خبرگزاری کار ایران

یدیعوت احارونوت گزارش داد:

نگرانی مقام‌های امنیتی اسرائیل از موافقت نتانیاهو با تاسیس نیروگاه هسته‌ای عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۵۲۳

مقام‌های امنیتی اسرائیل نسبت به موافقت نخست‌وزیر این رژیم با تاسیس نیروگاه هسته‌ای عربستان در قبال عادی‌سازی روابط نگران هستند.

به گزارش ایلنا، روزنامه یدیعوت احارونوت در گزارشی نوشت که مقام‌های نهاد امنیتی و نظامی در اسرائیل بیم آن دارند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم با درخواست عربستان سعودی برای تاسیس نیروگاه هسته‌ای در قبال عادی سازی روابط با تل آویو موافقت کند.

این روزنامه افزود: «عربستان سعودی گرم شدن روابط با اسرائیل را مشروط به ایجاد تأسیسات غیرنظامی برای غنی‌سازی اورانیوم می‌داند، اما مقام‌های ارشد نهادهای دفاعی نگران هستند که ریاض از این توافق برای اهداف نظامی سؤ‌استفاده کند».

در ادامه این گزارش آمده است: «‌گروهی از کارشناسان در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند بر یکی از بزرگ‌ترین معماهای تاریخ سلاح‌های هسته‌ای تمرکز کنند. همزمان سیل روزافزون اخبار تاکید می‌کند که در برهه کنونی عادی‌سازی روابط بین دو طرف که چهره خاور‌میانه را تغییر می‌دهد، عملا غیر ممکن است».

یدیعوت احارونوت افزود: «این معما به گزارش‌های فراوانی مربوط می‌شود که منبع تعدادی از آنها مشخص نیست اما برخی به پروژه هسته‌ای پاکستان اشاره می‌کنند که در نتیجه همکاری بین اسلام آباد و ریاض به وجود آمد و در واقع تامین مالی عربستان سعودی مایه نجات پروژه شد که البته آنها این کمک مالی را به شرط انتقال بخشی از این زرادخانه به خاک خود در صورت لزوم و نیاز انجام داده‌اند». 

در ادامه گزارش آمده است: «سعودی‌ها در حال حاضر  هدف خود از تاسیس نیروگاه هسته‌ای را تولید انرژی اعلام کرده‌اند. در عین حال سلاح هسته‌ای ‌یا یک پروژه هسته‌ای مستقل نیز  در اختیار ندارند اما دلایل و شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد ریاض به طور محرمانه به این موضوع فکر می‌کند».

این روزنامه در پایان نوشت: «مقام‌های ارشد نهاد امنیتی اسرائیل از این بیم دارند که نتانیاهو که برای معاهده صلح با ریاض بسیار جدی است، ممکن است با چرخه سوخت هسته‌ای در خاک عربستان موافقت کند، گرچه مخالفت با این موضوع بخش مهمی از سیاست چندین ساله اسرائیل بوده است».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز