خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا نمی‌خواهند جنگ به مابقی نقاط سرایت کند/ جریان‌های منطقه‌ای با «نقطه‌زنی معکوس» پیام خود را به بایدن رسانده‌اند/ گزینه مطلوب نتانیاهو جنگ میان آمریکا و ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۴۷۷

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که حماس و حزب‌الله لبنان باید برچیده شوند که این یک بازی خطرناک از سوی او در زمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود اما حالا بسیاری از مؤلفه‌ها تغییر کرده است.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل مخالفت آمریکا با درگیر شدن اسرائیل با لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصل ماجرا در این خصوص به تفاوت استراتژی آمریکا و اسرائیل در قبال جنگ کنونی غزه برمی‌گردد. ایالات متحده به دنبال مدیریت جنگ در غزه است و تلاش دارد منازعه مذکور پایان یابد و به مناطق دیگر سرایت نکند. از سوی دیگر آمریکا به دنبال آن است که در کوتاه‌مدت تهدید حماس برای اسرائیل را کنترل کرده و آن را کاهش دهد و بر همین اساس باید بگویم که واشنگتن نمی‌خواهد که جنگ به سایر جناح‌ها مانند شمال اراضی اشغالی و هم‌مرز با لبنان و سپس سوریه سرایت کند اما نخست‌وزیر اسرائیل خواهان گسترش جنگ است. این در حالیست که نتانیاهو به خوبی می‌داند که پرونده‌های قضایی و کیفرخواست‌های گوناگون در انتظار وی قرار دارد.

وی ادامه داد: نتانیاهو دقیقاً متوجه شده که پس از پایان جنگ به احتمال زیاد محاکمه خواهد شد و می‌داند که پایان جنگ برای او مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد و حالا گزینه مطلوب نتانیاهو جنگ میان آمریکا و ایران است. در شرایط کنونی مهمترین بخش این ماجرا، بحث «نقطه‌زنی‌های معکوس» علیه ایالات متحده در منطقه است. باید بدانیم که حمایت واشنگتن از اسرائیل باعث فعال شدن جریان‌های منطقه‌ای علیه نظامیان آمریکا شده است و بر همین اساس حالا بحث نقطه‌زنی‌های معکوس به میان می‌آید. نقطه‌زنی معکوس بدان معناست که شلیک موشک و پهپاد به صورتی انجام می‌شود که نظامیان ایالات متحده به طور دقیق هدف قرار نگیرند اما یک پیام تهدید واضح و روشن به واشنگتن مخابره شود که اگر جریان‌های منطقه‌ای بخواهند، می‌توانند این پیام آشکار را علناً علیه نظامیان آمریکا اجرایی کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که این جریان‌ها به راحتی می‌توانند در یک کارگاه کوچک تسلیحات مورد نیاز خود را مهیا کرده و از آنها علیه نظامیان آمریکا استفاده کنند که در این مورد بایدن پیام نقطه‌زنی معکوس را دریافت کرده است. لذا اگر جنگ در غزه طولانی‌تر شود نقطه زنی‌های معکوس می‌تواند به صورت دقیق‌تر علیه نظامیان ایالات متحده اجرایی شود. اعتقادم بر این است که سفر وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی به چین و سپس عزیمت آنها به مسکو نشان می‌دهد که آنها آمریکا را یک طرف اصلی در این جنگ می‌دانند؛ چراکه واشنگتن تامین منافع اسرائیل را عملی و علنی کرده است. این در حالیست که یمنی‌ها ۸۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر از آب‌های خود، کشتی اسرائیل را توقیف کردند که این مساله معادلات منطقه را تغییر داد.

وی افزود: تمامی این مسائل در حالی اتفاق می‌افتد که در شرایط کنونی تبعات بسیار زیادی برای اسرائیل و نتانیاهو از حیث سیاسی و امنیتی به وجود آمده و معتقدم که حتی آژانس یهود هم با وی وارد چالش عمیق شده است. مؤلفه‌های کنونی نشان می‌دهد که جو بایدن در زمین نتانیاهو بازی کرده است. به یاد داریم که وی در روز دوم جنگ میان حماس و اسرائیل اعلام کرد که حماس و حزب‌الله لبنان باید برچیده شوند که این یک بازی خطرناک از سوی بایدن در زمین نتانیاهو به حساب می‌آمد اما آنها وضعیت فعلی را پیش‌بینی نکرده بودند و حالا بسیاری از مؤلفه‌ها تغییر کرده است.

فلاحت‌پیشه در پایان خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که نظرسنجی جدید در ایالات متحده نشان داد که ۷۰ درصد از جوانان آمریکا با سیاست بایدن در حمایت از اسرائیل مخالف هستند و تنها درصد کمی از آنها از این راهبرد کاخ‌سفید حمایت کردند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تفکر سنتی دفاع از اسرائیل در آمریکا هم دچار دگرگونی شده و این در حالیست که به نظرم روایتگری جنگ هم تغییر پیدا کرده است. قبلاً روایت جنگ توسط رسانه‌های تحت نفوذ اسرائیل انجام می‌شد، اما حالا از نوجوانان تا میانسالان می‌توانند با استفاده از حساب کاربری مجازی خود جنگ را روایت کنند. لذا فشار افکار عمومی جهان و فشار افکار عمومی آمریکا به انضمام دیوانگی پایان‌ناپذیر نتانیاهو باعث خواهد شد که آمریکا راهبرد خود را در پرونده غزه و در قبال اسرائیل تغییر دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز