خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعویق احتمالی اصلاحات قضایی، حربه سیاسی و رسانه‌ای نتانیاهو است/ تقابل دو نگاه در مورد تصویب لوایح ۱۲گانه در اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۷۳۶

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: طیف مذهبی اسرائیل بدون شک ‌با توجه به دیدگاه‌های تند و تیز خود نمی‌توانند طی سال‌های آینده در کابینه این رژیم جایگاهی پیدا کنند و به همین دلیل از کابینه خارج نخواهند شد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به احتمال به تعویق افتادن تصویب و اجرای اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اینکه از برخی منابع خبری در اراضی اشغالی شنیده می‌شود که قرار است طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل به مدت یک سال و نیم به تعویق بیفتد به نظرم حربه سیاسی و رسانه‌ای به حساب می‌آید. باید توجه داشته باشید که قرار است سه‌شنبه هفته آینده، یکی از ۱۲ لایحه طرح اصلاحات قضایی در دادگاه عالی رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار بگیرد که از آن با عنوان «قانون استاندارد معقولیت» نام برده شده است. اینکه حالا و در این فضا خبر تعلیق یک سال و نیمه لایحه اصلاحات قضایی مطرح می‌شود به نظرم به این دلیل است که تیم نتانیاهو بتوانند دادگاه عالی اسرائیل را فریب دهند و در نهایت نتیجه مورد نظر خود را در جلسه مذکور کسب کنند.

وی ادامه داد: این در حالیست که برخی از مقامات حزب لیکود و اشخاصی مانند یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل به دنبال آن هستند که اصلاحات قضایی به صورت یکباره تصویب شود اما در مقابل نتانیاهو و برخی از وکلای همراه با وی به دنبال آن هستند که این اصلاحات آرام آرام و طی حدوداً یک سال و نیم تا دو سال آینده تصویب و عملیاتی شود. در این میان به نظرم با توجه به روند اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی این لایحه تایید نخواهد شد. از سوی دیگر از نتانیاهو هم بعید است که هر ۱۲ لایحه را یک‌باره تأیید کند بلکه آرام آرام به سمتی می‌رود که اولاً رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده در واشنگتن وارد کاخ سفید شود و نتانیاهو بداند که در خارج از اسرائیل قرار است با چه تیمی در واشنگتن روبه‌رو شود. دوماً نتانیاهو به دنبال آن است که اوضاع داخلی را به نحوی آرام کند تا در نهایت بتواند از فروپاشی کابینه جلوگیری به عمل بیاورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر همین حالا در اسرائیل انتخابات برگزار شود، نتانیاهو و مذهبی‌های همراه با او مجدداً به قدرت نخواهند رسید. به همین جهت آنها به خوبی می‌دانند که اگر از کابینه فعلی به رهبری نتانیاهو خارج شوند و کابینه اسرائیل فروبپاشد بدون شک ‌با توجه به دیدگاه‌های تند و تیز خود نمی‌توانند طی سال‌های آینده در کابینه اسرائیل جایگاهی پیدا کنند. معتقدم نتانیاهو به مرور زمان و در ادوار گوناگون یک لایحه از لوایح ۱۲گانه را تصویب خواهد کرد و در نهایت گام به گام به تصویب نهایی تمامی این لوایح خاتمه می‌دهد تا بتواند فضای داخل و خارج از اراضی اشغالی را به نفع خود کنترل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید هر زمان اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا می‌کند فشار واشنگتن و کاخ سفید بر نتانیاهو هم زیاد خواهد شد اما چندی دیگر عملاً بایدن و تیم او مشغله‌های سیاسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴ آمریکا را خواهند داشت و وارد وضعیتی می‌شوند که شاید فشارها بر نتانیاهو را کاهش دهند تا بتوانند از لابی آیپک بیشترین بهره را در انتخابات ببرند. در نهایت باید ببینیم که نتانیاهو چگونه اوضاع را پیش خواهد برد و در این راستا قرار است با مخالفان داخلی و خارجی خود چگونه بر سر اصلاحات قضایی روبه‌رو شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز