خبرگزاری کار ایران

مؤمنی در گفت‌وگو با ایلنا:

تأیید عضویت سوئد در ناتو، به منزله تأمین شدن نظر آنکارا است/ مجارستان توان استادگی بیش از حد مقابل غرب را ندارد/ دورنمای تحویل جنگنده‌های آمریکا به ترکیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۱۴۴

کارشناس مسائل ترکیه گفت: اروپا حملات رسانه‌ای خود به رئیس‌جمهوری ترکیه را تا حدود زیادی کاهش داده که نشان از یک توافق پشت‌پرده میان آنکارا با استکهلم و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دارد.

قاسم مؤمنی، کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به تصویب عضویت سوئد در ناتو از سوی پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به موازات روند عضویت سوئد در ناتو، در ابتدا بحث عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مطرح بود که این موضوع اجرایی شد اما در مورد سوئد اینگونه نبود. باید توجه شود که برای پیوستن یک کشور به ناتو، تمام اعضای این پیمان باید به هر ترتیب که شده موافقت خود را با این مسأله اعلام کنند اما ترکیه با عضویت استکهلم مخالفت کرد. آنکارا در این مسیر خواهان آن بود که به هر ترتیب بتواند امتیازهای خاص خود را از سوئد کسب کند که یکی از آنها عدم حمایت سوئد از جریان‌های کُردی مانند پ.ک.ک و غیره بود و به نوعی ترکیه از این مسائل به عنوان اهرم فشار علیه استکهلم استفاده کرد.

وی ادامه داد: سوئد در نهایت به سمت تدوین لایحه جدید ضد تروریسم گام برداشت و آن را ارائه کرد که در نهایت استکهلم به این سمت رفت که فعالیت این جریان‌ها را غیر قانونی تلقی کند. در این بین باید متوجه باشیم که فروش جنگنده‌های اف- ۱۶ توسط آمریکا به ترکیه هم یکی از شروط آنکارا در این پرونده بود اما بحث اینجاست که اساساً فروش هرگونه تسلیحات نظامی به آنکارا در گرو تأیید کنگره آمریکا است. در این میان باید توجه کرد که جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا چندان به اردوغان اعتماد ندارند و بر همین اساس نمی‌خواهند آنگونه که اردوغان مایل است اوضاع پیش برود. این در حالیست که بخشی از این جنگنده‌ها در خاک ترکیه ساخته می‌شود و به هر ترتیب آنکارا سعی می‌کند خود را در این مسائل به ایالات متحده نزدیک کرده و ثابت کند که سوءنیت ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که در این مسیر مانع بعدی مجارستان است. این کشور در هماهنگی کامل با روسیه قرار دارد و در پرونده اوکراین هم کارشکنی‌های زیادی علیه غرب انجام داده است. باید توجه کنیم که مجارستان عملاً با کمک‌های مالی غرب به اوکراین هم مخالفت کرده اما بحث اینجاست که اساساً این کشور اقتصاد قوی ندارد و نمی‌تواند تا دقایق آخر با اروپا و آمریکا بر سر عضویت سوئد در ناتو بجنگد. به همین دلیل معتقدم ویکتور اوربان که حالا به عنوان نخست وزیر مجارستان ایفای نقش می‌کند، نمی‌تواند بیش از این مقابل تمام اعضای ناتو و اتحادیه اروپا ایستادگی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در صورت ادامه این روند ممکن است غرب و اروپا عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا و ناتو را به دلیل سنگ‌اندازی در عضویت سوئد، معلق کنند که این برای بوداپست چندان مناسب و خوشایند نیست. در این بین اروپا حملات رسانه‌ای خود به اردوغان را هم تا حدود زیادی کاهش داده که این نشان از یک توافق پشت پرده میان آنکارا با استکهلم و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دارد. این در حالیست که احتمال دارد ایالات متحده و به خصوص کنگره این کشور در مورد تحویل جنگنده‌های اف- ۱۶ به ترکیه کمی تردید کند و به نظرم این روند به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا موکول خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز