خبرگزاری کار ایران

امیر موسوی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اعزام زیردریایی آمریکا به آب‌های منطقه/ابعاد ضربه اقتصادی به اسرائیل/تبعات اعتراض جهانی به جنایات تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۷۹۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: شرایط داخلی آمریکا چندان مناسب نیست و سطح مقبولیت رئیس‌جمهوری این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به دلیل حمایت از جنایات اسرائیل کاهش پیدا کرده است.

«امیر موسوی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد اعزام زیردریایی هسته‌ای و ناوهای ایالات متحده به منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آمریکا سعی می‌کند که دو مسأله را در افکار عمومی حل و فصل کند تا بتواند از این طریق وجهه بین‌المللی خود را تطهیر کند. مسأله نخست بحث خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان است که این اقدام باعث شد شرکای واشنگتن در منطقه و سراسر جهان به نوعی با شک و تردید به این شراکت نگاه کنند. موضوع دوم هم جنگ اوکراین و روسیه است. با گذشت بیش از یک سال و در آستانه دو سالگی جنگ در اوکراین شاهد آن هستیم که این کشور در بسیاری از عرصه‌ها نابود شده و حالا هم زمزمه‌های قطع کمک نظامی از سوی غرب به این کشور شنیده می‌شود. حالا هم پرونده غزه و عملیات طوفان الاقصی باعث شد تا اسرائیل و حیثیت امنیتی آن زیر سوال برود و ایالات متحده برای ترمیم این حیثیت، هزینه‌های سیاسی و امنیتی زیادی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اعزام زیردریایی هسته‌ای آمریکا یا ورود ناوهای این کشور به منطقه نمی‌تواند مشکلاتی که برای رژیم صهیونیستی در خلال جنگ غزه به وجود آمده را حل و فصل کند یا آن را تغییر دهد. همین حالا در بسیاری از کشورها مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن و غیره سناریوهای مدنظر ایالات متحده با شکست روبه‌رو شده و این موضوع می‌تواند اوضاع را به ضرر آنها و رژیم صهیونیستی رقم بزند. این در حالیست که در شرایط کنونی ما شاهد آن هستیم که منافع آمریکا در منطقه مورد هدف قرار گرفته و از سوی دیگر افکار عمومی غرب هم نه تنها در خیابان‌های آمریکا، بلکه در اقصی نقاط جهان از جمله اروپا و آسیا علیه اسرائیل و بر ضد حمایت‌های آمریکا دست به اعتراض زدند. به همین جهت این اقدام‌ها می‌تواند نوعی اعلام و اعمال حضور ایالات متحده در منطقه برای به رخ کشیدن قدرت خود ارزیابی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این اقدام‌ها در حالی انجام می‌شود که به واشنگتن پیغام داده شده که اگر گذرگاه رفح به صورت ثابت بازگشایی نشده و حملات اسرائیل قطع نشود، علیه آنها دست به اقدامات مشخصی زده می‌شود. به همین جهت معتقدم که جنایات فعلی اسرائیل زیر چتر آمریکا قرار گرفته است. اینکه مقامات اسرائیل سخنان رادیکال علیه غزه و فلسطینی‌ها اتخاذ می‌کنند یک لفاظی سیاسی به حساب می‌آید؛ چراکه در خصوص جنگ ۳۳ روزه هم شاهد چنین سخنانی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی بودیم اما خروجی آنها هم صفر بود. به نظرم اسرائیل بیش از این نمی‌تواند روند مذکور را ادامه دهد و بدون شک خروجی این سیاست‌های آنها منفی خواهد بود؛ این در حالیست که شرایط داخلی آمریکا هم چندان مناسب نیست و سطح مقبولیت بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کاهش پیدا کرده است. حال باید این مسائل را در کنار هزینه‌های اقتصادی و ضررهای آن قرار دهیم تا بفهمیم چگونه اقتصاد اسرائیل فلج خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود گفته می‌شود که اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل تشدید حملات علیه نوار غزه یک افول مشخص سالانه را تجربه خواهد کرد. تمامی این روند در حالی پیش می‌رود که هنوز مردم غزه با تمام این مصائب و مشقت‌ها از این منطقه خارج نشده‌اند و همچنان با مقاومت همراهی می‌کنند که این یکی از مسائل مهم جنگ مذکور به شمار می‌رود و باید آن را در کنار موج مخالفت‌های جهانی علیه اسرائیل بدانیم که نشان از محکومیت بین‌المللی حرکات اسرائیل و غرب دارد که با وجود تهدید معترضان توسط دولت‌ها، باز هم شاهد برگزاری اعتراضات هستیم. لذا مجموع این مسائل نشان می‌دهد که اوضاع در داخل و خارج اسرائیل به هیچ وجه به نفع مقامات این رژیم نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز