خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین جنگ با روسیه را تشدید می‌کند/ در صورت تند و تیز شدن تقابل، روسیه واکنش محافظه‌کارانه نشان خواهد داد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۳۴۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده در مقیاس کلان به دنبال آن خواهد بود که به هر ترتیب نگذارد چسبندگی مشهود و عمیق میان روسیه و اتحادیه اروپا شکل بگیرد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح سفر آنتونی بلینکن به اوکراین و ابعاد تحویل تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر وزیر خارجه ایالات متحده به اوکراین را به نوعی باید در راستای سر و شکل دادن به نظم نوین جهانی قلمداد کنیم اما نباید اینگونه تلقی شود که این سفر به تنهایی ارزش کلیدی داشته است. در مقیاس کلی باید گفت که واشنگتن برای کنترل روسیه، به ختم شدن پرونده اوکراین نیاز دارد و از این جهت می‌توان گفت که سفر آنتونی بلینکن دارای ارزش خواهد بود. این سفر در حالی انجام شد که وزیر دفاع جدید اوکراین هم کار خود را از چند روز قبل شروع کرده و در این میان باید متوجه بود که او با کشورهای غربی در هماهنگی کامل به سر می‌برد و به همین جهت ممکن است اتفاق‌های جدیدی در حوزه میدانی پرونده اوکراین رخ دهد.

وی ادامه داد: این در حالیست که ایالات متحده در مقیاس کلان به دنبال آن خواهد بود که به هر ترتیب نگذارد چسبندگی مشهود و عمیق میان روسیه و اتحادیه اروپا شکل بگیرد. بر همین اساس به اعتقاد من ایالات متحده پس از روسیه به دنبال پرونده ایران و سپس تقابل با چین خواهد رفت. اینکه ایالات متحده اعلام می‌کند یک میلیارد دلار کمک برای اهدا به اوکراین در نظر گرفته یا اینکه گفته می‌شود که تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی‌یف تحویل داده می‌شود، عملاً به نوعی بالا بردن سطح جنگ میان دو طرف محسوب می‌شود. روس‌ها فکر می‌کردند که جنگ اوکراین کوتاه‌مدت خواهد بود و نهایتاً ظرف چند ماه پرونده حمله به این کشور را خواهند بست اما اینگونه نشد و حتی واشنگتن هم کمک‌های خود به اوکراین را به همراه اروپایی‌ها تشدید کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: روسیه اعلام کرده بود که آمریکا کمک‌های خود را تا کشته شدن آخرین شهروند اوکراینی ادامه خواهد داد که به نوعی باید این سخنان را واکنش مستقیم مسکو به اقدامات آمریکا دانست و در فاز دیگر این اظهارات در بطن خود بدین معنا ترجمه می‌شود که روسیه در قبال کمک به اوکراین از سوی آمریکا بیکار نخواهد نشست و پاسخ مقتضی می‌دهد. تمامی این مسائل در حالی اتفاق میفتد که وزیر خارجه آمریکا صراحتاً پیشروی‌های نظامی اوکراین را تبریک گفته است اما در کل باید متوجه بود که پیشروی نظامی اوکراینی‌ها برای روس‌ها گران تمام خواهد شد. به همین علت معتقدم که ورود تسلیحات جدید مانند تسلیحات با اورانیوم ضعیف شده به اوکراین، تشدید مقابله با روسیه را رقم خواهد زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل بسیاری معتقدند که روس‌ها همچنان در حال بلوف زدن در مورد پاسخ‌های خود به اوکراین و آمریکا هستند؛ تا جایی که آنها قبلاً اعلام کرده بودند که اگر کمک‌های غرب به اوکراین تشدید شود و معادلات به ضرر آنها رقم بخورد، ماهواره‌های آمریکا را هدف قرار خواهند داد اما تاکنون و با گذشت بیش از یک سال و نیم از جنگ اوکراین چنین اتفاقی رخ نداده است. بر این اساس معتقدم که تحریک روسیه از سوی آمریکا جدی است و احتمال دارد که این روند تقابل‌ها میان طرفین را تند و تیز کند. فرض را بر این بگذارید که واشنگتن به هر ترتیب از تسلیحات با اورانیوم ضعیف شده استفاده کنند، در مقابل بدون شک روس‌ها هم واکنش نشان خواهند داد اما این واکنش محافظه‌کارانه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز