خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

به نتیجه نرسیدن مذاکرات صنعا و ریاض می‌تواند به ناامن شدن مرزهای عربستان منجر شود/ از نظر انصارالله ادامه روند منفی مذاکرات به معنای ادامه جنگ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۷۸۵

کارشناس سیاسی مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از هرگونه حل و فصل پرونده یمن که منافع یمنی‌ها و انصارالله را تأمین می‌کند جلوگیری کنند و صرفاً منافع خود را تأمین کنند.

«جلال چراغی» کارشناس سیاسی مسائل منطقه در تشریح ابعاد مذاکرات هیأت سیاسی انصارالله و عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ولیعهد عربستان سعودی اخیراً پس از نشست گروه ۲۰ در هند به عمان سفر کرد که این نشان می‌دهد ریاض برای برقراری ثبات منطقه‌ای و رسیدن به اهداف اقتصادی طرح ۲۰۳۰ به دنبال آن است که در یمن صلح را نهایی کند. به عنوان مثال در بحث کریدور هند – خاورمیانه – اروپا که عربستان سعودی هم بخشی از آن به حساب می‌آید، ریاض نیاز به آرام‌سازی اوضاع منطقه‌ای دارد. از سوی دیگر بن سلمان برای تثبیت جایگاه خود نیاز دارد که در دو حوزه حقوق بشر داخلی و خارجی وجه خود را تطهیر کند. در حوزه حقوق بشر خارجی یمن در صدر فهرست است؛ چراکه خسارات زیادی به این کشور از حیث اقتصادی و انسانی وارد شده و از منظر دیگر نهادهای بین‌المللی می‌توانند علیه وی در این محور دست به کار شوند و برای او موانعی را ایجاد کنند. لذا در نهایت نیاز به حل و فصل این مواضع و مشکلات حس می‌شود.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه بود که عربستان نمی‌خواهد و نمی‌خواست که روند جنگ در یمن ادامه پیدا کند؛ چراکه در این هشت سال دستاوردی نداشته و می‌خواهد که این وضعیت فعلی متوقف شود. به همین دلیل ولیعهد عربستان به سمت عمان رفت و به دنبال آرام‌سازی در پرونده یمن است. این در حالیست که آمریکایی‌ها هم تلاش می‌کنند از هرگونه حل و فصل این پرونده که منافع یمنی‌ها و انصارالله را تأمین می‌کند جلوگیری کنند تا صرفاً منافع خود را تأمین کنند. از این رو در مورد سفر هیئت صنعا به عربستان سعودی باید دانست که انصارالله اعلام کرده‌ است که مذاکرات نباید اینگونه یا همانند دفعات قبل پیش برود و باید به هر ترتیب به نتیجه برسد؛ چراکه از نظر آنها ادامه این روند به معنای جنگ است و اگر یمنی‌ها هم سکوت کنند به معنای ساکت شدن در خصوص ادامه جنگ است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با این وصف اگر مذاکرات مذکور به نتیجه نرسد، بدون شک یمنی‌ها تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد که به ناامن شدن مرزهای عربستان سعودی منجر خواهد شد. ادامه وضعیت آن هم به صورت فعلی که مسائل درمانی، دارویی، غذایی و حتی پرداخت حقوق کارمندان یمنی هنوز مشخص نیست و تعهدات ریاض در این خصوص عملیاتی نشده، بدون شک به ضرر یمنی‌ها خواهد بود و عملاً خروجی مثبتی نخواهد داشت. مضاف بر آنکه هنوز هیچ محتوایی از سفر ولیعهد عربستان سعودی به مسقط و دیدار وی با سلطان عمان مشخص نشده است اما به هر ترتیب سفر هیأت انصارالله به عربستان بعد از این سفر انجام شده که باید منتظر خروجی آن باشیم.

وی در پایان خاطرنشان  کرد: با توجه به مؤلفه‌های موجود و اوضاع و احوال حاکم بر پرونده یمن باید بگویم که راه دشواری همچنان در پیش است؛ چراکه دخالت و فشار آمریکا هم در این میان علنی و مشهود است. به نظرم ولیعهد عربستان سعودی بهتر است که در مسیر تأمین منافع ملت یمن و همچنین پایان  دادن به این پرونده گام بردار تا پرونده این منازعه هشت ساله به صورت کامل بسته شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز