خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

تبدیل شدن رأی ایالت کلورادو به رویه در سایر ایالات، برای ترامپ خطرناک است/احتمال نقض رأی توسط دیوان عالی آمریکا وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۰۲۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: نمی‌توان وضعیت دونالد ترامپ را نامناسب دانست، مضاف بر اینکه هنوز هم رأی نهایی دادگاه‌ها به نفع یا به ضرر او صادر نشده است.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به رد صلاحیت دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری در ایالت کلرادو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دادگاه عالی کلرادو اخیرا طی حکمی بر اساس وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی که علیه ساختمان کنگره این کشور رخ داد و با استناد به بخش سوم متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا، صلاحیت دونالد ترامپ را برای شرکت در انتخابات مقدماتی این ایالت رد کرده است. در متمم مذکور صراحتاً آمده که هر شخص علیه دولت فدرال در اقدامی مشارکت داشته باشد، نمی‌تواند در رویدادهای سیاسی و انتخابات شرکت کند. این متمم بعد از جنگ داخلی آمریکا تصویب شد و به این جهت بود که نمی‌خواستند اعضای کنفدراسیون در آن برهه وارد انتخابات شوند و در نهایت پست‌های کلیدی را تصرف کنند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که در رأی صادر شده از سوی دادگاه عالی کلرادو به این نکته اشاره شده که حزب جمهوری‌خواه در این ایالت نمی‌تواند نام دونالد ترامپ، رئیسجمهوری پیشین ایالات متحده را در اوراق انتخابات مقدماتی این حزب درج کند ولی از آنجا که اتهام مشارکت ترامپ در شورش علیه کنگره همچنان مورد تایید قرار نگرفته است احتمال دارد که دیوان عالی آمریکا این رأی را نقض کند. توجه داشته باشید اگر این رای توسط دیوان عالی آمریکا رد نشود، ترامپ باز هم می‌تواند با نادیده گرفتن ایالت کلرادو به رقابت انتخاباتی خود ادامه دهد. آنچه در این میان خطرناک جلوه می‌کند این است که اگر اتفاقی که در ایالت کلرادو رخ داده در سایر ایالت‌های آمریکا به یک رویه تبدیل شود، آنموقع شرایط برای رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده دشوار خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که تا به اینجا، صرفاً بحث انتخابات مقدماتی مطرح است. نقشه انتخاباتی ایالات متحده نشان می‌دهد که ترامپ نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواهان خواهد بود و در مقابل جو بایدن نامزد نهایی حزب دموکرات است اما در مورد روندها و نتایج نهایی نمی‌توان هیچ تحلیل دقیقی را ارائه داد؛ چراکه هر دو نامزد فاصله نزدیکی با یکدیگر دارند اما در نهایت باز هم نمی‌توان تحلیل دقیق در خصوص نتایج و اتفاقات پیش‌رو ارائه کرد. در این میان باید توجه داشته باشیم که شخصی مانند «استیو بنن» که کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ را هدایت میکرد و به نوعی یک خبره رسانه‌ای به حساب می‌آید، مجدداً به نفع ترامپ فعال شده اما توجه داشته باشید که سخنان وی در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با سخنان او در سال ۲۰۱۶ میلادی متفاوت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه استیو بنن اعلام می‌کند ترامپ در کنار خود یک زن را به عنوان معاون برمی‌گزیند، عملاً یک مسأله خارق‌العاده به حساب نمی‌آید، چراکه این مدل از اقدام‌ها توسط نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در ادوار گذشته هم انجام شده و به همین دلیل ممکن است ترامپ شخصی مانند نیکی هیلی را به عنوان معاون خود انتخاب کند. به هر ترتیب هنوز نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواهان و حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مشخص نشده اما در کل نمی‌توان وضعیت دونالد ترامپ را نامناسب دانست. مضاف بر اینکه هنوز هم رأی نهایی دادگاه‌های ترامپ به نفع یا به ضرر او صادر نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز