خبرگزاری کار ایران

کار‌شناسان آمریکایی:

ارتش سوریه به «غوطه شرقی» حمله شیمیایی نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۴۵

برد موشک‌هایی که در کلاهک‌های آن‌ها گاز سارین مورد استفاده قرار گرفت نزدیک به دو کیلومتر است و مناطقی که آن زمان در کنترل ارتش سوریه بود در مسافتی بیش از دو کیلومتر دور‌تر از منطقه‌ای قرار داشت که در معرض حمله شیمیایی قرار گرفت.

کار‌شناسان آمریکایی اعلام کردند که تحقیقات نشان می‌دهد ارتش سوریه به منطقه «غوطه شرقی» در نزدیکی دمشق حمله شیمیایی نکرده است.

به گزاش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، این کار‌شناسان تاکید کردند که برد موشک‌های حامل گاز «سارین» که در غوطه شرقی در ماه آگوست سال ۲۰۱۳استفاده شد، نشان می‌دهد این موشک‌ها توسط ارتش سوریه به کار گرفته نشده است.

«تئودور پوستولا» کار‌شناس مرکز فناوری «ماساچوست» و «ریچارد لویدا» کار‌شناس تسلیحاتی سازمان ملل در گزارشی با عنوان «نتایج احتمالی اشتباه اطلاعاتی سازمان اطلاعات آمریکا درباره حمله شیمیایی دمشق در ۲۱ آگوست ۲۰۱۳» تاکید کردند که در غوطه شرقی مواد شیمیایی بدون برنامه ریزی و مقدمات از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار گرفت.

در این گزارش که امروز - جمعه - منتشر شد، آمده است که برد موشک‌هایی که در کلاهک‌های آن‌ها گاز سارین مورد استفاده قرار گرفت نزدیک به دو کیلومتر است و این نشان می‌دهد که اگر ارتش سوریه از این موشک‌ها استفاده می‌کرد به هدف برخورد نمی‌کردند.

در گزارش کار‌شناسان آمریکایی آمده است که مناطقی که آن زمان در کنترل ارتش سوریه بود در مسافتی بیش از دو کیلومتر دور‌تر از منطقه‌ای قرار داشت که در معرض حمله شیمیایی قرار گرفت.

کار‌شناسان آمریکایی تاکید کردند که دولت آمریکا باید علت اشتباه فاحش و آشکار در نتیجه گیری‌های سازمان اطلاعات این کشور را هر چه باشد باید توضیح دهد.

این گزارش همچنین به شکل قاطع گزارش‌هایی که اعلام کرده بودند فقط ارتش سوریه قادر به ساخت مهمات و موشک‌های حامل مواد سمی هستند را رد کرد.

بر اساس این گزارش هر کسی که دارای کارگاه میکانیکی با امکانات اندک باشد می‌تواند به شکل دستی سلاح شیمیایی تولید کند.

از طرف دیگر، روزنامه آمریکایی «ماکلاچی» نیز تاکید کرد که موشک‌های سارین که در غوطه شرقی پیدا شد با سلاح‌های شیمیایی که در اختیار دولت سوریه است و آن‌ها را به سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی تحویل داد، یکی نیست و هیچ شباهتی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز