشد صورت پذیرد، بدون تردید باید به تایید پارلمان عراق برسد. از منظر دیگر هم باید توجه داشت که اربیل نمی‌خواهد خود را مقابل بغداد در چنین پرونده‌ای قرار دهد و به همین جهت به نظرم واشنگتن در ابتدا باید با دولت عراق در این خصوص به نتیجه برسد و سپس وارد رایزنی با اقلیم کردستان عراق شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که پارلمان عراق هم در دست مخالفان آمریکا است و بدون شک استقرار سامانه پدافند هوایی در اقلیم را تأیید نخواهند کرد. برخی معتقدند ایالات متحده با اعمال فشار بر اقلیم کردستان عراق سعی می‌کند تا اربیل را به سمت موافقت با چنین مسأله‌ای جهت‌دهی کند تا سامانه پدافند هوایی در آنجا مستقر شود که به نظرم این تحلیل تا حد زیادی نادرست است؛ به گونه‌ای که کردستان عراق همین حالا با مشکلات مالی و اداری زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌خواهد یک مشکل جدید به مشکلاتش اضافه شود. از منظر دیگر باید متوجه بود که رئیس‌جمهور ترکیه هم به دنبال بهبود روابط آنکارا با بغداد است. به این جهت فکر نمی‌کنم که ترکیه و حتی ایران هم در برابر چنین اقدام احتمالی از سوی ایالات متحده سکوت کنند. لذا موافقت عراق برای این اقدام آمریکا در اقلیم کردستان، بسیار مهم است و به نظرم در شرایط کنونی نمی‌توان اجرای چنین سناریویی را ممکن دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم بحث استقرار چنین سامانه پدافندی در اقلیم نامشخص و نامفهوم است و حتی آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند همانند گذشته در منطقه حضور داشته باشند؛ به انضمام آنکه ترکیه هم اعتقاد دارد تحرکات نظامی ایالات متحده در شمال سوریه و عراق به شدت به ضرر آنکارا رقم می‌خورد. نکته نهایی این است که طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با یکدیگر بودیم و حالا هم بحث بهبود روابط سوریه و ترکیه مطرح است. مجموع این مسائل می‌تواند به صورت مستقیم بر تصمیمات آمریکا هم تاثیر بگذارد؛ چراکه اگر آنکارا و دمشق با یکدیگر آشتی کنند نیروهای ترکیه از شمال سوریه خارج خواهند شد و به نظرم ایالات متحده هم مجبور به ترک این منطقه می‌شود. بر این اساس طی هفته‌های آتی احتمال دارد که در حوزه میدانی اتفاقات متفاوتی در سطح منطقه رخ بدهد که باید منتظر خروجی آنها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز