خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

بشار اسد در عربستان تکرار تجربه «اسلو» را نقد کرد/ انتظار افکار عمومی جهان از نشست ریاض خیلی بیشتر از این بود/غرب به دنبال محو شدن غزه از روی زمین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۲۳۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: نفوذ کشورهای اروپایی در سرزمین‌های اسلامی و عربی در قضیه فلسطین و غزه به صورت کامل قابل مشاهده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری سوریه در رد طرح دو دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست مشترک سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض که با محوریت جنایات اسرائیل علیه غزه برگزار شد، اگرچه با یک وقفه پنج هفته‌ای تشکیل شد اما مجموع سخنرانی‌ها و ایده‌های مطرح شده به جز سخنرانی رئیسجمهوری ایران و رئیس جمهوری سوریه صورت گرفت، بسیار ناامید کننده بود. انتظار افکار عمومی در سطح جهان این بود که در جلسه‌ای که بیش از ۵۰ نفر از سران کشورهای عربی و اسلامی دور یکدیگر جمع شده‌اند، پیشنهادها و طرح‌های قوی‌تری مطرح شود تا بحران غزه به انتهای خود نزدیک شود و رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار بگیرد.

وی با اشاره به انفعال کشورهای عربی در نشست ریاض گفت: این در حالیست که پیشنهاد ۱۰ بندی ایران می‌بایست مورد نظر و بررسی کشورهای حاضر در این نشست قرار می‌گرفت که متأسفانه اینگونه نشد اما به هر ترتیب این نشست‌ها را باید یک نوع تزریق روحیه به مردم فلسطین و غزه دانست. باید بحث مسائلی مانند قطع صادرات نفت و گاز به کشورهای غربی و اسرائیل از سوی دولت‌های اسلامی و عربی و برای حمایت از فلسطین و اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار بگیرد که خروجی این تصمیمات هم مثبت نبوده و به هر ترتیب انتظارهای بسیار زیادی از این کنفرانس وجود داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی صریح کرد: در این میان سخنان بشار اسد و رد طرح دو دولتی یکی دیگر از محورهای مهمی بود که دمشق به آن پرداخت و باز هم این مسأله نشان‌دهنده انفعال کشورهای اسلامی دیگر بود؛ چراکه باید راهکار عملیاتی از سوی آنها مطرح می‌شد تا بتوانند اوضاع را به سمتی هدایت کنند که غرب هم تصمیمات اجرایی‌تر در خصوص مسأله غزه اتخاذ کند. توجه داشته باشید نفوذ کشورهای اروپایی در سرزمین‌های اسلامی و عربی هم اکنون به صورت کامل قابل مشاهده است اما معتقدم که سخنان بشار اسد بر این مسائل استوار بود که می‌بایست طرح عملیاتی‌تری را مطرح کنیم که در نهایت شاهد تکرار قرارداد اسلو نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک هیچ اتفاقی در این میان با تکرار تجربیات تلخ گذشته پیش نخواهد آمد و به نظرم رئیس‌جمهوری سوریه هم تاکید خود را بر همین موضوع قرار داده بود. باید دانست که کشورهای اروپایی و ایالات متحده به دنبال آن هستند که غزه را از روی صفحه محو کنند و حتی حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین را نادیده گرفته‌اند که سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دقیقاً همین مسائل را بازگو کرد. لذا بیم آن وجود دارد که پس از اجرای طرح آمریکا و اسرائیل ممکن است که اوضاع و احوال در غزه به گونه‌ای دیگر پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز