خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش حمایت اسرائیل موجب تعدیل خواسته‌های باکو از ایروان شد/ ارمنستان حمایت غرب را به نفع خود تثبیت کرد/ بهره‌برداری پاشینیان از موج ضدروس در ایروان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۷۸۸

کارشناس مسائل قفقاز گفت: مردم ارمنستان شکستی را که در جنگ با آذربایجان تجربه کردند همچنان گوشه ذهن خود دارند و معتقدند باعث و بانی این شکست روسیه بوده و حالا یک موج ضد روس در ایروان به راه افتاده است.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به توافق دو جانبه میان جمهوری آذربایجا ن وارمنستان برای تبادل اسرا و عادی‌سازی روابط دو جانبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: توافقی که میان رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان برای عادی‌سازی روابط دو کشور و تبادل اسرا صورت گرفته، تحت یک شرایط خاص منطقه‌ای انجام شده است. باکو پس از بازپس‌گیری قره‌باغ خواسته‌های زیادی را مطرح کرد اما در نهایت مجبور شد آنها را تعدیل کند. یکی از دلایل تعدیل این خواسته‌ها شروع جنگ در غزه بود؛ چراکه با وجود شروع این جنگ حمایت تل‌آویو از جمهوری آذربایجان کم شد و همین موضوع باعث شد باکو از حمایت کمتر اسرائیل برخوردار شود.

وی ادامه داد: در مقابل، افزایش حمایت نظامی و سیاسی ایالات متحده، فرانسه و حتی بریتانیا از ارمنستان باعث شده تا موضع و جایگاه ایروان تقویت شود. این در حالیست که طی ایام اخیر رئیس‌جمهوری آذربایجان به مخالفت با حمایت‌های غرب و آمریکا از ارمنستان پرداخت و حتی در مورد مشارکت ایران در خط لوله زنگزور هم اشاره‌ای به ایالات متحده کرده و به دنبال آن است تا بگوید واشنگتن با اجرای چنین پروژه‌ای مخالف است. به همین جهت باید بگویم که آذربایجان در حال اجرای بازی دوگانه در شرایط کنونی است و در اینجا ممکن است توافق ترکیه، آذربایجان و ارمنستان برای احیا و احداث کوریدورها عملیاتی شود که این موضوع می‌تواند مورد استقبال اروپا هم قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ما شاهد یک بازی قدرت پس از پایان جنگ در قره‌باغ هستیم. در این خصوص باید توجه داشته باشیم که ارمنستان از گذشته تحت نفوذ روسیه بوده است ولی ایروان حتی در مورد تحویل تسلیحات از سوی روسیه به ارمنستان منتقد سیاست‌های مسکو است و اخیراً هم پاشینیان به این موضوع اعتراض کرد. بر این اساس ارمنستان از لابی‌های خود در اروپا استفاده کرد تا بتواند حمایت غربی‌ها اعم از حمایت نظامی و سیاسی را به نفع خود کانالیزه و تثبیت کند. توجه داشته باشید که ارمنستان به دنبال آن بوده که بتواند حمایت غرب را جلب کند و حتی ممکن است در ایام پیش‌رو، ایروان توافقات مرزی خود با روسیه را هم لغو کند که بدون شک اگر این اقدام عملیاتی شود در نهایت غرب از این روند به نفع خود سود خواهد برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مردم ارمنستان شکستی را که در جنگ با آذربایجان تجربه کردند همچنان گوشه ذهن خود دارند و معتقد هستند که باعث و بانی این شکست روسیه بوده است. بر همین اساس یک موج ضدروس در ایروان به راه افتاده و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان هم در حال موج‌سواری بر آن است. پاشینیان اعتقاد دارد که در رابطه با روسیه نمی‌تواند منافع چندانی کسب کند و به همین دلیل تا حدودی به سمت غرب متمایل شده اما باید دید که آینده روابط ارمنستان با روسیه و غرب به کدام سمت و سو متمایل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز