خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

مهمات حاوی اورانیوم؛ چاشنی سمی جدید در جنگ اوکراین

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۵۷۳

مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده چه هستند و ابعاد و تاریخچه استفاده از آن‌ها چیست؟

به گزارش الینا، روز گذشته -‌شنبه- رسانه‌ها گزارش داده‌اند بسته کمک نظامی جدید دولت آمریکا به اوکراین حاوی اورانیوم ضعیف‌شده خواهد بود. 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده که دولت آمریکا هفته آینده از این بسته جدید کمک نظامی رونمایی خواهد کرد. 

طبق نوشته این رسانه، این مهمات قابل شلیک از تانک‌های آبرامز آمریکایی هستند.

این گلوله‌ها که می‌تواند به نابودی تانک‌های روسی کمک کند، بخشی از بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین است که قرار است در روزهای آینده رونمایی شود. 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر هشدار داده بود که روسیه «با توجه به اینکه غرب دسته‌جمعی شروع به استفاده از تسلیحات با ‌مولفه هسته‌ای‌ کرده است، پاسخ متقابل خواهد داد.

اما این تسلیحات جدید چه ماهیتی دارند؟ 

پرسش نخست این است که اورانیوم ضعیف‌شده چیست؟ اورانیوم ضعیف‌شده محصول فرعی فرآیند ایجاد اورانیوم کمیاب‌تر و غنی‌شده مورد استفاده در سوخت هسته‌ای و سلاح اتمی است. اورانیوم ضعیف‌شده اگرچه ‌از اورانیوم غنی‌شده قدرت کمتری داشته و قادر به ایجاد واکنش هسته‌ای نیست، اما در عین حال محصولی بسیار متراکم است، کیفیتی که آن را به عنوان یک پرتابه بسیار جذاب می‌کند.

ادوارد گیست، کارشناس هسته‌ای در سازمان تحقیقاتی «راند» معتقد است: «اورانیوم ضعیف‌شده آنقدر متراکم است که از زره‌های نظامی عبور می‌کند و حرارت آن به مقداری بود که می‌تواند مشتعل شود.»

از سوی دیگر، «اسکات بوستون»، تحلیلگر ارشد دفاعی گفت که وقتی مهمات اورانیوم ضعیف‌شده شلیک می‌شود، «در اصل به یک دارت فلزی عجیب و غریب تبدیل می‌شود که سرعت فوق‌العاده بالایی به خود می‌گیرد.»

در دهه ۱۹۷۰، ارتش ایالات متحده شروع به ساخت گلوله‌های ساخته‌شده با اورانیوم ضعیف‌شده کرد و از آن زمان برای تقویت آن، آن را به زره تانک کامپوزیت اضافه کرد. این کشور همچنین اورانیوم ضعیف‌شده را به مهمات شلیک‌شده توسط هواپیمای تهاجمی پشتیبانی نزدیک ای-۱۰ نیروی هوایی، موسوم به «قاتل تانک» اضافه کرده است.

این در حالی است که برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد این مهمات را «فلز سنگین سمی شیمیایی و رادیولوژیکی» توصیف کرده است.

گرچه مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به عنوان سلاح هسته‌ای در نظر گرفته نمی‌شوند، انتشار سطوح پایین تشعشعات آن‌ها باعث شده است که ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد ‌در مورد خطرات احتمالی قرار گرفتن در معرض آن‌ها هشدار دهد.

مهمات اورانیوم ضعیف‌شده در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ علیه تانک های تی-۷۲ عراق و بار دیگر در حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ و همچنین در صربستان و کوزوو استفاده شد. برخی گمانه‌زنی حاکی از آن بوده که بیماری‌هایی که برخی از کهنه‌سربازان ارتش ایالات متحده پس از پایان جنگ به آن دچار شده‌اند، برآمده از این مهمات سمی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز