خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

گسترش ماموریت ناتو در عراق به معنای ابقای آمریکا در بغداد است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۴۴۳

احتمال پشتیبانی واشنگتن از تل‌آویو در جنگ احتمالی با حزب‌الله لبنان

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایالات متحده به دنبال آن است که حوزه نفوذ و جغرافیای تحت سلطه خود را در عراق و منطقه گسترش دهد و در این میان مجدداً واشنگتن تمرکز خود را بر روی عراق قرار داده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل ادامه حضور ناتو در عراق و پذیرش مسئولیت‌های جدید در قبال نیروهای مسلح عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بعد از تصمیم پارلمان عراق در سال ۱۳۹۸ که برآمده از شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود، یک سری از رویکردها در نهادهای دولتی و پارلمانی عراق به وجود آمد و قرار بر این شد که نیروهای ایالات متحده ظرف دو سال از عراق خارج شوند که این اقدام بر اساس مصوبه پارلمان عراق به وجود آمد. این روند تا جایی ادامه داشت که در سال گذشته ناتو و وزارت دفاع عراق هم‌ موافقت‌نامه‌ای را به امضا رساندند و قرار شد تا برخی از همکاری‌ها میان آنها انجام شود که البته با مخالفت مردم و نهادهای مدنی بغداد مواجه شد.

وی ادامه داد: در این میان وزارت دفاع عراق هم به این نگرانی‌های عمومی پاسخ داد اما حالا باز هم ناتو اعلام کرده که به دنبال پذیرش نقش بیشتر در عراق برای آموزش و فعالیت‌های مستشاری است. دفتر نمایندگی ناتو در بغداد صراحتاً اعلام کرده که بر اساس درخواست مقامات عراقی و تصمیم شورای آتلانتیک شمالی در ۱۷ آگوست ۲۰۲۳ میلادی، ناتو ماموریت‌های بیشتری را در عراق به عهده خواهد گرفت که به نظر من این اقدام با خط‌دهی مستقیم ایالات متحده در حال انجام است. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها می‌خواهند به هر ترتیب که شده حتی در قالب ناتو در عراق باقی بمانند و گفته می‌شود که تحرکات در پایگاه عین‌الاسد و پایگاه الحریر از سوی نظامیان آمریکا بیشتر شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگرچه مشاور امنیت ملی عراق در خصوص این اقدامات ایالات متحده هشدار داده اما باید متوجه باشیم که بر اساس اعلام مقامات ناتو نیروهای آنها در عراق قرار است از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نظامی افزایش پیدا کند که به نوعی نشان می‌دهد غرب نمی‌خواهد از عراق خارج شود. همچنین ایالات متحده به دنبال آن است که حوزه نفوذ و جغرافیای تحت سلطه خود را در عراق و منطقه گسترش دهد و در این میان مجدداً واشنگتن تمرکز خود را بر روی عراق قرار داده است. این اقدامات ناتو و هماهنگی ایالات متحده با این نهاد امنیتی و نظامی در حالی انجام می‌شود که تحرکات ایالات متحده در مرزهای مشترک سوریه و عراق افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقدند  بحران‌های داخلی اسرائیل به سمت و سویی رفته که احتمال دارد حزب‌الله لبنان و تل‌آویو با یکدیگر وارد جنگ شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع این مؤلفه‌ها را اگر کنار یکدیگر قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان وارد جنگ شود، ایالات متحده هم سعی می‌کند از ناحیه سوریه و عراق پشتیبانی و کمک‌های لجستیکی خود را به اسرائیل برساند. بر همین اساس حتی معتقدم حضور و افزایش تحرکات آمریکا در پایگاه عین‌الاسد و پایگاه الحریر در همین راستا قابل تحلیل است. برخی دیگر از داده‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده همچنان در عراق به دنبال آن است که بتواند داعش را مجدداً احیا کند و بعید نیست که ادامه حضور ناتو در عراق و همچنین تحرکات ایالات متحده در منطقه، برای احیای این جریان تروریستی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز