خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا به دنبال ترمیم شکست اسرائیل است/ طرح پاریس برای ائتلاف نظامی علیه حماس، آرام‌سازی نتانیاهوبه حساب می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۶۵۷

کارشناس مسائل منطقه گفت:این‌که شاهد هستیم رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی علیه حماس را به اسرائیل داده است، نشان می‌دهد الیزه به دنبال یک طرح جایگزین برای آرام‌سازی اسرائیل است. در این بین مجموعه غرب اعم از اروپا و آمریکا، هم‌ اکنون در اوکراین درگیر جنگ با روسیه هستند و به نوعی هر دو پرونده برای آنها هزینه‌های زیادی به وجود آورده است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل طرح رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد ائتلاف‌های نظامی علیه حماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید دانست که سفر مقامات غرب به اسرائیل کاملاً طبیعی است؛ چراکه این رژیم فرزند نامشروع غرب در خاورمیانه بعد از جنگ دوم جهانی به حساب می‌آید. بسیاری معتقدند که یهودیان توسط مسیحیان به این نقطه منتقل شدند تا در نهایت یک بحران مشخص و دائمی در منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد که بتوانند از این طریق منافع خود را در غرب آسیا و حتی مجادلات داخلی تأمین کنند. به همین جهت سفر رئیس جمهوری فرانسه و حتی سفر بایدن یا سایر مقام‌های اروپایی و آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی آن هم در شرایط کنونی را باید یک روند عادی دانست.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که عملیات حماس و خروجی آن به حدی بوده که غرب هم شوکه شده و حالا اروپا و آمریکا به دنبال دلداری دادن و جلب حمایت تل‌آویو هستند. اینکه امانوئل مکرون وارد اراضی اشغالی می‌شود و مواضع خود را علیه حماس و فلسطین اتخاذ می‌کند به نوعی نشان می‌دهد که پاریس می خواهد نتانیاهو را آرام کرده و او را به سمت آتش‌بس سوق دهد. در این بین شاهد آن بودیم که رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی علیه حماس را به اسرائیل داده که نشان می‌دهد الیزه به دنبال یک طرح جایگزین برای آرام‌سازی اسرائیل است. در این بین مجموعه غرب اعم از اروپا و آمریکا، هم اکنون در اوکراین درگیر جنگ با روسیه هستند و به نوعی هر دو پرونده برای آنها هزینه‌های زیادی به وجود آورده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به اعتقاد من اسرائیل به غزه حمله زمینی نخواهد کرد؛ چراکه منطق دولت‌های خاورمیانه و فرامنطقه نمی‌پذیرد که چنین اتفاقی علیه غیرنظامیان رقم بخورد. از سوی دیگر حزب‌الله لبنان هم در حال اعمال فشار بر اسرائیل از ناحیه شمال است و در یمن هم انصارالله در حال رصد اوضاع و احوال جاری در غزه و منطقه بوده که مجموع این مسائل به نوعی یک آزار سیستماتیک علیه آمریکا و اسرائیل را رقم زده است. این در حالیست که برخی معتقدند اسرائیل به دلیل نفوذ فرانسه در لبنان به دنبال آن است که فشار حزب‌الله بر خود را از ناحیه شمال اسرائیل کم کند که به نظرم این تحلیل چندان درست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدایتکننده حزب‌الله بدون شک فرانسه نیست، بلکه سید حسن نصرالله تصمیمگیرنده اصلی خواهد بود و اگر حزب‌الله لبنان احساس خطر کند، بدون شک علیه رژیم صهیونیستی دست به اقدام خواهد زد. به همین جهت احساس می‌کنم که اوضاع و احوال به سمتی خواهد رفت که اسرائیل شکست و آتش‌بس را بپذیرد یا در نهایت حملات زیادی را برای کشته‌سازی‌های بیشتر در دستور کار خود قرار خواهد داد. اروپا می‌خواهد شکست اسرائیل را ترمیم کرده و به آنها اعتماد به نفس جدید تزریق کند به نوعی بگوید که تل‌آویو همچنان در مدار حمایتی غرب قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز